۰ نفر

مانور تبلیغاتی جدید ترامپ

۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۵۹
کد خبر: 431825
مانور تبلیغاتی جدید ترامپ

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده که در حال حاضر انتقادات زیادی درخصوص نحوه مدیریت او نسبت به بحران کرونا در این کشور وجود دارد، سعی می‌کند به هر نحو ممکن این اتهام را از سر خود باز کند و این‌بار سازمان بهداشت جهانی را مورد هدف قرار داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، ترامپ روز سه‌شنبه به وقت امریکا اعلام کرد که دولتش در حال بازنگری در بودجه‌ای است که ایالات‌متحده در‌اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار می‌دهد و آن را به زودی متوقف خواهد کرد. او در یک کنفرانس خبری گفت: ما نگرانی‌های بسیار زیادی در این خصوص داریم که آیا کمک‌های امریکا به بهترین نحو ممکن استفاده شده است. او گفت: واقعیت آن است که سازمان بهداشت جهانی نتوانسته به‌طور مناسب اطلاعات به‌موقع و شفاف در‌خصوص کرونا به دست آورد و آن را به اشتراک بگذارد. ترامپ این سازمان را متهم کرد که در بحث کرونا به اندازه کافی سریع عمل نکرده و زنگ هشدار را به صدا در نیاورده و از سوی دیگر با چین دوستانه برخورد می‌کند. دونالد ترامپ به دلیل اینکه این سازمان توصیه امریکا برای اعلام ممنوعیت سفر به چین را اجرایی نکرده به مقامات سازمان بهداشت جهانی حمله کرد.

دونالد ترامپ هفته پیش نیز به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: سازمان بهداشت جهانی اشتباه کرده است. آنها از بسیاری جهات اشتباه کردند، آنها همچنین تهدید را به‌شدت کمتر از چیزی که بوده نشان دادند و این خوب نیست. دونالد ترامپ پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که قصد دارد بودجه سازمان بهداشت جهانی را کاهش دهد. اما روز سه‌شنبه او این سازمان را به سوءمدیریت و لاپوشانی پس از گسترش اولیه این ویروس در ووهان چین متهم کرد.

اما این ادعا از سوی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا علیه سازمان بهداشت جهانی تا چه حد حقیقت دارد. واقعیت آن است که ترس و وحشت از ویروس کرونا در امریکا روز به روز افزایش می‌یابد و آمار کشته‌شدگان و مبتلایان نیز روند سعودی دارد و همه نگاه‌ها به دونالد ترامپ برای مهار این بحران است. به نوشته یو‌اس‌ای تودی، براساس آماری که وب‌سایت این سازمان منتشر کرده، نشان می‌دهد طی دو سال ایالات‌متحده 894 میلیون دلار به سازمان بهداشت جهانی کمک کرده است. این پول حدود 15درصد از بودجه سازمان بهداشت جهانی را به خود اختصاص داده است. سازمان بهداشت جهانی که در سال 1948 تاسیس شد سازمانی مستقل است که با سازمان ملل متحد همکاری می‌کند و بخشی از سیستم و ساختار سازمان ملل محسوب می‌شود. در خلال جلسه توجیهی روز سه‌شنبه رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما این مناسب است در دوره اوج یک بیماری همه‌گیر که تاکنون بیش از 125 هزار زندگی را در سراسر دنیا گرفته و بیش از دو میلیون نفر را نیز مبتلا کرده، این‌گونه مسدود کنیم نیز گفت: این یک دوره ارزیابی است ولی در این میان ما همه بودجه‌های مربوط به بهداشت جهانی را متوقف می‌کنیم.

ترامپ گفت که این بررسی بین 60 تا 90 روز به طول خواهد انجامید. او گفت که دولت برای مقابله با شیوع ویروس کرونا پول را به مناطق دیگر هدایت می‌کند اما هیچ‌گونه جزییاتی درخصوص نحوه هزینه‌کرد این پول نداد.

