۰ نفر

رکود فعلی اقتصاد جهان سریع‌ترین رکود در تاریخ است

۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۴۸
کد خبر: 433973
رکود فعلی اقتصاد جهان سریع‌ترین رکود در تاریخ است

نظرسنجی از بیش از ۵۰۰اقتصاددان از سراسر دنیا طی چند هفته گذشته نشان داده اکثر اقتصادهای بزرگ در یک رکود شدید اقتصادی به سر می‌برند و بهبود آن ها از این رکود زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اقتصاددان های سراسر جهان عقیده دارند رکودی که اقتصاد جهان به خاطر همه گیری ویروس کرونا وارد آن شده، عمیق‌ترین رکود در تاریخ است.

 بسیاری از کشورها به منظور مهار شیوع ویروس کرونا تعطیلی‌هایی اعمال کرده اند. این ویروس تاحالا ۲.۶ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و جان بیش از ۱۸۰ هزار نفر را گرفته است و به این ترتیب فعالیت‌های اقتصادی در سراسر جهان مخصوصاً در صنعت خدمات متوقف شده است.

 نظرسنجی از بیش از ۵۰۰ اقتصاددان از سراسر دنیا طی چند هفته گذشته نشان داده اکثر اقتصادهای بزرگ در یک رکود شدید اقتصادی به سر می‌برند و بهبود آن ها از این رکود زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید.

 بیش از ۵۵ درصد از این اقتصاددان ها یعنی ۸۷ نفر از ۱۵۵ اقتصاددانی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند گفتند بهبود اقتصاد جهان به شکل U خواهد بود. ۳۱ تحلیلگر گفتند بهبود اقتصادی V شکل است و ۲۴ نفر این روند را شبیه علامت تیک توصیف کردند.

پیش بینی می شود اقتصاد جهان در سال جاری میلادی دو درصد کوچک شود. این رقم سه هفته پیش ۱.۲ درصد پیش بینی می شد و نظرسنجی بیستم مارس رقم ۱.۶ را نشان می داد. پیش بینی ها بین مثبت ۰.۶ درصد و منفی ۶ درصد را نشان می داد.

مایکل هنسون، اقتصاددان ارشد موسسه مالی جی پی مورگان می گوید اقتصاد جهان با سرعتی کوچک می شود که پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است. وی اضافه کرد حمایت بی‌سابقه از اقتصاد باعث می شود بهبود اقتصادی زودتر از بحران های قبلی آغاز شود ولی تا پایان ۲۰۲۱ در حد پایین باقی می ماند.

  پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصاد جهان در سال آینده تا ۴.۵ درصد افزایش یابد ولی بسیار ضعیف تر از پیش بینی ۵.۸ درصد صندوق بین‌المللی پول است.

 رکود اقتصادی آمریکا در حال حاضر بسیار شدید تر از چند هفته گذشته است. اقتصاد منطقه یورو عمیق‌ترین رکود را تجربه می‌کند و اقتصاد انگلیس در بدترین بحران در طول تاریخ است.

  پیش بینی می شود نرخ بیکاری در اکثر اقتصاد ها طی ماه‌های آینده افزایش یابد.