۰ نفر

نسخه مرگبار ترامپ

۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۶:۳۰
کد خبر: 434067
نسخه مرگبار ترامپ

وقتی که به یک پوپولیست تنها چندماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری هر روز در پربازدیدترین زمان تلویزیون تریبون داده شود همواره این اتفاق به نفع او تمام نمی‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد؛ پوپولیست‌ها علاقه دارند هر روز پشت تریبون قرار گیرند و میلیون‌ها نفر حرف آنها را بشنوند، اما این اتفاق لزوما برای همه نتیجه مثبت در پی نخواهد داشت. این اتفاق اکنون برای دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده رخ داده است. تا چند ماه دیگر انتخابات ریاست ‌جمهوری امریکا برگزار می‌شود و ترامپ به بهانه ویروس کرونا این فرصت را پیدا کرده تا در کاخ سفید هر روز جلسه توجیهی با خبرنگاران برگزار کند و در بهترین ساعات پخش تلویزیونی جلوی دوربین قرار گیرد و در اکثر رسانه‌ها نیز صحبت‌های او پوشش داده می‌شود. هرچند بسیاری این اتفاق را فرصتی خوب برای او می‌دانند. در زمانی که رقیب انتخاباتی ترامپ در خانه نشسته و نمی‌تواند هیچ گونه کمپین انتخاباتی داشته باشد و فعالیت چندانی از خود نشان دهد، اما ترامپ اکنون یکه‌تاز عرصه رسانه‌ای امریکاست. اگر چه این اتفاق برای دونالد ترامپ یک فرصت محسوب می‌شود، اما تهدید آن کم از فرصت نیست. او در طول این مدت توصیه‌های پزشکی به مردم از پشت تریبون انجام داده که به هیچ عنوان مورد تایید جامعه پزشکان و متخصصان حتی در داخل خود کاخ سفید نیز قرار نگرفته است. به نوعی ترامپ بسیاری از مشاوران و مسوولان دولتی در حوزه بهداشت و درمان دولت را با توصیه‌های بیهوده و خارج از چارچوب خود کلافه کرده و زیاد قرار گرفتن او پشت تریبون تبدیل به یک دردسر جدی برای آنها شده است. ترامپ در سخنان خود هیچ چارچوبی را رعایت نمی‌کند و نمی‌داند هر حرفی را نباید بیان کرد. آخرین اقدام او که در حال تبدیل شدن به چالشی جدید برای تیم بهداشت و درمان امریکاست در خصوص تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به بدن برای از بین بردن کرونا بود. 

او در جلسه توجیهی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران، پیشنهاد تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به فرد آلوده به کرونا به عنوان عاملی بازدارنده را مطرح کرد. پیشنهادی که بسیاری را متعجب کرد.، پزشکان در واکنش به این تجویز رییس‌جمهور گفتند که مردم با این کار می‌میرند. دونالد ترامپ روز پنجشنبه در نشست خبری کاخ سفید از گزارشی که در خصوص تاثیر مواد ضدعفونی‌کننده بر ویروس ارایه، شگفت‌زده شد و گفت وقتی که این مواد تا این حد روی سطوح و هوا تاثیرگذار است، آیا نمی‌توان از این مواد شیمیایی برای مقابله با ویروس در بدن استفاده کرد. ترامپ در این نشست گفت: من ضدعفونی‌کننده را می‌بینم که در یک دقیقه ویروس را نابود می‌کند و به نظر می‌رسد در داخل ریه‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای بگذارد، بنابراین بررسی این موضوع جالب خواهد بود. پس از این پیشنهاد ترامپ، بلافاصله جامعه پزشکان آن را رد کرده و با خشم و عصبانیت نسبت به تزریق و حتی خوردن مواد ضدعفونی‌کننده هشدار جدی دادند.  کریگ اسپنسر، مدیر بخش فوریت‌های پزشکی، مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک به واشنگتن‌پست گفت: «این پیشنهاد چیز خنده‌داری نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد، بلکه این موضوع بسیار خطرناک است.»

این پیشنهاد زمانی مطرح شد که مدیر بخش علم و فناوری وزارت امنیت داخلی امریکا، گزارشی از تاثیر احتمالی گرما و رطوبت تابستان روی ویروس ارایه داد. او همچنین در گزارش خود به تست‌هایی که تاکنون روی ویروس انجام شده اشاره کرد و گفت: آزمایش‌هایی که به وسیله مایع سفیدکننده، الکل و نور خورشید روی ویروس کرونا بر سطوح انجام شده نشان می‌دهد مایع سفیدکننده طی 5 دقیقه ویروس را از بین می‌برد، الکل ایزوپروپیل که بالای 60 تا70 درصد غلظت دارد در 30 ثانیه ویروس را از بین می‌برد. برایان اشاره کرد در آزمایش‌هایی که با نور خورشید انجام شده نشان می‌دهد درجه حرارت بالا عمر ویروس را در سطوح مختلف و همچنین هوا کاهش می‌دهد. 

