۰ نفر

جهان در حالت ابهام و انتظار

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۰۴
کد خبر: 435016
جهان در حالت ابهام و انتظار

با وجود اینکه از ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین) به این سو، خبری از «کیم جونگ اون» منتشر نشده و شایعات زیادی در مورد او در رسانه‌ها مطرح شده اما هنوز نامه‌ها و هدایایی به نام «اون» به رهبران خارجی و کارگران داخلی ارسال می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ رسانه‌ها و مطبوعات داخلی این کشور، مطابق معمول، با تبلیغات ستایش‌آمیز در مورد رهبری «اون» داد سخن می‌دهند. با این حال، مقام‌های کره‌جنوبی همچنان می‌گویند «اتفاق غیرمعمولی» را در این کشور شاهد نبوده‌اند. اگرچه برخی رهبران جهان از جمله ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گزارش‌ها در مورد وخامت وضعیت سلامتی «اون» را رد کرده‌اند و این اخبار را «جعلی» و «نادرست» خوانده‌اند، اما اینها هم نتوانسته به شایعات در مورد سلامتی «کیم جونگ اون» پایان دهد. دلیل آن هم ساده است: از ۱۲ آوریل به این سو وی نه در انظار عمومی دیده شده و نه در مراسم سالگرد پدربزرگش حضور یافته است. «چو‌سانگ‌هون» در گزارش ۲۶ آوریل برای نیویورک تایمز نوشت، فقدان اطلاعات واقعی از این کشور منزوی همواره موجب افزایش شایعات می‌شود و موجب شده تمام کارشناسان، متخصصان و مقام‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی که تحولات این کشور را رصد می‌کنند همواره «ابهام» و «احتیاط» را چاشنی کلام خود سازند.

گاهی گفته می‌شود او به‌دلیل آسیب به مچ پایش در حال بهبود است و بعد با عصا در انظار ظاهر می‌شود و گاهی در وضعیت «بغرنج» است آن هم پس از عمل جراحی قلب. یا گاهی مواقع هم می‌گویند دچار مرگ مغزی شده و زندگی نباتی دارد آن هم پس از اینکه یک جراح که در وضعیت عصبی به سر می‌برد جراحی را به درستی نتوانست انجام دهد. گاهی هم تیمی از پزشکان چینی برای مداوای «کیم» به کره‌شمالی می‌روند. گاهی هم می‌گویند از ترس کرونا مخفی شده و به دورافتاده‌ترین نقطه کشور رفته است. «چو‌سانگ‌هون»، گزارشگر نیویورک تایمز، می‌نویسد یک شایعه که در رسانه‌ها و پیام‌رسان‌های کره‌جنوبی در حال گردش است این است که پس از اینکه پزشکان فرانسوی نتوانستند «کیم» را از «کما» بیرون آورده و وی را بیدار سازند، «کیم پیونگ ایل»، برادرناتنی «اون»،با کمک نخبگان چینی در پیونگ یانگ قدرت را قبضه کرده است. این رسانه‌ها همچنین می‌گویند که «کیم یو جونگ»- خواهر «کیم جونگ اون»- که از او به‌عنوان «رهبر» بعدی در کره‌شمالی یاد می‌شد از سوی «کیم پیونگ ایل» زندانی شده است در حالی که پکن به‌طور مخفیانه در حال چانه زدن با واشنگتن بر سر آینده کره‌شمالی و تسلیحات هسته‌ای این کشور است. با این حال، سئول صحت این گزارش‌ها را رد کرده است. در حالی که رسانه‌های خبری کره‌جنوبی بیشتر این دست اخبار را رد می‌کنند اما می‌افزایند انتشار چنین اخباری کار رسانه‌های اجتماعی و خبری چینی است. با این وجود، نمی‌توان این اخبار را به‌طور کامل نادیده گرفت، چرا که در مورد کشوری «اسرارآمیز» سخن می‌گوییم که قدرتمندترین سازمان‌های اطلاعاتی دنیا هنوز نتوانسته‌اند به درون آن و به درون حلقه درونی کیم نزدیک شوند. قبلا در گزارش‌هایی از جمله «پایان حاکمیت سه‌کیم» یکشنبه ۷ اردیبهشت‌ماه و «رهبر بزرگ زن در پیونگ یانگ؟‎» دوشنبه ۸ اردیبهشت‌ماه به تفصیل به مساله غیبت رهبر کره‌شمالی، اخبار ضد و نقیض در مورد غیبت او و گزینه‌های جانشینی وی پرداخته است). «لیف اریک ایزلی»، استاد مطالعات بین‌المللی در دانشگاه Ewha Womans در سئول، می‌گوید:«اسرارآمیز بودن و فقدان اطلاعات قابل اعتنای ما فضای عجیبی را برای شایعات دامن می‌زند. اما غیبت طولانی وی بی‌ثبات‌کننده است، زیرا افراد زیادی در داخل و خارج این کشور از خود می‌پرسند آیا او از کار افتاده شده یا واقعا درگذشته است».

