۰ نفر

فرانسه: به برجام و قطعنامه پایبندیم

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۳:۴۱
کد خبر: 435513
فرانسه: به برجام و قطعنامه پایبندیم

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به تلاش‌های اخیر آمریکا برای جلوگیری از رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفته که پاریس به مفاد برجام و قطعنامه شورای امنیت پایبند خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزارت خارجه فرانسه امروز چهارشنبه درباره منقضی شدن تحریم‌های مربوط به فروش تسلیحات متعارف به ایران در اکتبر ۲۰۲۰ موضع‌گیری کرد.

وب‌سایت وزارت خارجه فرانسه گفت‌وگوی بین سخنگوی وزارت خارجه با یک خبرنگار را منتشر کرده است. در زیر ترجمه متن این گفت‌وگو از زبان انگلیسی آورده شده است.

سئوال- موضع فرانسه در خصوص اتمام ممنوعیت فروش سلاح‌های متعارف به ایران در سال ۲۰۲۰، طبق آنچه در برجام آمده چیست؟ آیا فرانسه خواستار تمدید این ممنوعیت خواهد شد؟

پاسخ- فرانسه عمیقاً به پایبندی به توافق وین و قطعنامه شماره ۲۲۳۱ متعهد است. رفع ممنوعیت تسلیحاتی سازمان ملل در ماه اکتبر که در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده می‌تواند تبعات عمده‌ای برای امنیت و ثبات منطقه داشته باشد.

طبق مفاد توافق وین، ممنوعیت‌های اتحادیه اروپا فراتر از سال ۲۰۲۰ و تا اکتبر ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت و ممنوعیت‌های سازمان ملل در خصوص فناوری‌ها و تجهیزات بالیستیک هم همین‌طور خواهد بود.»

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه بار دیگر تأکید کرد کشورش در تلاش است اجازه ندهد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر سال جاری میلادی برداشته شود.

پامپئو در یک کنفرانس خبری روز چهارشنبه با بیان اینکه آمریکا با شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ارتباط است گفت اجازه نخواهد داد تحریم‌های فروش تسلیحات متعارف به ایران برداشته شود.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد حتی اگر کشورهای دیگر با آمریکا همراه نباشند این کشور هر کاری که از دستش برمی‌آید را در این خصوص انجام خواهد داد.

پامپئو در پاسخ به یک سوال در این خصوص گفت: «ما اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد. با شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید ممنوعیت‌های مربوط به فروش این سلاح‌ها همکاری می‌کنیم و بعد اگر نتوانیم دیگران را برای انجام این کار همراه کنیم، ایالات متحده احتمال‌های مختلف برای چگونگی انجام این کار را مورد بررسی قرار خواهد داد.»

روزنامه «نیویورک‌تایمز» بامداد دوشنبه گزارش داده «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش است در راستای پیشبرد سیاست فشار حداکثری علیه ایران، با توسل به یکی از بندهای موجود در توافق هسته‌ای برجام تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند. 

کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

از طرف دیگر، مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کنند آمریکا با خروج از برجام این توافق را «نقض» نکرده و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود. 

ماده‌ای در برجام که مقام‌های دولت آمریکا مدعی هستند می‌توانند از آن برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کنند «ساز و کار حل و فصل اختلافات» است که با نام‌های دیگری مانند «مکانیسم ماشه» یا «ساز وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها» هم شناخته شده است.