۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی بانک آمریکا از صعود نقره/ قیمت نقره در یک بازه 12ماهه به 20دلار می‌رسد

۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۱۹
کد خبر: 434220
پیش‌بینی بانک آمریکا از صعود نقره/ قیمت نقره در یک بازه 12ماهه به 20دلار می‌رسد

بر اساس پیش بینی‌های بانکی، در طول چند ماه گذشته صعودی که بازار نقره پشت سر گذاشته، تقریبا ناچیز بوده است. به نظر می‌رسد بین بازار فلزات گرانبها، کم قیمت‌ترین آنها در اختیار نقره باشد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ به نظر می‌رسد پیش بینی‌های بانک آمریکا فقط به صعود قیمت طلا محدود نمی‌شود، در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، تحلیل‌گران کالایی بانک آمریکا اعلام کردند که پیش بینی آنها بیانگر رشد قیمتی نقره در طول 12 ماه آینده حتی تا سطح 20 دلار در هر اونس است.

در این گزارش تحلیلی آمده است: الگوی عرضه و تقاضای ترسیم شده دلالت بر این دارد تا زمانی که قیمت نقره کمتر از 15 دلار در هر اونس است، دستیابی به این پیش بینی سخت خواهد بود.

در شرایطی که بر اساس آخرین معاملات انجام شده، معاملات آتی نقره برای تحویل در ماه مه به قیمت 15.40 دلار انجام شده و در یک روز رشد 0.4درصدی به ثبت رسانده، دستیابی به سطح 20دلاری چندان دور از واقعیت به نظر نمی‌رسد.

تحلیل‌گران در این باره بیان می‌کنند که با وجود تقاضای ضعیف نقره صنعتی که خود نیمی از معاملات بازار نقره را در برمی‌گیرد، این امر به وضوح قابل مشاهده است که قیمت نقره در مقایسه با قیمت طلا کاهشی قابل توجه داشته است. سقوط تقاضای نقره صنعتی در شرایطی اتفاق افتاده که جهان با بدترین رکود اقتصادی از سال 1930 تاکنون دست و پنجه نرم می‌کند.

در حال حاضر، اقتصاددانان بانک آمریکا پیش بینی می‌کنند که اقتصاد جهانی نسبت به سال گذشته 2.8 درصد افت داشته باشد. تحلیل‌گران کالایی این بانک همچنین عنوان کرده‌اند که این میزان از افت تقاضای نقره صنعتی باعث شده تا تقاضای نقره به کمترین سطح خود از سال 2004 تاکنون برسد. 

با این وجود اگرچه چشم انداز نقره چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد، اما مدار تولید کشورها با کاهش موارد ابتلا به ویروس کووید -19 در آینده نه چندان دور به روال عادی بازخواهد گشت.

در شرایطی که وضعیت همه گیری ویروس کرونا علائم آشکار خود را بر اقتصاد جهانی نمایان می‌کند، اما تحلیل‌گران معتقدند که آمارهای کاهشی رشد تولید ناخالص داخلی یک نتیجه در بردارد به این معنی که برداشت صنعتی می‌تواند با سرعت بیشتری نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی بهبود یابد. باید در نظر داشته باشیم که اقتصاد جهانی در شرایط فعلی به دوره محدودیت و رکود اقتصادی تحت حاکمیت دولت‌ها رسیده که برای رفع آن، محرک‌های مالی گسترده، برای رشد فعالیت‌های صنعتی و در نهایت تثبیت تقاضای این فلز سفید کمک خواهد کرد. 

تحلیل‌گران همچنین معتقدند محرک‌های دولتی نه تنها باعث از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی خواهد شد، بلکه به افزایش تقاضای سرمایه گذاری در نقره به عنوان یک فلز قابل تبدیل به پول و محافظی در برابر افزایش تورم کمک خواهد کرد.

در این تحلیل همچنین آمده است: کسب درآمد از بدهی، از جمله پیامدهای احتمالی تورم، موجب جذب سرمایه بیشتری به سوی فلزات گرانبها از جمله طلا و نقره خواهد شد. رشد مجدد اقتصادی، با در نظر گرفتن محرک‌های مالی دولت و بانک‌های مرکزی، می‌تواند حاکی از آن باشد که نقره در نهایت در حال آغاز یک مسیر صعودی با سرعتی قابل توجه است.