با این حال، طی هفته‌های اخیر ماهواره‌های جاسوسی آمریکا و کره‌جنوبی همواره روی کره‌شمالی «زوم» کرده‌اند تا تحرکات این کشور را رصد کنند، بلکه بتوانند به ارزیابی «نزدیک به واقعیتی» دست یابند. تلاش‌های مداوم شان آنها را به «وونسان» هدایت کرد که ساحلی است در شرق کره‌شمالی که اقامتگاه رهبر این کشور بوده و در آنجا قایق سواری کرده، سوار جت اسکی می‌شود، سوارکاری می‌کند و قطار خصوصی و ایستگاهی خصوصی به نام «ایستگاه رهبری» برای او همواره در حالت «رزرو» است. وونسان البته یکی از مکان‌های مطلوب و مورد علاقه «کیم» برای آزمایش‌های موشکی است. مقام‌های کره‌جنوبی در خفا می‌گویند که حضور کیم در یک آزمایش موشکی می‌تواند به مثابه روشی استراتژیک برای فروکاستن از گمانه‌زنی‌ها تلقی شود. با این حال، کره‌شمالی همچنان جهان را در حالت ابهام و انتظار نگه داشته و باعث شده تا جهانیان و دشمنان این کشور همواره به حدس و گمان بپردازند. «کیم جونگ اون» از زمانی که به قدرت رسید، تمام رقبای بالقوه را از میدان به در کرد. او حتی یکبار رئیس‌جمهور آمریکا را «پیر خرفت روانی» نامید و یکبار دیگر هم خطاب به ترامپ، سخنان او را به «واق واق‌های یک سگ وحشی» تشبیه کرده بود. با این حال، مرگ ناگهانی «اون» می‌تواند موجب یک خلأ قدرت ناگهانی شود که ممکن است تاثیرات و تبعات زیادی داشته باشد. در این جامعه اسرارآمیز، هر جانشین احتمالی برای کیم موجب «بازی حدس و گمان» برای تحلیلگران خارجی شده که عمری را در راه مطالعه و تحقیق مسائل کره‌شمالی گذرانده‌اند. معلوم نیست آیا واقعا «کیم یو جونگ» قرار است رهبر این کشور شود؟ در مورد «کیم پیونگ ایل» چطور؟ آیا او که سال گذشته به کشورش برگشت قرار است نقش رهبر بعدی را با کمک چینی‌ها بازی کند؟ «کیم پیونگ ایل» دهه‌هاست به‌عنوان «سفیر بی‌سر و صدا»ی کره‌شمالی در کشورهای اروپای شرقی خدمت می‌کند.  «چو‌سانگ‌هون»، گزارشگر نیویورک‌تایمز، می‌افزاید: برخی پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است رهبری در این کشور به‌صورت جمعی باشد که هدایت این جمع رهبری به دست «چو ریونگ های»، مرد شماره ۲ این کشور خواهد بود. این گزارشگر به نقل از تحلیلگران سناریوی دیگری را هم پیش می‌کشد و آن اینکه: «چه می‌شود اگر یک ژنرال ناشناخته اما جاه‌طلب و بلندپرواز مهندسی یک کودتا را بر عهده گیرد؟ مردمان کره‌شمالی که آموخته‌اند خاندان کیم را پرستیده و ستایش کنند چه واکنشی نشان خواهند داد؟» پروفسور ایزلی می‌گوید: «در حالی که همسایگان کره‌شمالی گرفتار بحران‌های مربوط به کرونا هستند، روابط چین و آمریکا تیره شده و سازمان‌های بین‌المللی هم درگیر کرونا شده‌اند، جهان آمادگی کافی برای مرگ کیم جونگ اون را ندارد.» پیش از این، شایعاتی در مورد درگذشت «کیم جونگ اون» یا حتی پدربزرگش در سال ۱۹۸۶ مطرح شده بود که دروغ از آب درآمد. با توجه به تمام این اتفاقات، تحلیلگران برای بررسی و تحلیل تحولات کره‌شمالی همواره احتیاط به خرج می‌دهند.

