۰ نفر

پامپئو خواستار شد، تمدید تحریم‌ تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران

۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۵۳
کد خبر: 434392
پامپئو خواستار شد، تمدید تحریم‌ تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران

وزیر خارجه آمریکا با تکرار اتهام‌زنی به ایران خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی شد که در مهرماه 99 منقضی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که در روزهای گذشته از پرتاب موفقیت‌آمیز نخستین ماهواره نظامی ایران به خشم آمده، روز گذشته (شنبه) خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، پامپئو در بیانیه‌ای با تکرار اتهام‌زنی به ایران گفت: «کشور پیشتاز جهان در حمایت از تروریسم و ضد-یهود نباید اجازه خرید و فروش سلاح‌های متعارف را داشته باشد».

طبق یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.

مقام‌های آمریکایی بارها ضمن ابراز نگرانی از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران خواستار جلوگیری از این مسئله شده‌اند. پیش از این، «ولادیمیر ارماکوف» مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موقت هستند و اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شوند.

وی همچنین به پرتاب موفقیت‌آمیز نخستین ماهواره نظامی ایران که روز چهارشنبه هفته گذشته انجام گرفت، اشاره کرد و مدعی شد که برخلاف اظهارات مقام ایرانی این آزمایش، «نه صلح‌آمیز و نه کاملاً غیرنظامی بوده است».

پامپئو مدعی شد فناوری که برای پرتاب ماهواره «نور» مورد استفاده قرار گرفته است، با فناوری که در پرتاب موشک‌های بالستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، سازگاری و هماهنگی دارد.

وزیر خارجه آمریکا سپس با مطرح کردن این اتهامات بار دیگر خواستار محدود شدن فعالیت‌های موشکی ایران شد و گفت: «تمامی کشورهای صلح‌طلب باید توسعه فناوری‌های موشک بالستیک ایران را رد کنند و برای محدود کردن برنامه‌های خطرناک موشکی ایران به یکدیگر بپیوندند».

این دیپلمات آمریکایی سپس از کشورهای اروپایی خواست تا «افراد و نهادهایی که بر روی برنامه‌های موشکی ایران فعالیت می‌کنند را تحریم‌ کند».

مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر، لفاظی‌های تهدیدآمیز علیه ایران را تشدید کرده‌اند و هفته گذشته نیز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی  تهدید‌آمیز توییتری تصریح کرد که به «نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا دستور داده است که به هرگونه و تمامی قایق‌های ایرانی که برای کشتی‌های ما در دریا ایجاد مزاحمت کرد، شلیک کرده و آن را نابود کنند».

یک روز بعد از مطرح شدن پیام تهدید‌آمیز ترامپ، سرلشکر «حسین سلامی»، فرمانده کل سپاه با تأکید بر پاسخی قاطع، مؤثر و سریع به اقدام احتمالی آمریکا گفت که به نیروهای ایرانی ابلاغ شده است که در صورت مخاطره از سوی شناورهای نظامی آمریکا، به سمت آنها شلیک کنند.