۰ نفر

«رهبر بزرگ زن» در پیونگ یانگ؟

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۰۴
کد خبر: 434697
«رهبر بزرگ زن» در پیونگ یانگ؟

هر روز که می‌گذرد شایعات پیرامون درگذشت رهبر کره شمالی بیشتر می‌شود. از پنهان شدن او به خاطر ترس از کرونا گرفته تا بدحال شدن او به خاطر عمل قلب و تا شایعه مرگ مغزی او. با این حال، «دیوید بران استورم» و «جاش اسمیث» در گزارش ۲۵ آوریل برای رویترز نوشتند در بحبوحه اخبار ضد و نقیض در مورد وضعیت سلامتی و محل اختفای رهبر کره شمالی، تصاویر ماهواره‌ای که از سوی مرکز «پروژه رصد کره شمالی» مستقر در واشنگتن بررسی شده نشان می‌دهد که قطار مخصوص «کیم جونگ اون» هفته جاری در شهر ساحلی «وونسان» دیده شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این مرکز که به «۳۸ North» هم معروف است در گزارش روز شنبه ۷ اردیبهشت ماه خود اعلام کرد در تاریخ‌های ۲۱ و ۲۳ آوریل (۲ و ۴ اردیبهشت ماه) قطار مخصوص رهبر کره شمالی در «ایستگاه رهبری» در «وونسان» پارک شده بود. این ایستگاه در «رزرو» خانواده رهبر کره شمالی است.

«استورم- اسمیث» در گزارش خود افزودند، اگرچه این گروه اعلام کرده این قطار احتمالا متعلق به رهبر کره شمالی است اما رویترز نمی‌تواند این خبر را به‌طور مستقل تایید کند. در گزارش این اندیشکده آمده است: «حضور این قطار نشان‌دهنده محل اختفای رهبر کره شمالی نیست یا نشان نمی‌دهد که اتفاق خاصی در مورد سلامتی او افتاده باشد اما بر وزن گزارش‌هایی از این دست می‌افزاید که رهبر کره شمالی در ساحل شرقی این کشور حضور دارد.» رسانه‌های کره شمالی چیزی در مورد وضعیت سلامتی یا محل اختفای رهبر این کشور مخابره نکرده‌اند. همزمان، اعلام شد که چین هم تیمی از پزشکان را برای مشاوره در مورد وضعیت سلامتی «اون» به کره شمالی فرستاده است. این گزارشگران معتقدند رهبر کره شمالی که پس از درگذشت پدرش در سال ۲۰۱۱ جانشین او شد، «ظاهرا» فرزندی ندارد و بنابراین، جانشینی هم برای خود تعیین نکرده است اما شواهد نشان می‌دهد «احتمالا» خواهر کوچک‌ترش به‌عنوان رهبر آینده کره شمالی مطرح خواهد شد تا حاکمیت در این سلسله پابرجا بماند.

کسب خبر از درون کره شمالی و ارسال خبر از درون این کشور به بیرون کاری بس دشوار است. یک مقام دولت ترامپ به رویترز گفت سکوت چند روز اخیر رسانه‌های کره شمالی نشان می‌دهد که «خبری در راه است» و بر نگرانی‌ها در مورد وضعیت سلامتی جسمانی «اون» افزوده است. اطلاعات آمریکا از این کشور اندک است و اطلاعات دریافتی از این کشور هم با عنوان «جعبه سیاه» شناخته می‌شود. خبرگزاری NK، مستقر در سئول، که اولین بار خبر عمل جراحی قلب «کیم» را اعلام کرده بود در ۱۲ آوریل گزارش داد که حال کیم رو به بهبود است. اما از ۱۲ آوریل به بعد (۲۴ فروردین ماه) چندین منبع کره جنوبی به نقل از منابع بی‌نام و نشان اعلام کردند که «اون» در منطقه «وونسان» است. روز جمعه هم خبرگزاری NEWSIS در کره جنوبی اعلام کرد منابع اطلاعاتی می‌گویند قطار مخصوص رهبر کره شمالی در وونسان دیده شده است در حالی که هواپیمای اختصاصی او همچنان در پیونگ یانگ است. این خبرگزاری البته اعلام کرده بود که «اون» احتمالا به دلیل در امان  ماندن از «کرونا» به این منطقه رفته است.

