۰ نفر

پله‌ پله تا پایان قرنطینه

۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۰۶
کد خبر: 433208
پله‌ پله تا پایان قرنطینه

موفقیت نسبی در مهار شیوع ویروس کرونا در دنیا، به دولت‌های زیادی اجازه داده تا برخی محدودیت‌های اعمال شده در دوران اوج بحران این بیماری را کم کنند و حالا مردم می‌توانند، از خانه خارج شوند و حتی در مواردی خرید هم کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در آلمان، برخی کسب‌وکارها به‌صورت آزمایشی فعالیت‌شان را ازسر گرفته‌اند و در دانمارک، مدارس بازگشایی شده است. در استرالیا، برخی ساحل‌ها به روی مردم باز شده و در غنا، دست بالای دولت در انجام تست کرونا، قرنطینه را در بخش‌هایی از این کشور لغو کرده و مردم می‌توانند بین شهرها تردد کنند. لغو محدودیت‌ها در اروپا، از هفته پیش شروع شد و ایتالیا و اسپانیا با وجود صدمات زیادی که از انتشار کرونا دیده‌اند، برخی محدودیت‌ها را لغو کردند؛‌ اسپانیا فعالیت‌های عمرانی و تولیدی را مجاز اعلام کرد و ایتالیا هم به برخی مشاغل اجازه فعالیت مجدد داد. با این حال، مقامات اسپانیایی اعلام کرده‌اند که فعلا برنامه‌ای برای کاهش بیشتر محدودیت‌ها ندارند. به گزارش گاردین، پدرو سانچز نخست‌وزیر این کشور گفته است که با وجود پیشرفت بسیار زیاد فعلا نمی‌توان قرنطینه را لغو کرد. با این حال محدودیت‌ها از 5روز دیگر اندکی کاهش خواهند یافت تا کودکان بتوانند مدتی بیرون از خانه باشند.

آمار مبتلایان جدید در دیگر کشورها هم کاهش یافته و نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از مهار کرونا مشاهده می‌شود. در فرانسه، به‌نظر می‌رسد که ویروس مهار شده اما با وجود این، مقامات برنامه‌ای برای کاهش محدودیت‌ها ندارند. ادواردو فیلیپه نخست‌وزیر کشور در این‌باره گفته است: «ما شاهد یک همه‌گیری نادر در تاریخ مدرن فرانسه هستیم و کار تمام نشده است. پیشرفت‌های زیادی حاصل شده...اما اینکه فکر کنیم ما بحران را رد کرده‌ایم یک اشتباه خواهد بود.»

استرالیا

 از ساحل به مدرسه

برداشتن محدودیت‌ها در استرالیا، با بازگشایی برخی ساحل‌ها در سیدنی و برخی نقاط دیگر شروع شده است اما مقامات با احتیاط فراوان درباره بازگشت دانش‌آموزان به مدارس و بازگشایی کسب‌وکارهای کم‌خطر در هفته‌های پیش رو صحبت می‌کنند. نیوزیلند هم از دوشنبه آینده برخی محدودیت‌ها در بخش عمرانی را لغو خواهد کرد و عروسی‌ها و مراسم ترحیم با حضور افراد محدود مجددا برگزار خواهند شد.

کره‌جنوبی

 بازگشت شلوغی 

در کره‌جنوبی، با لغو محدودیت‌های سختگیرانه، مردم دوباره به پارک‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، برخی رستوران‌ها و مکان‌های ورزشی بازگشته‌اند. دولت، با وجود توصیه‌های جدی به رعایت مقررات مربوط به دوران کرونا، برخی محدودیت‌ها برای برگزاری مراسم مذهبی را لغو کرده با این حال مدارس همچنان تعطیل خواهند ماند. وزارت دفاع این کشور اعلام کرده است که لغو محدودیت آمد و شد و همینطور سفر را بررسی می‌کند. کره‌جنوبی که در ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا، کانون بحران در خارج از چین به شمار می‌رفت، دیروز تنها 13مورد ابتلای جدید را ثبت کرد.

آلمان

‌ شروع از کوچک‌ترها

آلمان یکی از کشورهایی که بیشترین آمار مبتلا به ویروس کرونا را در سراسر جهان دارد، مقررات تسهیل قرنطینه را در سراسر کشور شروع کرده با این حال ایالت‌های مختلف، بسته به تشخیص‌های خود محدودیت‌ها را به‌صورت تدریجی و البته آزمایشی لغو می‌کنند. برای مثال در ایالت پرجمعیت نورث راین وست‌فالن علاوه بر مغازه‌های کوچک، مغازه‌های بزرگ بازگشایی می‌شوند. در دیگر ایالت‌ها، تنها مغازه‌های کوچک مجاز به ازسر‌گیری فعالیت خود هستند. همچنان تجمعات و رقابت‌های ورزشی ممنوع است و هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها بسته خواهند ماند. کسب‌وکارها هم براساس دستور دولت دست‌کم تا 3می‌ (10روز دیگر)‌ تعطیل خواهند بود.

دانمارک

 زیبایی در سالن‌ها

بعد از بازگشایی مدارس ابتدایی و مهدهادر این هفته، دانمارک از دیروز اجازه بازگشایی سالن‌های آرایش و آرایشگاه‌ها و برخی مشاغل دیگر را هم صادر کرد. دانمارک واکنش بسیار زودهنگامی به شیوع ویروس کرونا داشت و 12مارس مقررات منع آمد و شد را اعمال کرد. براساس تصمیم جدید دولت، آموزشگاه‌های رانندگی و دندانپزشکان هم می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های مشخص فعالیت خود را از سر بگیرند.

غنا

فعلا فقط سفرهای کوتاه

در پی دستور نانا آکوفو آدو رئیس‌جمهور غنا، محدودیت تردد در بخش‌هایی از این کشور که در آنها قرنطینه اعلام شده برداشته می‌شود. با این حال مدارس همچنان بسته‌اند و تجمعات اجتماعی و سفر به شهرهای دورتر همچنان ممنوع است. رئیس‌جمهور گفته است که این تصمیم را در پی درک بهتر نهادهای بهداشتی این کشور از ماهیت ویروس، موفقیت در مهار آن و تقویت برنامه تست‌گیری در سراسر کشور گرفته است.

لهستان

 فعلا فقط پارک

دولت، از دیروز برخی محدودیت‌ها را برداشته اما به شهروندان هشدار داده است که اگر آمار ابتلا به ویروس کرونا بالا برود، دوباره این محدودیت‌ها را اعمال خواهد کرد. در نخستین مرحله کاهش محدودیت‌ها، دیروز پارک‌ها و پارک‌های جنگلی در این کشور به روی مردم باز شد.