۰ نفر

هراس جهانی از ویروس کرونا

اقتصاد چین در سه ماه ۶.۸درصد کوچک شد

۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۰۱
کد خبر: 432241
اقتصاد چین در سه ماه ۶.۸درصد کوچک شد

آمارهایی که روز گذشته از وضعیت اقتصاد چین منتشر شد، نشان از رکود تاریخی این کشور در پی شیوع ویروس کرونا دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  سی‌ان‌ان‌بیزینس می‌نویسد: «همه‌گیری ویروس کرونا اقتصاد چین را به بدترین وضعیت سه‌ماهه آن در دهه‌های اخیر رسانده است. حالا نیز مسیر پیش رو برای بهبود این وضعیت، بسیار طولانی است. اما بر خلاف شرکای غربی چین، این کشور ممکن است که تا انتهای امسال به رشد مثبت برسد.»

بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۶.۸ درصد کاهش یافت. این عدد، از پیش‌بینی‌های قبلی نیز کم‌تر است و به معنای از دست رفتن ۶۹۳ میلیارد یوآن برابر با ۹۸ میلیارد دلار از اقتصاد این کشور است.  

اگرچه رکود و انقباض اقتصادی قابل پیش‌بینی بود اما باز هم این یک اتفاق تاریخی برای چین است. چین از سال ۱۹۹۲ شروع به انتشار آمار رشد اقتصادی سه ماهه کرد و حالا آماری که روز گذشته منتشر شد، بدترین وضعیت اقتصاد این کشور را از آن زمان نشان می‌دهد.  

همچنین این نخستین‌بار است که از سال ۱۹۷۶ تا کنون، چین از وضعیت انقباض اقتصادی گزارش می‌دهد. در آن سال مرگ «مائو تسودنگ» به یک دهه رنج اقتصادی و اجتماعی پایان داد و اقتصاد چین ۱.۶ درصد رشد کرد.  

هر سه موتور رشد اقتصادی چین- هزینه‌های مصرف‌کننده، صادرات و دارایی‌های سرمایه‌گذاری- هر سه به دلیل قرنطینه در ماه ژانویه و فوریه خاموش شده‌اند. هزینه‌های خرده‌فروشی در سه ماهه اول امسال ۱۹ درصد و میزان صادرات نیز ۱۳ درصد کاهش یافته است. میزان دارایی‌ سرمایه‌گذاری پایدار نیز ۱۶ درصد کم شده است.  

فشار سنجی برای جهان

بر اساس تحلیل سی‌ان‌ان‌بیزینس، گزارش رشد اقتصادی سه ماهه چین، فشارسنجی برای اقتصاد کل جهان است که حالا در موقعیتی مشابه با دو ماه پیش چین قرار گرفته‌اند و آثار اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا را احساس می‌کنند.  

هفته گذشته، صندوق بین‌المللی پول نیز گزارشی منتشر کرده بود که نشان می‌داد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰، در بدترین وضعیت از زمان رکود بزرگ سال ۱۹۳۰ قرار خواهد گرفت و میانگین رشد اقتصادی جهانی به منفی ۳ درصد خواهد رسید.  

اقتصاد جهان از نظر نرخ بیکاری نیز در وضعیت تراژیکی قرار گرفته است. در آمریکا ۲۲ میلیون نفر درخواست بیمه بیکاری داده‌اند و گزارش جدید چین نیز نشان می‌دهد که تنها در ماه مارس، ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این کشور بیکار شده‌اند.  

اما با وجود تمام این عددها، گزارش صندوق بین‌المللی پیش‌بینی می‌کند که چین و هند، تنها کشورهایی در جهان هستند که در انتهای سال ۲۰۲۰، رشد مثبت خواهند داشت. این صندوق در سال ۲۰۲۰، رشد ۱.۲ درصدی و برای سال ۲۰۲۱ نیز رشد ۹.۲ درصدی برای اقتصاد چین پیش‌بینی کرده است.  

ویروس کرونا، اقتصاد کل جهان را زمین‌گیر کرده است اما تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که چین، زودتر از هر کشور دیگری به مدار رشد اقتصادی بازگردد. «سباستین گالی»، استراتژیست ارشد اقتصاد کلان در صندوق سرمایه‌گذاری نوردیا به سی‌ان‌ان‌بیزینس می‌گوید: «چین سریع‌تر از اقتصادهای غربی خود را بازیابی می‌کند تا سهم بیشتری از اقتصاد جهانی به دست آورد.»