۰ نفر

مقام روس خواستار خویشتنداری واشنگتن و تهران شد

۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۴۴
کد خبر: 434247
مقام روس خواستار خویشتنداری واشنگتن و تهران شد

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در یک اظهارنظر درباره تنش‌های دریایی اخیر آمریکا و ایران در منطقه خلیج فارس از این دو کشور خواست، خویشتندار باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران در آب‌های خلیج فارس، خواستار خویشتنداری هر دو طرف شد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد: «اخیرا بعد از گلایه ایالات متحده درباره "آزار" کشتی‌های آمریکایی توسط قایق‌های ایرانی، تنش‌ها در خلیج فارس تشدید شده است».

طبق گزارش این رسانه، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز شنبه اعلام کرد، مسکو درباره تهدیدات آمریکا علیه ایران در بحبوحه تشدید تنش‌ها در خلیج فارس نگران است.

این مقام ارشد روس افزود، مسکو از هر دو طرف آمریکا و ایران می‌خواهد از خودشان خویشتنداری نشان دهند.

ریابکوف همچنین تاکید کرد، آمریکا دارد تهدید کردن ایران به حملات در خلیج فارس را دفاع از خود تفسیر می‌کند.

ابراز نگرانی معاون وزیر خارجه روسیه درباره تنش‌ها در منطقه خلیج فارس پس از آن صورت گرفته که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بعد از ادعاهای مقام‌های واشنگتن درباره «آزار کشتی‌های آمریکایی»، در پیامی توئیتری ادعای صدور دستور «زدن قایق‌های ایرانی» را مطرح کرد.

ماجرا از ادعای ۲۸ فروردین سازمان تروریستی سنتکام (فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه) درباره ایجاد مزاحمت یازده شناور ایرانی برای شناورهای آمریکایی شروع شد.

سنتکام در بیانیه خود ادعا کرده بود، کشتی‌های آمریکایی که در حال عملیات مشترک با بالگردهای آپاچی در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس بوده‌اند، مورد آزار قایق‌های ایرانی قرار گرفتند.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی تروریست آمریکا در منطقه و متعاقباً ادعاهای مقامات این کشور درباره ایجاد مزاحمت ۱۱ قایق سپاه برای ناوهای آمریکایی در شمال خلیج فارس اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

در این اطلاعیه با هالیوودی خواندن روایت تروریست‌های آمریکایی تاکید شد: به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم مقررات بین‌المللی و پروتکل‌های دریانوردی را در خلیج فارس و دریای عمان تمکین و از هرگونه ماجراجویی و روایت‌های جعلی پرهیز کنند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به ادعای آزار کشتی‌های آمریکایی توسط ایران در توییتی نوشت: «به نیروی دریایی ایالات متحده دستور داده‌ام به سمت هر قایق ‌(های) ایرانی که قصد مزاحمت برای کشتی‌های ما را در دریا دارند، شلیک و آنها را ساقط کنند.»

این توئیت ضد ایرانی با واکنش سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواجه شد و او پنج شنبه چهارم اردیبهشت لفاظی رئیس‌جمهور آمریکا را جواب داد.

وی با یادآوری این نکته که آمریکایی‌ها رفتارهای ما را در گذشته تجربه کرده‌اند و آن عبرت‌ها کافی است تا این حقایق را دریافت کنند، گفت: ما نیز به واحدهای نظامی خودمان در دریا دستور دادیم که اگر شناور یا واحد جنگی از نیروهای دریایی ارتش تروریست آمریکا بخواهد امنیت کشتی‌های غیرجنگی و یا شناورهای رزمی ما را مورد مخاطره قرار دهد، آن شناور و یا واحد نظامی را مورد هدف قرار بدهند.