۰ نفر

رکود پس از ۶ سال به اقتصاد آمریکا باز می‌گردد

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۹:۳۴
کد خبر: 435437
 رکود پس از ۶ سال به اقتصاد آمریکا باز می‌گردد

کارشناسان پیش بینی کرده‌اند با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا، رکود اقتصادی پس از ۶ سال به این کشور بازگردد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اقتصاد آمریکا پس از 23 فصل متوالی و نزدیک به شش سال رشد بی‌وقفه، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی و تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در دام رکود افتاده است.

اقتصاددانان انتظار دارند، رشد تولید ناخالص ایالات متحده در پایان سال 2020 به منفی 4 درصد برسد، نرخی که به معنای پایان 11 سال رشد مستمر اقتصاد آمریکا خواهد بود. اقتصاد آمریکا در سال 2009 و در اوج بحران مالی 9-2008 رکود 4.4 درصدی را تجربه کرده بود.

با اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا در ماه مارس، دولت دونالد ترامپ به ناچار به اجرای سیاست قرنطینه و تعطیلی موقت مشاغل غیرضروری تن داد. بر همین اساس، شمار افرادی که طی پنج هفته گذشته و به دلیل رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست دادند به 26 میلیون نفر رسید. بدین ترتیب، نرخ بیکاری در ایالات متحده از 3.5 درصد در فوریه گذشته به 16 درصد در آوریل افزایش یافت.

خانوارهای آمریکایی نیز در حال کاهش هزینه‌های خود هستند؛ به طوری که شاخص فروش خرده فروشی‌ها در ماه مارس نزدیک به 9 درصد کاهش یافته که بزرگترین افت این شاخص از زمان شروع ثبت آن در سال 1992 محسوب می‌شود.

به گزارش یورونیوز، انتظار می‌رود وزارت بازرگانی آمریکا روز چهارشنبه، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه نخست سال 2020 را حدود منفی 5 درصد برآورد کند.

در چنین شرایطی، کارشناسان معتقدند که محرک پولی بانک مرکزی آمریکا و کمک‌های مالی دولت در کوتاه مدت اثر بخش نخواهد بود و برای مشاهده تاثیر آنها باید تا سه ماهه سوم سال منتظر بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در نشست خبری اخیر خود وعده داده که رکود اقتصادی آمریکا در سه ماه سوم سال پایان می‌یابد و تا پایان 2020 رشد اقتصادی این کشور به سطحی باور نکردنی و رویایی خواهد رسید.