۰ نفر

انتقاد وزارت خارجه چین از آمریکا بابت سیاسی کردن همکاری انرژی اتمی

۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۱:۳۰
کد خبر: 434030
انتقاد وزارت خارجه چین از آمریکا بابت سیاسی کردن همکاری انرژی اتمی

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (جمعه) گفت، دولت پکن به شدت مخالف رویکرد آمریکا در سیاسی کردن همکاری در زمینه انرژی اتمی است و اتهامات مطرح شده از سوی این کشور را رد می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، استراتژی جدید انرژی آمریکا که برای بررسی و تایید به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور ارائه شده می‌گوید، ایالات متحده باید به یک رهبر جهانی در بازار فناوری اتمی بدل شود و جایگزین روسیه و چین باشد.

 گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری این وزارت خانه گفت:‌ من این گزارش را دیده‌ام. در این گزارش همچنین آمده که روسیه و چین که در زمینه انرژی اتمی همکاری دارند برخلاف آمریکا نمی‌توانند از معیارهای عدم اشاعه تسلیحات اتمی تبعیت کنند. همچنین این گزارش مدعی شده که این دو کشور از این معیارها برای متزلزل کردن و ابزاری برای فروش کالاهای خود بهره می‌برند. این اصلا درست نیست.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، در چند سال گذشته،‌ ایالات متحده تلاش کرده تا همکاری اتمی سایر کشورها را تحت شعاع قرار دهد و برخی از مقام‌های این کشور نیز تمایل خود را برای همکاری در زمینه استفاده از انرژی اتمی به عنوان یک ابزار ژئوپلیتیکی اعلام کرده‌اند.

وی افزود: طرف چینی کاملا مخالف چنین اقداماتی در راستای سیاسی کردن همکاری در زمینه انرژی اتمی است و به هیچ طریقی چنین اتهامات ساختگی را که در این گزارش آمده، علیه خود تحمل نمی‌کند.

در گزارش آمریکا همچنین آمده که باید جلوی چین و روسیه را برای داشتن روابط محکم با شرق اروپا و آسیا گرفت.