۰ نفر

گزارش رویترز از صف‌های کیلومتری در آمریکا برای دریافت غذا

۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰:۳۱
کد خبر: 434341
گزارش رویترز از صف‌های کیلومتری در آمریکا برای دریافت غذا

رویترز طی گزارشی نوشت: با بیکار شدن بیش از ۲۶میلیون آمریکایی به خاطر شیوع ویروس کرونا، بانک های غذا در سراسر آمریکا تحت فشار عرضه کم مواد غذایی و صف های کیلومتری از طرف خانواده های نیازمند قرار گرفته اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، در ال پاسو در تگزاس، ون ها و پیکاپ ها ساعت 4 صبح جلوی بزرگترین بانک غذای شهر یک کیلومتر پشت سر هم صف کشیده اند.

 ولی وقتی 5 ساعت بعد سهمیه‌های غذا تحویل داده می شود بسیاری از جعبه ها با گوجه فرنگی های درشت پر شده ولی هیچ پاستا، برنج، لوبیا یا ماده غذایی خشک و کنسروی وجود ندارد.

بانی اسکوبار، رئیس دفتر مبارزه با گرسنگی ال پاسو می گوید:« ما هیچ ماده غذایی خشکی نداریم».

 با بیکار شدن بیش از 26 میلیون آمریکایی به خاطر شیوع ویروس کرونا، بانک های غذا در سراسر آمریکا تحت فشار عرضه کم مواد غذایی و افزایش تقاضا از طرف خانواده های نیازمند هستند. با طولانی شدن صف افراد ماسک پوش در خارج از خیریه‌ها، شهردار نیویورک یک مسئول برای مواد غذایی انتخاب کرده است. بیش از یک سوم بانکهای غذای شهر به خاطر نداشتن ذخایر و داوطلب های لازم برای کار بسته شده‌اند. به کار گرفتن افراد به خاطر ترس از ابتلا به ویروس کرونا سخت تر شده است. در سانتیاگو، بانک غذای شهر منتظر یک میلیون سفارشی است که هفته های گذشته داده بود. بانکهای غذای شیکاگو و هوستون می گویند تقریباً هیچ ذخیره غذایی ندارند.

 طبق گزارش فیدینگ امریکا (یک شبکه داخلی از خیریه ها) قبل از همه گیری ویروس کرونا، از هر 7 آمریکایی یک نفر وابسته به بانک های غذا بود. حالا تقاضا در بسیاری سازمانها یا بانک های غذا در آمریکا دو یا سه برابر شده است.

 در همین حال، محصولات کشاورزان همچنان فاسد می شود و دامداران شیر های خود را دور می ریزند و احشام خود را میکشند چون  ویروس کرونا زنجیره‌های عرضه را مختل کرده و بسیاری نمی‌توانند به این محصولات در بازار دسترسی داشته باشند. فروشگاه ها نمی توانند طبقات خود را پر کنند چون عرضه‌کنندگان توانایی تغییر ناگهانی تقاضا از رستورانهای بسته شده به خرده فروشی ها را ندارند. عرضه در خرده فروشی ها نیاز به بسته بندی و شبکه‌های توزیع متفاوتی دارد.

 قبل از همه گیری ویروس کرونا، سازمان های عضو فیدینگ امریکا حدود یک سوم ذخایر خود را از برنامه  خواروبار فروشی ها در اهدای غذاهای تازه فاسد شدنی و محصولات خشکی که تاریخ انقضای آنها نزدیک بوده، به دست می آوردند. تقریباً یک چهارم آنها توسط برنامه های دولتی تامین می‌شد که گوشت، پنیر و سایر محصولات در اختیار آنها قرار می دادند و بقیه آن از محصولاتی به دست می آمد که کشاورزان اهدا می‌کردند یا بانک های غذا می‌خریدند.

حالا این زنجیره های عرضه مختل شده است. خریدهای شتابزده ذخایر فروشگاه ها را تمام کرده و باعث شده خوار و بار فروشی ها دیگر اهدایی به بانک های غذا نداشته باشند. افزایش تقاضا از طرف خانواده های نیازمند به همراه قیمت های بالاتر برخی محصولات بودجه نقدی بانک های غذا را از بین برده است. مثلاً یکی از بانک های غذا در نبراسکا یک میلیون دلار در آوریل خرج کرد در حالی که این رقم در ماه های معمولی 70 هزار دلار بود.