برایان سوال هیچ یک از خبرنگاران را پاسخ نداد و تریبون را به دونالد ترامپ سپرد. رییس‌جمهور پیش از اینکه سوالی را پاسخ دهد، گفت: احتمالا بعضی از شما نیز در حال فکر کردن به موضوعی هستید که به نظر من بسیار جالب است. دقیقا در همین زمان بود که دونالد ترامپ بحث تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به بدن را مطرح کرد. 

دونالد ترامپ حتی در خصوص تاثیر نور خورشید نیز اظهارنظر کرد و گفت: ما می‌توانیم با یک نور بسیار شدید مانند ماورای‌بنفش به بدن نور بتابانیم. فکر کنم شما گفتید این موضوع بررسی نشده اما می‌خواهید آزمایش کنید. این تابش حالا می‌تواند از طریق مستقیم به پوست باشد یا اینکه به نحوی این نور را داخل بدن بتابانیم. 

همزمان که دونالد ترامپ در این نشست صحبت می‌کرد، دبورا بیرکس یکی از کارشناسان ارشد دولت در حوزه بهداشت عمومی که به عنوان هماهنگ‌کننده کارگروه مربوط به ویروس کرونا در کاخ سفید فعالیت می‌کند روی یک صندلی کنار تریبون نشسته بود. بیرکس به سخنان ترامپ در مورد نوردرمانی یا تزریق مواد ضدعفونی‌کننده‌ در جلسه توجیهی کاخ سفید پاسخ نداد. اما دوربین‌ها روی حرکات صورت او تمرکز کردند، او در طول مدت صحبت‌های ترامپ لب‌های خود را از عصبانیت برهم می‌فشرد. اما اگرچه او اظهارنظر مستقیمی انجام نداد، اما پزشکان دیگر پس از جلسه توجیهی صحبت‌های ترامپ را به چالش کشیدند.  دارا کس، استادیار طب اورژانس در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در توییتر خود نوشت: لطفا برای از بین بردن کرونا از مایع سفیدکننده یا الکل ایزوپروپیل استفاده نکنید. او همچنین در مصاحبه‌ای گفت: کسانی که مواد شیمیایی مصرف کنند اکثرا می‌میرند. افرادی هم که زنده مانده‌اند دهان، مری و اندام‌هایی از آنها که مربوط به خوردن غذاست از بین می‌رود از همین‌رو این اقدام نتیجه بسیار وحشتناکی خواهد داشت.  استفان هان، رییس کمیسیون غذا و داروی امریکا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: اظهارات رییس‌جمهور منعکس‌کننده سوالاتی است که بسیاری از امریکایی‌ها از ما می‌پرسند. اما ما به مردم هشدار می‌دهیم که در خانه از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده نکنند. قطعا ما به عنوان پزشک مصرف داخلی مواد ضدعفونی‌کننده را توصیه نمی‌کنیم.  با وجود همه این هشدارها پزشکان به واشنگتن‌پست گفتند که احتمالا همه مردم گوش نخواهند داد و توصیه ترامپ را عملیاتی می‌کنند، چراکه آمارها و گزارش‌ها در امریکا نیز نشان می‌دهد مراجعانی به اورژانس‌ها دارند که از این مواد استفاده کردند. گفتنی است این نخستین بار نیست دونالد ترامپ توصیه‌های اشتباه ارایه می‌دهد. او در ابتدای شیوع بیماری بارها به پزشکان تاکید می‌کرد که چرا از واکسن آنفلوآنزا برای کرونا استفاده نمی‌شود که کلا موضوع اشتباهی بود. او همچنین توصیه به استفاده از داروی هیدروکسین کلورکین که بیشتر به داروی مالاریا معروف است، می‌کرد که پزشکان بارها و بارها تاکید کردند هیچ سند جدی وجود ندارد که این دارو به صورت قطعی می‌تواند به درمان کرونا کمک کند، چراکه تنها این دارو برای تقویت سیستم ایمنی بدن تجویز می‌شود و تاثیر مستقیمی برای مقابله با کرونا ندارد. دونالد ترامپ حتی یک‌بار مدعی شد که استعداد پزشک شدن نیز دارد. چیزی که اکنون نباید فراموش کرد، این است که ترامپ بیش از اینکه نگران وضعیت کرونا در کشور باشد، نگران آن است که چگونه در رسانه‌ها و افکار عمومی قضاوت می‌شود، حضور متعدد رسانه‌ای ترامپ به نظر می‌رسد بیش از اینکه برای ترامپ موفقیت‌آمیز بوده به ضرر او تمام شده. به نوشته نیویورک‌تایمز سبک زندگی دونالد ترامپ تغییر کرده و همه کارهای او به کاخ سفید محدود شده و تنها رسانه‌ها را رصد می‌کند و به صورت هفتگی به همراه مایک پنس آزمایش می‌دهد که به ویروس کرونا مبتلا نشده باشد. حال باید دید که دونالد ترامپ تا کی قصد دارد به این رویکرد خود ادامه دهد.