۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مسیر حرکت نمودارهای بحران کنونی اقتصادی جهان/ تاثیر دولت‌ها بر وقوع بحران‌های مالی

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۲۲
کد خبر: 435444
مسیر حرکت نمودارهای بحران کنونی اقتصادی جهان/ تاثیر دولت‌ها بر وقوع بحران‌های مالی

سه شنبه‌ها اصولا روز ضعف طلا شناخته می‌شود، و اصولا آنجایی که ضعف وجود دارد طبیعتا فرصت هم هست. اما آیا در شرایط کنونی هم این ضعف یک فرصت به شمار می‌رود؟ یکی از مسائلی که این روزها به شدت مورد توجه قرار دارد شباهت‌ها و تفاوت‌های بحران مالی سال 2008 با بحرانی اقتصادی است که این روزها درگیر آن هستیم. اگرچه بحران 2008 داستان متفاوتی داشت و شرایط پیش آمده امروزی چندان قابل کنترل نبوده است اما مساله آن است که هر دو این بحران‌ها تاثیر یکسانی بر روی اقتصاد کشورهای دنیا بر جای خواهد گذاشت. رکود اقتصادی یکی از عواقب ناگزیر شرایطی است که درگیر آن هستیم همانطور که سیاست‌های اشتباه سال 2008 موجب ایجاد رکود و به تبع آن بحران مالی در جهان شد.

اقتصاد آنلایناکرم شعبانی؛ به گزارش کیتکو نیوز، به نظر می‌رسد که طلا در حال حاضر در بازه میان 1670 تا 1785 دلاری گیر کرده باشد، اما برخی از تحلیل‌گران یک احتمال 67 درصدی برای وارونگی حرکت طلا اما در جهت افزایشی هم در نظر گرفته‌اند.

18

این وارونگی بنا به اعتقاد برخی قابلیت دستیابی به کانال 1900 دلاری هم دارد. البته یک لبه نزولی هم باید برای این مسیر حرکتی در نظر گرفت که در نمودار بالا با خط قرمز و نازک مشخص شده است که در حال حاضر در نبر با روند حرکتی فعلی قرار دارد.

در حالی که شرایط به نفع روند صعودی است اما باید در کوتاه مدت روند نزولی را هم مدنظر داشته باشیم.

در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که چه تفاوت‌هایی میان بحران مالی سال 2008 با بحران کنونی در سال 2020 وجود دارد؟ از دیدگاه مالی هر دو یکسان هستند. اما دو نکته مهم در مورد آنها یکی در «شکست در آماده سازی» و دیگری در «شکست در نجات» در شرایط بحران است.

همه دولت‌ها از چپ تا راست و مرکزی در این شرایط نتوانسته‌اند شهروندان خود را برای مقابله با جنگ، قحطی، بیماری و مشکلات اقتصادی آماده کنند. تبلیغات در مورد «رشد بزرگ اقتصادی»، تغییر حکومت‌ها و در وصف بدهی دولت‌ها در دوران انتخابات بیش از پناهگاه در زمان جنگ، انبارهای مواد غذایی، آماده سازی برای جنگ میکروبی و پس اندازهای پولی مورد توجه قرار می‌گیرد.

دولت‌ها پس انداز ندارند، شهروندان غربی هم تقریبا هیچ پس اندازی ندارند و در چنین شرایطی، چشم انداز پس انداز در آینده تاریک به نظر می‌رسد. در سال 2008، چاپ پول بانک مرکزی و سیستم استقراض دولت موجب کاهش تورم در مسیر اصلی شد چرا که پول به بازارهای مالی، بانک‌ها و دولت سرازیر شد. بانک‌ها اما پول را به مسیر اصلی اقتصادی وارد نکردند.

به نظر می‌رسد این بار مسیر متفاوتی پیش رو باشد. هنوز زمان زیادی برای چاپ پول و تزریق آن به بازارهای مالی وجود دارد، اما برنامه‌های وام دهی به مشاغل کوچک در حال اجراست و این ممکن است تنها سرآغاز چاپ پولی باشد که قرار است مانند سیل به جریان اصلی اقتصاد وارد شود.

دیو کلی استراتژیست ارشد جهانی جی پی مورگان در مورد آینده اقتصادی می‌گوید: دولت ایالات متحده با آغاز وام‌ها با چنین سرعتی آن هم در زمانی که کاهش رشد اقتصادی در بین کشورهای جهان قطعی است، باعث خواهد شد تا کمبود بودجه قابل توجهی را رقم بزند. اگرچه انتظار می‌رود در چنین شرایطی نرخ بهره بالاتری حتی با وجود رکود عمیق رقم بخورد.

19

(جهت نمودار جی دی ایکس در آینده نزدیک)

برای در خانه ماندن کارمندان به آنها مبلغی بیش از آنچه که در محل کار حضور یابند تعلق می‌گیرد، مشاغل برای مشتریانی که در این شرایط دیگر وجود ندارند هزینه می‌پردازند. به این ترتیب به سادگی می‌توان پیش بینی کرد که تورمی غیرقابل اجتناب در حال شکل گیری است. اگرچه شکل گیری این تورم اندکی زمان می‌برد اما قدرت دلار را در این پروسه باید در نظر گرفت؛ با حدود 60 درصد از کل معاملات در جهان که با استفاده از دلار انجام می‌گیرد بانک مرکزی قابلیت چاپ پول بیشتر را هم داراست به شکلی که تورم اقتصادی واقعی ایجاد نکند... البته این تا زمانی است که پول به سمت بازارهای مالی و دولت نرود.

20

(مسیر حرکت بازارهای سهام)

از زمان افت‌های بورسی سال 2009 تاکنون، تقویت بازارهای سهام ایالات متحده با افت شدید روبرو بوده است. این مساله عمدتا مرتبط با حمایت‌های بانک فدرال رزرو از بازار سهام در ایالات متحده اتفاق افتاده است. در واقع دولت‌های مختلف از بازارهای سهام به عنوان «پوستر تبلیغاتی» خود استفاده کرده‌اند.

21

(نمودار حرکت قیمتی نقره)

نقره تا حدودی مورد نظر سرمایه گذاران قرار دارد. چرا که متناسب با یک تصویر بزرگ از آینده‌اش است. اگرچه شیوع کرونا و تعطیلی صنعت بر قیمت نقره تاثیر گذاشت اما تاکنون تا حدود متناسبی موفق به بازیابی قیمت خود شده است. در این میان شایعات و واقعیت‌های مرتبط با تولید واکسن کرونا از جمله مواردی است که می‌تواند بر بازارها به خصوص بازار سهام تاثیرگذار باشد. مطرح شدن نام هر شرکتی مرتبط با واکسن کرونا می‌تواند معاملات روزانه بازار سهام را به سمت و سویی متفاوت سوق دهد اما در نهایت بازار سهام تقریبا در سطح مطمئنی به مسیر خود ادامه می‌دهد، در چنین شرایطی اقتصاد واقعی باز هم نیازمند دریافت مبلغ بزرگی از منابع دولتی خواهد بود. موضوعی که همانطور که گفته شد موجب تورم می‌شود و در صورت وقوع تورم قیمت نقره افزایش خواهد یافت، مساله‌ای که در نمودار نقره قابل پیش بینی است.