بسیاری از کشاورزان ترجیح می دهند مواد غذایی خود را اهدا کنند تا فاسد نشوند ولی خیریه‌ها نیروی کار و ذخایر کافی برای مدیریت این مواد غذایی اهدا شده را ندارند. دولت هم نمی تواند آنقدر سریع عمل کند که فاصله بین اختلال در سایر منابع و افزایش ناگهانی گرسنگی پر شود.

 دولت ترامپ با فشار فزاینده از طرف گروه های تجاری مثل شورای تولیدکنندگان گوشت و شورای ملی سیب‌زمینی مواجه است تا مواد غذایی بیشتری خریده و آنها را به خیریه ها یا مدارسی که پس از لغو کلاس ها، غذا در اختیار خانواده‌های کم درآمد قرار می دهند، اهدا کند. این شامل 750 میلیون تا 13 میلیارد دلار سیب زمینی و مشتقات آن می شود که در خطوط توزیع گیر افتاده‌اند.

 ولی قوانین وزارت کشاورزی آمریکا می تواند مشکلاتی برای انتقال غذا از رستوران ها به خیریه ها به وجود آورد. این وزارتخانه قوانین خاصی در مورد محصولاتی دارد که برای بانک های غذا خریداری می شوند و فقط اجازه انتقال بخشهایی از گوشت را میدهد که در جعبه هایی با اندازه های خاص بسته بندی شده باشند.

گروه تجارت گوشت از وزارت کشاورزی آمریکا خواسته این قوانین را بردارد تا جریان ارسال غذا به خانواده های نیازمند تسریع شود. پس از اینکه یک شرکت قرارداد دولتی برای تامین مواد غذایی جهت توزیع در خیریه ها را برنده می شود، یک تا سه ماه طول می‌کشد تا به دست وزارت کشاورزی آمریکا برسد. در این بین، دسته های بزرگی از گوشت به رستوران ها رسیده و در ذخایر آن می مانند. آنچه باید انجام شود خریدن این مواد غذایی، بیرون کشیدن آن از شبکه توزیع و رساندن آن به بانک‌های غذاست.

وزارت کشاورزی آمریکا در یک کنفرانس خبری در هفدهم آوریل قول داد 3 میلیارد دلار برای خرید غذا برای برنامه جدید کمک غذایی خود هزینه کند و ماهانه 300 میلیون دلار تا فوریه 2021 به این منظور خرید داشته باشد. نمایندگان این وزارتخانه اعلام کردند این برنامه جدید مواد غذایی را سریع تر از حد معمول توزیع می‌کند و این کار را از اواسط ماه مه آغاز خواهد کرد.

سورچرانی و حالا گرسنگی

 کمتر از یک سال گذشته، بانک های غذا با انبوهی از مواد غذایی از طرف وزارت کشاورزی آمریکا مواجه بودند. برنامه کاهش تجارت این وزارت خانه میلیاردها دلار غذا از تولیدکنندگان آمریکایی که بازارهای صادراتشان مخصوصابه چین، به خاطر جنگ عوارض دونالد ترامپ در 2018 کاهش یافته بود، می ‌خریدند.

اضافی آمدن این محصولات باعث شد سردخانه‌های بسیاری برای ذخیره شیر و گوشت ساخته شود ولی امروز این ذخایر خالی شده اند و بانک‌های غذا به دنبال مواد غذایی نادرتر و گران تر مثل میوه های کنسروی و کره بادام زمینی هستند.

 با کاهش ذخایر مواد غذایی، تقاضا افزایش یافته است. تعداد افرادی که مقابل بانک غذای سن‌دیگو صف می کشیدند از 350 هزار به 600 هزار نفر در ماه رسیده است. بسته شدن رستوران ها مشکل مضاعفی ایجاد کرده و کارگران بیکار شده از این رستوران ها در صف مواد غذایی قرار گرفته اند. اهدای مواد غذایی از طرف خواروبارفروشی هایی که قفسه هایشان خالی شده اند هم کاهش یافته است.

خیریه ها هم منابع ذخیره، کامیون، نیروی کار و تاسیسات لازم برای قبول و توزیع مواد غذایی اهدا شده از طرف کشاورزان را ندارند.