به رغم اینکه تا کنون آمریکا بیشترین بسته محرک مالی را برای جبران خسارات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا تزریق کرده، اما برنامه آتی کمک مالی آلمان، 60درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2019 را شامل می‌شود.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ بر اساس تحلیل انجام شده توسط سازمان پژوهشی Bruegel، در حال حاضر آلمان کشوری است که گسترده‌ترین برنامه بسته محرک مالی را برای مقابله با ویروس کرونا ارائه می‌دهد. میزان این محرک مالی بیش از 2تریلیون دلار (2.2تریلیون دلار) است که 60درصد از بازده اقتصادی این کشور در سال 2019 را شامل می‌شود.

این بدان معناست که دولت‌های فدرال و ایالتی آلمان به میزان قابل توجهی پشتوانه مالی را نسبت به کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، ایالات متحده و اسپانیا ارائه می‌دهند.

گفتنی است که مجلس ایالات متحده در هفته گذشته لایحه محرک مالی دوم 484میلیارد دلاری را تصویب کرد. حتی با افزودن این مبلغ، برنامه محرک مالی تنها 14درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته را شامل می‌شود.

با این حال، سهم کمک‌های مالی مستقیم پرداخت شده در ایالات متحده تا کنون (9.1درصد از تولید ناخالص داخلی) نسبت به سایر کشورها در این تحقیق بیشتر است.

قابل ذکر است که بسته‌های محرک مالی در نظر گرفته شده برای خسارات وارد شده بر اثر ویروس کرونا در ایتالیا 44درصد، فرانسه 26درصد، بریتاینا 21درصد و اسپانیا 12درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورها در سال 2019 را شامل می‌شود.

در نمودار ارائه شده، میزان بسته‌های محرک مالی در نظر گرفته شده برای مقابله با ویروس کرونا در کشورهای منتخب با توجه به سهم تولید ناخالص داخلی آنها در سال 2019 را مشاهده می‌کنید؛