۰ نفر

تشدید فعالیت افراطگران در دوران کرونا در فضای مجازی

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۳۴
کد خبر: 435022
تشدید فعالیت افراطگران در دوران کرونا در فضای مجازی

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد، گروه‌های افراطگر در حال سواستفاده از شرایط قرنطینه اجباری اعمال شده از بابت مقابله با شیوع کرونا و تشدید تلاش‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی برای اشاعه نفرت و جذب کاربران جوانی که اکنون زمان بیشتری را در فضای مجازی سر می‌کنند، هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد، حتی قبل از آنکه کروناویروس گسترش یابد از هر پنج فرد جوان یک نفر از تحصیل،‌ آموزش یا کار محروم و از هر چهار نفر یک نفر نیز از خشونت یا درگیری تاثیر پذیرفته است. او همچنین اظهار تاسف کرد از این که در هر سال ۱۲ میلیون دختری که هنوز در سن کودکی هستند، مادر می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،‌ گوترش در صحبتهایش خطاب به یک نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع، جوانان،‌ صلح و امنیت گفت: این نارضایتی‌ها و به طور صریح، کوتاهی‌های عوامل مستقر در قدرت در رسیدگی به این مسائل باعث افول هرچه بیشتری اعتماد به تشکیلات و نهادهای سیاسی می‌شود.

او بیان داشت: وقتی چنین چرخه‌ای مستقر می‌شود کار برای گروه‌های افراطگر به منظور بهره‌برداری از خشم و سرخوردگی افراد بسیار آسانتر و ریسک به افراط کشیده شدن بالا می‌رود.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: به رغم وجود این چالشها افراد جوان همچنان در حال یافتن راه‌هایی برای تعامل و حمایت از یکدیگر و مطالبه و پیشبرد تغییر از جمله در مبارزه با ویروس کووید ۱۹ هستند.

گوترش همچنین گفت، جوانان در کشورهایی نظیر کلمبیا، غنا، عراق و چند کشور دیگر به امدادرسانها پیوسته‌اند تا محموله‌ها و کمکها را تحویل نیروهای بهداشت و درمان مستقر در خط مقدم مبارزه با کرونا و مردم نیازمند داده و در ضمن حفظ تدابیر فاصله گذاری اجتماعی ارتباطات را میان جوامع حفظ می‌کنند.

او خاطرنشان کرد، مردم همچنین از فراخوان ۲۳ مارس وی برای آتش بس در همه جنگهای جهان حمایت می‌کنند.

جایاتما ویکرامانایاکه، فرستاده دبیر کل سازمان ملل در حوزه جوانان نیز انتقاد کرد که چرا رسانه‌ها صرفا متمرکز بر اقلیت کوچکی از جوانانی که به خط مشی‌های مربوط به مقابله با کرونا بی اعتنایی کرده و با رفتن به سواحل و مهمانی‌ها جان مردم را به خطر می‌اندازند، بوده در حالی که هزاران جوانی که از مدتها قبل در خطوط مقدم بحران مشغول مبارزه با کرونا بوده‌اند را به حاشیه برده‌اند.

او گفت که سخنرانی خود را به همه جوانانی اختصاص می‌دهد که "جوامع خود را از جمله در مناطق جنگزده، کمپهای آوارگان و پناهجویان، زاغه‌ها و شهرکها بر خودشان مقدم قرار داده‌اند و شجاعت و رهبری را که حتی گاهی در رهبران سیاسی نیز وجود ندارد، نشان می‌دهند".

گوترش و چند تن دیگر از سفیران اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر تاثیر کرونا بر زندگی جوانان اعم از معلق شدن تحصیل و از بین رفتن شغلهای آنها و فشارهای خانوادگی و روانی و مشکلات دیگرشان تاکید کردند.

طبق گزارشی که اخیرا دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت داد، ۱.۸۵ میلیارد زن و مرد جوان در رده سنی ۱۰ تا ۲۴ سال در سال ۲۰۲۰ در جهان وجود دارند و ۹۰ درصد آنها در کشورهای در حال توسعه به سر برده و بسیاری از آنها در مناطق جنگزده هستند.

کلی کرافت،‌ سفیر آمریکا در سازمان ملل هم اظهار کرد، بیش از ۴۰۰ میلیون جوانی که مستقیما از خشونت یا درگیری تاثیر پذیرفته‌اند در رده آسیب پذیرترین‌ها هستند.

او هشدار داد: هم اکنون الزام بزرگتری برای حمایت از آنها وجود دارد و در ضمن وجود نظامهای آموزشی، اجتماعی و بهداشتی که از قبل به سبب جنگها و فجایع آسیب دیده بودند، بحران شیوع کووید ۱۹ هم باعث به راه افتادن چند بحران مرتبط دیگر شده که بر زندگی صدها میلیون جوان تاثیر گذاشته است.