۰ نفر

حکومت خانوادگی در برزیل

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۵۲
کد خبر: 435619
حکومت خانوادگی در برزیل

ژائر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل، پس از اخراج رئیس پلیس فدرال این کشور، یکی از آشنایان خود را به این منصب گمارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این اتفاق درست چندی پس از برکناری وزیر دادگستری برزیل رقم خورده که او پیش‌تر، رئیس‌جمهوری برزیل را متهم به مداخله در امور پلیس و پرونده‌ها کرده بود. به گزارش الجزیره، با انتصاب الکساندر راماژه، ادعای سرجیو مورو درخصوص دخالت رئیس‌جمهوری برزیل در امور پلیس چهره واقعی به خود گرفته و حالا زمزمه‌های استیضاح رئیس‌جمهوری شنیده می‌شود.

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که برزیل در میان کشورهای آمریکای لاتین بالاترین میزان مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ را دارد و تا لحظه تنظیم گزارش نیز تلفات ناشی از این بیماری در این کشور ۵ هزار و ۱۷ نفر بوده که صد نفر بیشتر از تلفات اعلام شده از سوی چین است. روزنامه رسمی دولت روز سه‌شنبه انتصاب الکساندر راماژه، ۴۸ ساله و از دوستان خانوادگی بولسونارو را تایید کرد. او در دوران کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری برزیل در سال ۲۰۱۸، پس از اینکه بولسونارو چاقو خورد، مسوولیت حفاظت از امنیت کارزار وی را بر عهده گرفته بود. این انتصاب در جریان داغ تشکیل پرونده  علیه فرزندان رئیس‌جمهوری صورت گرفته است. پای پسران رئیس‌جمهوری برزیل در پرونده‌های فساد باز شده است.  راماژه در سال ۲۰۰۵ به نیروی پلیس پیوسته است و به همین دلیل برخی وی را فاقد تجربه برای هدایت نیروهای پلیس می‌دانند.

او از ماه ژوئیه سال گذشته سرویس اطلاعات برزیل را اداره می‌کرد. روز جمعه، سرجیو مورو، وزیر مستعفی دادگستری برزیل در یک برنامه تلویزیونی، بولسونارو را متهم کرد که مکررا به‌دنبال دخالت در امور پلیس فدرال بود و این اخبار را وی از نیروهای اطلاعاتی این کشور دریافت کرده است. با این حال روز دوشنبه دادگاه عالی برزیل به دادستان عمومی برزیل چراغ سبز نشان داد تا اتهامات علیه بولسونارو را بررسی کند. قاضی سلسو دی‌مولو به پلیس این کشور اجازه داده است ۶۰ روز علیه رئیس‌جمهوری برزیل تحقیقات خود را پیش ببرند. به گفته ناظران همین دستور موجب شده است تا بولسونارو برای خنثی کردن دستور این قاضی، دوست خانوادگی خود را به‌عنوان رئیس جدید پلیس فدرال انتخاب کند. بر اساس نتایج تحقیقات است که دادستان عمومی تصمیم می‌گیرد اتهامی به رئیس‌جمهوری برزیل وارد است یا نه. کیفرخواست علیه رئیس‌جمهوری همچنین باید از سوی مجلس سفلای برزیل نیز تنظیم و تصویب شود.

بزرگ‌ترین توفان سیاسی از زمان انتصاب بولسونارو در برزیل با شیوع بیماری پاندمی کووید-۱۹ همزمان شده است. وزیر بهداشت این کشور گزارش داده است تنها در ۲۴ ساعت، ۴۷۴ نفر به‌دلیل همین بیماری فوت کرده‌اند. همزمان اعلام شد که در یک روز بیش از ۵هزار مورد جدید در این کشور ثبت شده و به این طریق تعداد مبتلایان در برزیل- تا لحظه تنظیم گزارش- به ۷۱ هزار و ۸۶۶ نفر رسیده است. از رئیس‌جمهوری برزیل هم زمانی که در مورد تلفات بالای این کشور نسبت به سایر کشورهای آمریکای لاتین سوال شد، گفت: «متاسفم اما از من می‌خواهید چه کار کنم؟» او سپس درباره انتصاب اخیر خود گفت که قول می‌دهد نیروهای فدرالی پلیس استقلال خود را حفظ کنند. اما روز سه‌شنبه حزب کارگر این کشور به‌عنوان اپوزیسیون از دادگاه عالی خواست مانع انتصاب راماژه شود و رئیس‌جمهوری برزیل را متهم به سوءاستفاده از قدرت کرد.

تحولات اخیر، زمزمه‌های استیضاح رئیس‌جمهوری برزیل را از سوی کنگره که ۴ سال پیش دیلما روسف را از قدرت برکنار کرد، بلند کرده است. با این حال برزیلی‌ها درخصوص استیضاح رئیس‌جمهوری برزیل اختلاف نظر دارند. نظرسنجی صورت گرفته از سوی موسسه Datafolha نشان می‌دهد که ۴۸ درصد مخالف استیضاح ژائر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل هستند و ۴۵ درصد هم می‌خواهند وی استیضاح شود. در حالی که برزیلی‌ها درباره استیضاح بولسونارو اختلاف‌نظر دارند، تعداد آنهایی که بر این باورند که بولسونارو باید استعفا کند،‌ از ۳۷ درصد به ۴۶ درصد رسیده و همچنین مخالفان با این مساله از ۵۹ درصد به ۵۰ درصد رسیده‌ است.