۰ نفر

داد و فریاد پوتین و بن‌سلمان بر سر یکدیگر در یک تماس تلفنی

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۴۹
کد خبر: 433827
داد و فریاد پوتین و بن‌سلمان بر سر یکدیگر در یک تماس تلفنی

پایگاه خبری میدل ایست آی گزارش داد که سعودی‌ها پس از اینکه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را به کاهش تولید نفت تهدید کرد، جنگ بر سر قیمت نفت را آغاز کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ماه گذشته میلادی در آستانه نشست اوپک پلاس در ۶ مارس صحبت‌های بن سلمان با پوتین در جریان یک مکالمه تلفنی بالا گرفت. این اتفاق درست پیش از آن افتاد که ریاض تصمیم به تزریق نفت به بازار گرفت و قیمت‌ها با افت شدید مواجه شد.

نشست اوپک پلاس در ۶ مارس با مشارکت تولید کنندگان بزرگ نفت منجر به توافق برای کاهش تولید نشد برغم اینکه تقاضای جهانی به علت گسترش ویروس کرونا کاهش یافته بود.

مقامات آگاه سعودی به میدل ایست آی گفتند که "درست پیش از این نشست یک تماس تلفنی بین پوتین و بن سلمان برقرار شد. بن سلمان خیلی پرخاشگر بود و به پوتین اولتیماتوم داد اما وی توجهی نکرد.

به گفته این منبع آگاه، بن سلمان تهدید کرد که اگر توافق صورت نگیرد جنگ قیمت نفت را آغاز می‌کند. پوتین و بن سلمان بر سر همدیگر فریاد می‌زدند که در نهایت تماس تلفنی پایان بدی داشت.

به گفته یک منبع دیگر سعودی، بن سلمان قبل از این اتفاق با جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا که مهمترین مدافع ولیعهد سعودی در کاخ سفید است، تماس داشت.

وی گفت: کوشنر از بن سلمان درخواست انجام این کار را نکرده بود اما کوشنر با آکاهی نسبت به آن مخالفتی نکرد. بن سلمان برداشت‌های خود را داشت.  

نشست اوپک با حضور روسیه و دیگر کشورها در ۶ مارس برای کاهش ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز با شکست مواجه شد که در پی آن قیمت‌های نفت به شدت سقوط کرد.

گزارش میدل ایست آی از تلاش عربستان برای آغاز جنگ بر سر قیمت نفت در حالی منتشر می‌شود که آمریکا دو کشور عربستان و روسیه را متهم به تلاش برای کاهش قیمت نفت کرده و آنها را تهدید به اعمال تعرفه بر نفت دو کشور کرده بود.

پیشتر نیز برخی سناتورهای آمریکایی نیز نامه‌ای هشدار آمیز به بن سلمان در این خصوص ارسال کرده بودند.

برغم توافق صورت گرفته در ۲۱ فروردین برای کاهش ۹.۷ میلیون بشکه تولید نفت که گمان می‌رفت موجب توقف روند نزولی قیمت در بازار می‌شود، در عرض ۴۰ ساعت گذشته کاهش قیمت با افت تاریخی روبرو شده است.

صبح امروز قیمت نفت برنت با ۱۳ درصد کاهش به زیر ۱۷ دلار و روز دوشنبه قیمت نفت وست تگزاس آمریکا نیز به قیمت باور نکردنی حدود منفی ۳۹ دلار رسید.