۰ نفر

انتقاد کالین کال از تلاش پمپئو برای اعمال فشار بر ایران

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۱۰
کد خبر: 435066
انتقاد کالین کال از تلاش پمپئو برای اعمال فشار بر ایران

یک مقام دولت پیشین آمریکا تلاش وزیر امور خارجه این کشور برای ارائه طرحی حقوقی که نشان دهد آمریکا هنوز عضوی از برجام است تا از آن برای اعمال فشار برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران استفاده کند را در راستای سیاست خارجی «دغل‌کارانه» ترامپ دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کالین کال محقق دانشگاه استنفورد و مشاور امنیت ملی جو بایدن در پیامی توییتری درباره برخی اخبار مبنی بر اینکه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال طرحی حقوقی است که نشان دهد آمریکا هنوز عضوی از توافق هسته‌ای می‌باشد تا از آن برای اعمال فشار بر شورای امنیت سازمان ملل در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران استفاده کند، نوشت: اینکه [دولت ترامپ] از توافقی در زمان دولت اوباما خارج شد که به طور قابل تصدیقی کارآمد بود و سپس زمانی که این سیاست شکست می‌خورد، از مکانیسمی در آن توافق برای تهدید جهان، بیگانه کردن متحدانمان و کارشکنی در هم‌بستگی بین‌المللی استفاده شود، نشان‌دهنده سیاست خارجی دغل‌کارانه ترامپ است.

اظهارات این مقام پیشین آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که روزنامه نیویورک تایمز به تازگی در گزارشی مطرح کرد: ‌مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در حال آماده‌سازی یک طرحی حقوقی است که نشان دهد آمریکا هنوز عضوی از توافق هسته‌ای با ایران است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از آن خارج شد. این بخشی از یک راهبرد پیچیده برای تحت فشار قرار دادن شورای امنیت سازمان ملل است که تحریم تسلیحاتی علیه تهران را تمدید کرده و اطمینان حاصل کند که تحریم‌های سختگیرانه‌تری علیه ایرانی اعمال شود.

دولت فعلی آمریکا در سال 2018 با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای که میان ایران و پنج قدرت جهانی انجام شده بود، از آن خارج شد و در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» تحریم‌های متعددی را بر ایران اعمال کرد.