با این حال، «دانا کندی» هم در گزارش ۲۵ آوریل (شنبه ۶ اردیبهشت ماه) در نیویورک پست نوشت: «بسته به اینکه شما به کدام یک از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های آسیایی اتکا می‌کنید، رهبر کره شمالی یا مرده است یا دچار مرگ مغزی شده است.» اخبار مربوط به رهبر کره شمالی- که از سوی پرزیدنت ترامپ «مرد موشکی» نام گرفته- آنقدر قطره‌چکانی داده می‌شود که به شایعات زیادی در مورد او دامن زده است.

این گزارشگر به نقل از یک رسانه هنگ کنگی که به نقل از «منبعی بسیار مطمئن» گزارش می‌داد نوشت که احتمالا شنبه ۶ اردیبهشت ماه رهبر کره شمالی درگذشته است.گزارشگر نیویورک پست همچنین به نقل از یک مجله ژاپنی (که روز جمعه ۵ اردیبهشت ماه این خبر را منتشر کرده بود) افزود رهبر کره شمالی «وضعیت نباتی دارد». با این حال، رسانه‌ها و مقام‌های کره شمالی به گونه‌ای عمل می‌کنند که انگار هیچ چیزی رخ نداده است. گزارش‌های تاییدنشده دیگر- که عمدتا به منابع حزب کمونیست چین ختم می‌شود- مدعی‌اند که «کیم» از پای درآمده است آن هم زمانی که جراح «کیم» یک عمل جزئی را به دلیل لرزش شدید دست رهبر کره شمالی «سمبل» کرد. غیبت او در مراسم سالگرد پدربزرگش هم شایعات مربوط به مرگ او را جدی‌تر کرد. به نوشته گزارشگر نیویورک پست، اگرچه رئیس‌جمهور آمریکا اخبار مربوط به وخامت وضعیت یا حتی مرگ رهبر کره شمالی را جدی نگرفته اما اعزام تیمی از پزشکان و مقام‌های حزب کمونیست چین به این کشور بر دامنه شایعات افزود. یک پزشک چینی به یک مجله ژاپنی گفت رهبر کره شمالی اوایل ماه جاری در حالی  که سینه خود را چنگ می‌زد نقش بر زمین شد. ظاهرا یک پزشک همراه «کیم» بوده و او را CPR می‌کند و به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل می‌سازد جایی که ظاهرا این روند ادامه یافت و به انجام عمل جراحی ختم شد.

کندی، گزارشگر نیویورک پست، افزود اگر رهبر کره شمالی درگذشته باشد، این خبر باید از طریق رسانه‌های کره شمالی منتقل و تایید شود هرچند این رسانه‌ها در جریان درگذشت پدر و پدربزرگ «اون» هم تا چند روز همین بازی را در پیش گرفتند. «دیوید مکس ول»، متخصص مسائل کره شمالی در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید:«وقتی پای کره شمالی به میان می‌آید، هرگز نمی‌توانید از چیزی مطمئن باشید مگر اینکه خود این کشور اخباری را منتشر سازد. اما جالب توجه است که هم اکنون ۵/ ۶ میلیون گوشی هوشمند در کره شمالی وجود دارد و اگرچه پوشش اخبار در چارچوب این کشور است اما اطلاعات در نهایت راه خود را همچون گذشته به بیرون باز می‌کند.» در مورد جانشینی «اون» باید گفت که احتمالا خواهر کوچک‌تر او که ۳۱ ساله است جانشین خواهد شد. او کوچک‌ترین دختر «کیم جونگ ایل» و از همسری است که «کو یونگ هویی» نام دارد که مادر «اون» و برادر بزرگ‌تر او «کیم جونگ چول» است. او غیر از اینکه خواهر «اون» است دستیار ارشد وی هم هست و تنها عضو باقی مانده از خاندان «کیم» است.

برادر بزرگ‌تر و ناتنی رهبر کره شمالی در سال ۲۰۱۷ در مالزی ترور شد. «کیم جونگ چول» هم که یک‌بار از سوی پدرش به‌عنوان فردی خطاب شده بود که «خصلت‌های دخترانه برای حکمرانی دارد» عملا از حکومت کنار زده شد.«سونگ یون لی»، متخصص مسائل کره شمالی در دانشگاه تافتس، به نیویورک‌پست می‌گوید: «برای این کشور شوکه‌کننده و غیرمنتظره است که شاهد یک «رهبر بزرگ زن» باشند. ضرورت باقی نگه داشتن قدرت در دست این خانواده همه چیز را - از جمله سنت‌های شوونیسم و نفرت از زن- ممکن می‌سازد.»

