۰ نفر

مصائب خواهر «اون» برای جانشینی

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۵:۲۲
کد خبر: 435249
مصائب خواهر «اون» برای جانشینی

درست از زمانی که «کیم جونگ اون» در مراسم ملی کشورش ظاهر نشد و گمانه‌هایی درباره وضعیت سلامت رهبر جوان کره‌شمالی سر زبان‌ها افتاد، «کیم یو جونگ»، خواهر کوچک‌تر او مورد توجه جهانی قرار گرفت.گرچه «مون چانگ این»، مشاور رئیس جمهوری کره‌جنوبی اوایل هفته به «فاکس نیوز» گفته بود که «کیم» زنده و سلامت است اما همچنان این شائبه‌ها مسأله رهبری در کشور هسته‌ای و منزوی کره‌شمالی را پررنگ می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در همین ارتباط «مایکل مادن»، کارشناس امریکایی مستقر در پیونگ یانگ به «فایننشال تایمز» می‌گوید: «کیم یو جونگ» 32 ساله محبوب پدرش «کیم یونگ ایل» بود. به طوری که «ایل» همواره هوش او را تحسین می‌کرد و با اینکه پسر نبود اما او را از نوجوانی تحت نظر «کیم کی نام» استاد بزرگ کره‌شمالی برای جانشینی آماده می‌کرد. او تنها دختری در کره‌شمالی بود که استاد بزرگ در حوزه سیاست داشت. خانم «کیم» همواره در جلسات مهم حضور دارد و یکی از عوامل تأثیرگذار در نشست‌های کره شمالی با «شی جین پینگ»، رهبر چین به‌شمار می‌رود.

گرچه «کیم یو جونگ» با حضور در بازی‌های المپیک زمستانی 2018 سئول، به‌عنوان نخستین فرستاده کره‌شمالی پس‌از جنگ دو کره به سرزمین همسایه جنوبی بیش از گذشته شناخته شد اما به باور ناظران او در عین حمایت از برادرش، پشت پرده تمامی تصمیمات مهم کره‌شمالی از جمله ملاقات با دونالد ترامپ قرار دارد.

از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران معتقدند با توجه به نسبت خونی «کیم یو جونگ» با «کیم ایل سونگ»، بنیانگذار انقلاب کره‌شمالی، او مورد وثوق حامیان دولت این کشور نیز است. «بروس کلینگنر»، تحلیلگر سابق سازمان سیا بر این باور است که با نگاهی واقع‌بینانه می‌توان دریافت که با‌وجود موضع سخت فرهنگ مردسالاری کنفوسیوس، اما خانم «کیم» در سال‌های اخیر اختیارات زیادی در کشورش به دست آورده است.

سناریوهای احتمالی

در موضوع جانشینی «کیم جونگ اون»، فرضیه قوی، رهبری جمعی با محوریت خانم «کیم» در کره‌شمالی است. چراکه به باور ناظران پس‌از تجربه جانشینی شتابزده «اون» در سال 2011، نباید سناریوی مشابهی درباره خواهر او نیز شکل بگیرد. اما در عین حال تحلیلگران معتقدند خانم «کیم» تنها زمانی شانس جانشینی را خواهد داشت که به رهبری جمعی تن بدهد. در این شرایط «چوئه ریونگ هائه»، سیاستمدار ارشد و همپیمان قدیمی «کیم جونگ ایل» و فرمانده ارتش کره‌شمالی به احتمال فراوان معاونت او را برعهده می‌گیرد. اما در این راه، خانم «کیم» نباید «کیم پیونگ ایل»، عموی 65 ساله ناتنی‌اش را که پس از 4 سال زندگی سیاسی در اروپا، به پیونگ یانگ بازگشته، نادیده بگیرد. «تائه یونگ هو»، دیپلمات ارشد سابق کره‌شمالی معتقد است:«با وجود غیبت طولانی «کیم پیونگ ایل» اما هنوز بسیاری از مقامات ارشد با خام و بی‌تجربه خواندن «کیم یو جونگ»، عموی او را ترجیح می‌دهند.»

از طرف دیگر با وجود همه مخالفت‌ها درباره حضور یک رهبر زن در رأس کره شمالی، نام «کیم جونگ چول»، برادر بزرگ «اون»نیز مطرح شده است که البته با توجه به تمایلات او به موسیقی چندان برای کشورش گزینه قابل اعتنایی نخواهد بود. «کلینگنر»، تحلیلگر سابق سازمان سیا معتقد است: «کره‌شمالی به‌دنبال رهبری پرتنش نیست چراکه جانشین «اون» شاید بتواند جنگ قدرت را بسرعت پایان دهد اما در دراز مدت مقامات ارشد مشکلاتی را برایش ایجاد می‌کنند.» «دویئون کیم»؛ کارشناس بحران‌های بین‌المللی اندیشکده سئول، نیز معتقد است: «اگر خانم «کیم»، برنامه‌ای برای حکومتداری یا برداشتن احکام مطرود کشور نداشته باشد، گرفتار جنگ قدرت می‌شود.»‌