۰ نفر

شورش گرسنگان در لبنان

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۰۰
کد خبر: 435622
شورش گرسنگان در لبنان

اعتراض‌های سه‌شنبه در لبنان یک کشته داشت. با بالا گرفتن اعتراض‌ها در این کشور که از بحران اقتصادی رنج می‌برد، هزاران نفر وارد خیابان‌های طرابلس شدند و این اعتراض‌ها ده‌ها زخمی به‌جای گذاشت. به گزارش الجزیره، ارتش لبنان برای پراکنده کردن معترضان از گلوله و گاز اشک‌آور استفاده کرد تا بتواند آتش خشم معترضان را بکاهد.

به گزاشر اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ روز سه‌شنبه هزاران لبنانی جاده‌ها و خیابان‌ها را مسدود و به بانک‌ها حمله کردند. این اعتراض‌ها درست یک روز پس از سقوط فاحش ارزش واحد پولی این کشور رخ داد. با کاهش یافتن ارزش برابری پول این کشور و بالا رفتن قیمت اجناس، قدرت خرید حقوق کارمندان این کشور نصف شده است.  فاطمه فواد، ۲۶ ساله، خواهر بزرگ‌تر فوآز فواد السامان در فیس‌بوک خود نوشت برادرش به ضرب گلوله سربازان ارتش لبنان کشته شده است. ارتش لبنان در گفت‌وگو با الجزیره تایید کرد از گلوله برای پراکندن معترضان استفاده کرده است. این منبع در ارتش این کشور که خواست نامش فاش نشود گفت این فرد با ضرب گلوله کشته شده است اما نگفت که نحوه مرگ او چگونه بوده است. این سوال مطرح است که آیا این گلوله‌ها مستقیم شلیک شده یا اینکه اتفاقی به این فرد اصابت کرده است. در این راستا واشنگتن‌پست گزارش داد که مردم پس از کشته شدن این فرد، جسد وی را بالا بردند و شعار می‌دادند: شهید راه انقلاب گرسنگان.

لبنان با یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی خود دست و پنجه نرم می‌کند. صدها هزار نفر در ماه اکتبر به خیابان‌ها آمدند و موجب استعفای نخست‌وزیر و کابینه وی شدند. برای تشکیل دولت نیز این کشور چند ماه بلاتکلیف بود و معترضان خواستار حضور افرادی خارج از دایره دولتمردان شده بودند. حالا با شیوع بیماری ویروس کرونا، همین اقتصاد نیم‌بند، بیش از پیش دچار بی‌ثباتی شده و هزاران نفر را با بیکاری روبه‌رو کرده است. وقتی در اواسط ماه مارس این بیماری شیوع پیدا کرد، دولت لبنان توانست نفس راحتی از اعتراض‌ها بکشد. اما پس از اینکه روز جمعه طرح پنج مرحله‌ای خود را برای بازگشایی کشور اعلام کرد، معترضان از قرنطینه‌هایشان بیرون آمدند و به خیابان‌ها سرازیر شدند. از سوی دیگر منابع می‌گویند جریان «المستقبل» می‌خواهد با همکاری حزب «القوات اللبنانیه» و حزب «سوسیال ترقی‌خواه» حمله‌ای را با سوءاستفاده از خشم مردم آغاز کند. به نظر می‌رسد به دنبال تحرکات دولت برای رسیدگی به پرونده‌های فساد و در رأس آن پرونده حواله‌های مالی از بانک لبنان برخی از این گروه‌ها در حالت آماده‌باش هستند. در این شرایط دولت لبنان تاکید کرده که خشم معترضان را درک می‌کند. در همین راستا، حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان در این باره گفت: «کاملا طبیعی است که مردم به خیابان‌ها بیایند به ویژه بعد از اینکه شاهد تلاش‌های سیاسی برای ممانعت از باز کردن پرونده‌های فساد هستند.» دیاب گفت: «ما فریاد مردم علیه سیاست‌هایی که کشور را به اینجا رسانده درک می‌کنیم. ما با ایجاد تنش در ثبات کشور مخالفیم. دولت در این راستا دست بسته نمی‌نشیند.» دیاب گفت: «تجاوز به املاک دولتی و خصوصی و هدف قرار دادن ارتش نشان می‌دهد برخی برای برهم زدن ثبات امنیتی نیت شوم در سر دارند.» در این راستا دیاب تماسی را از ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه دریافت کرد. لودریان در این تماس از برنامه دیاب برای اصلاحات حمایت و بر آمادگی فرانسه برای کمک به لبنان با همکاری صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد. لودریان گفت که فرانسه قصد دارد از نشست «گروه بین‌المللی حمایت از لبنان» به محض پایان تدابیر منع تردد به‌دلیل کرونا میزبانی کند. در همین حال سفارت آمریکا در بیروت از اوضاع خشونت‌آمیز در لبنان ابراز نگرانی کرد. در بیانیه این سفارتخانه آمده است: «احساس ناامیدی مردم لبنان درباره بحران اقتصادی را باید درک کرد. خواسته‌های معترضان موجه است اما حوادث خشونت‌آمیز و تهدیدات و حمله به اماکن عمومی بسیار نگران‌کننده است و باید متوقف شود.» سفیر آمریکا در لبنان بعد از دیدار با دیاب گفت: «ما خواهان برخورد مسالمت‌آمیز و خویشتن‌داری از سوی همگان هستیم.»