 دیوید مکس ول هم می‌گوید که احتمالا با اعلام خبر درگذشت «اون» مرزهای کره شمالی بسته شود و پولیتبورو پشت درهای بسته تشکیل جلسه خواهد داد تا جانشین را تعیین کند. این خواهر و برادر هر دو دوران تحصیل را در سوئیس گذرانده‌اند و زبان انگلیسی آموختند و ظاهر زندگی‌شان شکل و شمایلی از زندگی غربی دارد.

«ربکا پرینگ» هم در گزارش ۲۶ آوریل در نشریه «اکسپرس» اعلام کرد که رسانه‌های چینی و ژاپنی معتقدند که رهبر کره شمالی درگذشته است. برخی دیگر می‌گویند او زندگی نباتی دارد و هیچ امیدی به احیای او ندارند. اما «شیجیان شینگ زو»، مدیر یک کانال خبری مستقر هنگ‌کنگ به نام «HKSTV»، که مدعی است خواهرزاده وزیر خارجه چین است در بیانیه‌ای اعلام کرد که از یک «منبع بسیار مطمئن» شنیده که رهبر کره شمالی تسلیم مرگ شده است. هفته‌نامه ژاپنی که این روزها بسیار به آن ارجاع داده می‌شود هم «SHUKAN GENDAI» نام دارد که مدعی شده رهبر کره شمالی در نتیجه جراحی ناموفق زندگی نباتی دارد. گزارشگر اکسپرس معتقد است گزارش‌ها از درگذشت رهبر کره شمالی احتمالا موجب طغیان گسترده مردمی در کره شمالی شود. تیم پزشکان چینی که عازم کره شمالی شده‌اند هم- به نوشته این گزارشگر- از وخامت حال «اون» خبر می‌دهند. این گزارش در ادامه می‌افزاید که در میانه گزارش‌های مربوط به وضعیت سلامتی «اون»، نگرانی‌هایی در مورد تاثیر «دومینووار» مرگ این دیکتاتور مطرح شده است. رسانه‌های کره جنوبی هم می‌گویند عدم تعیین رسمی جانشین از سوی «اون» می‌تواند یکی از دلایل «احتمالی» ناآرامی در این کشور باشد. به نوشته رسانه‌های کره جنوبی، این ناآرامی در بدترین حالت می‌تواند موجب جنگ داخلی شده و بحران بزرگ آوارگان را سبب شود.

«سیمون اوزبورن» هم در گزارش دیگری در ۲۶ آوریل در نشریه اکسپرس نوشت که سوالات در مورد مرگ «اون» یا «نبرد او برای زنده ماندن» باعث شده بسیاری از کارشناسان به این باور برسند که مرگ او می‌تواند موجب بی ثباتی «احتمالی» در این کشور شود و جریان وسیعی از آوارگان را خلق کند و در نهایت موجب می‌شود که آمریکا، کره جنوبی و دیگر بازیگران و متحدان منطقه‌ای هم وادار به پرداختن به این مساله شوند. ژنرال بازنشسته «چون این- بوم»، رئیس سابق نیروهای عملیات ویژه کره جنوبی، به « US MILITARY TIMES» می‌گوید:«بی ثباتی، هرج و مرج، رنج انسانی و اخبار بد برای همه» می‌تواند از تبعات مرگ رهبر کره شمالی باشد. او هشدار داد که هر برنامه‌ای با اتحاد کره جنوبی- آمریکا جهت نفوذ در کره شمالیِ پسا کیم تاثیری مخرب و ویرانگر خواهد داشت. او می‌گوید:«چه کاری باید انجام دهیم؟ چکمه‌های نظامیان ما نباید آنجا را لمس کنند. بگذارید چینی‌ها چنین کنند. کره شمالی یک کشور مستقل است. ورود هر کسی به این کشور دیوانه وار است. ائتلاف آمریکا و کره جنوبی برنامه‌ای بد با فرضیاتی بد دارند. این ما را وارد یک جنگ هسته‌ای می‌کند.»

