۰ نفر

ترامپ خواستار خروج همه نظامیان آمریکایی از افغانستان است

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۲۰
کد خبر: 434888
ترامپ خواستار خروج همه نظامیان آمریکایی از افغانستان است

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا از مشاوران امنیتی و نظامی خود خواست تا همه نیروهای این کشور را از افغانستان خارج کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شبکه ان. بی. سی. نیوز دوشنبه شب به نقل از دو مقام فعلی و یک مقام ارشد سابق دولت آمریکا گزارش داد که ترامپ در روزهای اخیر از مشاوران نظامی و امنیت ملی خود خواسته تا در بحبوحه شیوع کرونا در افغانستان همه نیروهای آمریکایی را از آن کشور خارج کنند.
این مقام‌ها گفتند که ترامپ تقریبا هر روز از حضور نظامیان آمریکایی و احتمال ابتلای آنها به کرونا شکایت می‌کند. 
آنها همچنین اعلام کردند که مشاوران نظامی ترامپ به وی گفته‌اند که اگر آمریکا بخواهد همه نیروهایش را به دلیل شیوع کرونا از افغانستان خارج کند، باید با همین دلیل، سایر نیروها از کشورهای دیگری مانند ایتالیا را نیز خارج کند.
یک مقام ارشد دولت و یک مقام دفاعی آمریکا دراین باره گفتند که بحث خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به دلیل شیوع کرونا از مدتها پیش جریان داشت و محتمل‌ترین گزینه آن است که نیروهای آمریکایی در پایگاه‌هایی در یک یا دو محل از آن کشور مستقر شوند.
مقام‌های نظامی آمریکایی مدعی هستند که شمار واقعی مبتلایان به کرونا در افغانستان احتمالا دستکم ۱۰ برابر آماری است که تاکنون منتشر شده است.
وزارت بهداشت افغانستان دوشنبه اعلام کرد که یک هزار و ۷۰۳ مورد مبتلا به کرونا را شناسایی کرده و ۵۷ نفر نیز جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.
یک مقام ارشد سابق آمریکا گفت: شیوع کرونا افغانستان را با مساله خطیری مواجه کرده است. این موضوع هنوز نمایان نشده اما سرانجام خود را نشان خواهد داد.
آمریکا طبق توافق با طالبان متعهد شده تا در مدت ۱۳۵ روز شمار نیروهای خود در افغانستان را از ۱۲ هزار نفر به ۸ هزار و ۶۰۰ تن کاهش دهد. 
دو مقام نظامی آمریکا مدعی شدند که خروج نیروهای این کشور با سرعت بیشتری اجرا شده و از برنامه قبلی، جلوتر است.
ترامپ در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ وعده داده بود که نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند اما شیوع کرونا وی را نسبت به عملی کردن این وعده نگران کرده است.
یک مقام سابق آمریکایی گفت که ترامپ پنتاگون را برای اجرای این وعده تحت فشار قرار داده است.
ترامپ اخیرا مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را به کابل فرستاد تا در بحبوحه اختلافات سیاسی داخلی در افغانستان اجرای توافقنامه صلح با طالبان را تضمین کرده و به جنگ در آن کشور پایان دهد.
دو مقام ارشد فعلی و یک مقام سابق آمریکایی و یک دیپلمات خارجی به شبکه ان. بی. سی. نیوز گفتند که پمپئو به سران طرف‌های مخالف در افغانستان گفته‌اند تا اختلافات خود را حل کرده و مذاکرات با طالبان را آغاز کنند، در غیر این صورت، ترامپ همه نیروهای آمریکا را از آن کشور خارج خواهد کرد.