۰ نفر

آمریکا کرانه باختری به اسرائیل پیش کش می‌کند؟

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۸:۴۵
کد خبر: 433834
آمریکا کرانه باختری به اسرائیل پیش کش می‌کند؟

وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه مدعی شد تصمیم‌گیری برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به فلسطین اشغالی به عهده اسرائیل است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه مدعی شد اسرائیل باید درباره الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی تصمیم بگیرد.

پامپئو در جمع خبرنگاران گفت: «درباره الحاق کرانه باختری، اسرائیل باید در نهایت آن تصمیم‌ها را بگیرد، بنابراین این یک تصمیم اسرائیلی است.»

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل در سپتامبر ۲۰۱۹ طرح ویژه الحاق بخشی از خاک کرانه باختری را اعلام و در ماه دسامبر تاکید کرد درصدد است که شناسایی حاکمیت اسرائیل بر غور اردن را از طرف آمریکا دریافت کند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اضافه کرد: «ما همکاری نزدیکی با آن‌ها خواهیم داشت و دیدگاه‌هایمان را به صورت خصوصی در اختیار آن‌ها خواهیم گذاشت.»

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، مذاکرات تیم آمریکایی و صهیونیستی برای الحاق بخش‌های بیشتری در کرانه باختری به فلسطین اشغالی ادامه دارد و در حال نهایی شدن است.

هفته گذشته نیز دفتر ملی دفاع از اراضی و مقاومت در برابر شهرک سازی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) با انتشار گزارشی اعلام کرد، آمریکا و اسرائیل با سوء استفاده از مشغول بودن جهان به مسأله کرونا در آستانه توافق نهایی درباره نقشه‌های الحاق اراضی فلسطینی به اسرائیل هستند.

صد‌ها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که اسرائیل بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند.

سازمان ملل و بیشتر کشور‌های جهان شهرک‌های اسرائیل را غیرقانونی می‌دانند، زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن بیت‌المقدس باشد. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال شده در سال ۱۹۶۷ هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرز‌های پیش از جنگ شش روزه امتناع می‌کند.