«دیوید مکس ول»، سرهنگ سابق آمریکایی که اکنون محقق بنیاد دفاع از دموکراسی هاست، معتقد است که فقدان جانشینیِ آشکار کره شمالی را وارد دوره‌ای از بحران می‌کند. او که «سرهنگ بازنشسته و فرمانده نیروهای ویژه آمریکا»یی است می‌گوید:«معلوم نیست آیا رهبر کره شمالی جانشین خود را تعیین کرده است یا خیر. ما می‌توانیم احتمال دهیم و فرض کنیم که خواهرش جانشین او شده است و این هم بر حسب فرضیات مربوط به ارتقای اوست که بیانیه‌های رسمی دولتی در ماه اخیر این مساله را اعلام کردند». در همین راستا، کانال تلگرامی «کره شمالی به فارسی» در خبری اعلام کرد که «کیم یو جونگ، خواهر کوچک فرمانده کیم‌جونگ‌اون رهبر معظم کره، مجددا به عضویت پولیتبورو یا دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کارگر کره در آمد». سرهنگ مکس ول می‌افزاید:«معلوم نیست که آیا یک زن- با وجود اینکه از سلاله پکتو است- می‌تواند رهبر سلسله خاندان کیم شود یا نه». سلسله پکتو به دودمان «کیم»‌ها گفته می‌شود. در سال ۲۰۱۳، عبارت ۲ ماده ۱۰ «ده اصل بنیادین جدید حزب کارگران کره» اعلام کرد که حزب و انقلاب باید «تا ابد» به وسیله «سلاله پکتو» رهبری شود. مکس ول می‌گوید این وضعیت بلاتکلیفی و بدون جاشینیِ احتمالی ممکن است موجب متلاشی شدن رژیم شود و حزب کارگران کره هم نمی‌تواند با انسجام نظامی کشور را اداره کند. این مقام سابق آمریکایی هشدار می‌دهد که «فاجعه‌ای انسانی می‌تواند در کره شمالی شروع شود» و این وضعیت با بحران کرونا بدتر هم خواهد شد. این سرهنگ بازنشسته می‌گوید:«کره جنوبی، چین و ژاپن باید به مساله آوارگان بالقوه بپردازند. این وضعیت حتی ممکن است به نزاع داخلی در میان واحدهای سیاسی و نظامی منجر شده و حتی به جنگ داخلی گسترده تر هم بینجامد».

سرهنگ مکس ول می‌افزاید که نزاع‌های داخلی موجب نخواهد شد خصومت کره شمالی با جهان خارج کاهش یابد یا موجب نخواهد شد که اشتیاق این کشور برای جنگ هم فروکش کند. او می‌افزاید:«از آنجا که کره شمالی سلسله‌ای نظامی است که حول ارتش و مخالفت با بیرون بنا نهاده شده- ظرفیت نیروهای نظامی فعال ۲/ ۱ میلیون نفر و ۶ میلیون هم ذخیره- می‌توان انتظار داشت که این کشور در برابر هر نوع مداخله خارجی مقاومت ورزد». او همچنین مساله تسلیحات هسته‌ای این کشور را هم مد نظر قرار داده و می‌افزاید:«ائتلاف آمریکا- کره جنوبی باید تسلیحات هسته‌ای این کشور را تضمین کنند تا به دست اغیار نیفتد و در عین حال، استفاده نابهنگامی هم از آن نشود. همچنین باید زرادخانه شیمیایی و بیولوژیکی این کشور، کارخانه‌های سازنده و دانشمندان و تکنسین‌های این کشور هم تحت کنترل قرار گیرند». او می‌افزاید:«عملیات احتمالی به گونه‌ای است که می‌تواند باعث رنگ باختن افغانستان و عراق در برابر کره شمالی شود». با تمام این تفاصیل اما کانال «کره شمالی به فارسی» می‌نویسد:«در شرایط حساس کنونی و فشار همه جانبه رسانه‌های امپریالیستی علیه خلق قهرمان کره و فرمانده وطنمان کیم‌جونگ‌اون به اطلاع می‌رسانیم، موضوع سلامتی فرمانده کیم به دقت توسط کادر مجرب پزشکی ایشان در حال بررسی است و با اینکه همه شواهد دال بر ترور بیولوژیک فرمانده کیم توسط ایادی امپریالیسم است در حال حاضر مساله و اولویت اصلی بهبودی هر چه سریعتر ایشان است و طبق اظهارات کادر درمان حال فرمانده رو به بهبودی است».