«ویل ریپلای»، «جیک کووان» و «سوفی جئونگ» هم در گزارش ۲۷ آوریل برای سی.ان.ان

 نوشتند که مقام‌های کره‌جنوبی معتقدند که کیم جونگ اون «زنده و خوب است». مشاور عالی سیاست خارجی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در همین رابطه گفت:«کیم از ۱۳ آوریل در وونسان است. از آن زمان به این‌سو، هیچ تحرک مشکوکی دیده نشده است. او زنده و حالش خوب است.» به نوشته این گزارشگران، برخی می‌گویند تیم پزشکی چینی پس از بهبود حال رهبر کره‌شمالی در ۱۹ آوریل به کشور خود بازگشته‌اند و دیگر نیازی به حضور آنها نبود. روز یکشنبه ۷ اردیبهشت‌ماه هم «کیم جونگ اون» سپاس‌های خود را تقدیم کارگرانی کرد که در حال بازسازی و بازآرایی شهر «سامی جیون» در این کشور هستند. اگرچه تصاویری از «پارک شدن» قطار اختصاصی رهبر کره‌شمالی در «ایستگاه رهبری» در وونسان مشاهده شده اما اینها لزوما به معنای حضور رهبر کره‌شمالی در این شهر نیست، اما به گزارش‌هایی «اعتبار می‌دهد» که می‌گویند او در آنجاست.  الجزیره نیز در گزارشی در همین زمینه نوشت، اگرچه گزارش‌های معتبری که نشان دهد رهبر کره‌شمالی در گذشته وجود ندارد اما طی روزهای اخیر در رسانه‌های اجتماعی هشتگ «KIMJONGUNDEAD#» به‌شدت «ترند» شده است. با وجود اینکه رهبر کره‌شمالی مدتی است آفتابی نشده اما الجزیره می‌نویسد که روز شنبه ۶ اردیبهشت‌ماه خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی (KCNA) اعلام کرد که «کیم» پیام شادباشی را از رئیس کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه به مناسبت سالگرد پدربزرگش دریافت کرد. این اولین‌باری است که تولد رهبر بنیانگذار کره‌شمالی با تولد ولادیمیر پوتین مصادف شده بود.

«سیمون دنییر»، «جان هودسون» و «مین جو کیم» هم در گزارش ۲۶ آوریل برای واشنگتن‌پست نوشتند «تای یونگ هو»، دیپلمات ارشد و سابق کره‌شمالی که در سال ۲۰۱۶ به سئول پناهنده شد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این امری «غیرمنتظره» است که کیم مدتی در انظار دیده نشده است. «راشل مین یونگ لی»، تحلیلگر سابق اطلاعاتی کره‌شمالی در دولت آمریکا هم معتقد است که این حقیقت که رهبر کره‌شمالی مدتی در انظار دیده نشود امر غیرمعمولی نیست؛ این مساله در چارچوب «امر طبیعی» غیبت رهبر کره‌شمالی انجام می‌گیرد چراکه چنین غیبت‌هایی برای او «طبیعی» است و در گذشته از این غیبت برای ارزیابی تحولات و شورش‌های احتمالی داخلی و ارزیابی‌های خارجی استفاده می‌کرد. با این حال، گزارشگران واشنگتن‌پست به نقل از تحلیلگران می‌نویسند اجماعی در میان تحلیلگران در حال شکل‌گیری است مبنی بر اینکه عدم‌حضور رهبر کره‌شمالی در رویداد مهم سالگرد پدربزرگش نشان می‌دهد که او واقعا در وضعیت بحرانی است. با این حال، هیچ مقام و رسانه‌ای از کره‌شمالی تاکنون در مورد سلامتی و غیبت رهبر این کشور سخنی نگفته است.