تصمیم غیرقابل توجیه

انجمن پزشکی امریکا سریعا اقدام رییس‌جمهور امریکا را مورد انتقاد قرار داد و از او خواست که در تصمیم خود تجدیدنظر کند. پاتریس هریس، رییس انجمن پزشکی امریکا در بیانیه‌ای گفت: در بدترین بحران بهداشت عمومی در یک قرن گذشته تعلیق بودجه سازمان بهداشت جهانی گامی خطرناک در جهت نادرست است که باعث نمی‌شود ویروس کرونا آسان‌تر از بین برود. هریس افزود: مبارزه با یک بیماری همه‌گیر نیاز به یک همکاری و به اشتراک‌گذاری داده‌های بین‌المللی دارد. او ادامه داد: کاهش بودجه سازمان بهداشت جهانی به جای توجه به راه‌حل‌های مربوط به آن یک اقدام خطرناک در لحظه‌ای خطرناک برای جهان است.

لسلی داچ، رییس گروه حامیان بیمه درمانی اوباماکر و هماهنگ‌کننده سابق جهانی وزارت بهداشت امریکا در بحث ابولا، این تصمیم را تلاشی برای جبران سرزنش‌ها در راستای شیوع ویروس کرونا در ایالات‌متحده نامید.

او گفت: این تلاشی از سوی دولت دونالد ترامپ در راستای منحرف کردن افکار عمومی از عدم موفقیت دولت در آماده‌سازی کشور برای مبارزه با کرونا است. مطمئنا در این شرایط سازمان بهداشت جهانی بدون تقصیر نیست اما کاهش بودجه این سازمان در اوج بیماری همه‌گیر جهانی غیرمسوولانه است و بدون تردید این اقدام باعث می‌شود که امریکایی‌ها از امنیت کمتری برخوردار شوند.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به این اقدام امریکا در توییتر خود نوشت: عمیقا از تصمیم ایالات‌متحده مبنی بر تعلیق بودجه سازمان بهداشت جهانی متاسف شدم، چراکه هیچ دلیلی وجود ندارد که چنین حرکتی را در لحظه‌ای که تلاش‌های این سازمان که بیش از هر زمان دیگری برای کمک به مهار و کاهش همه‌گیری ویروس کرونا مهم است، توجیه کند. تنها با حمایت از این نیروها می‌توانیم بر این بحران غلبه کنیم که هیچ مرزی نمی‌شناسد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به این اقدام امریکا در توییتر خود نوشت: جهان در حال تجربه قلدری‌های امریکا است.بیل گیتس، موسس مایکروسافت که سرمایه‌گذاری عظیمی نیز در بحث پیدا کردن واکسن ویروس کرونا انجام داده در توییتر خود نوشت: متوقف کردن بودجه سازمان بهداشت جهانی در طول یک بحران جهانی بهداشتی به اندازه همان بحران خطرناک است. کار آنها کندتر کردن روند همه‌گیری ویروس کروناست و اگر این بودجه قطع شود هیچ سازمان دیگری نمی‌تواند جایگزین آنها شود. دنیا به سازمان بهداشت جهانی نیاز دارد.

عملکرد قابل دفاع

با این حال گاردین در گزارشی عنوان می‌کند که کاخ سفید نمی‌تواند بودجه موسسات بین‌المللی را که توسط کنگره موظف شده پرداخت کند را مسدود کند، اما دولت راه‌حل‌هایی در مورد دور زدن قوانین دارد. بودجه آن بخش اگر بناست به‌طور کامل از بین برود این امر مستلزم آن است که به تصویب سنا برسد یا اینکه یک برنامه‌ریزی جدید با هماهنگی کنگره برای آن انجام شود. الکساندر فیلان، استادیار مرکز علم و امنیت جهانی بهداشت در دانشگاه جورج تاون گفت: این تصمیم ترامپ بسیار کوته‌بینانه و خطرناک در هر زمانی است چه رسد به اینکه اکنون در شرایط همه‌گیری یک ویروس قرار داریم.

گاوین یامی، مدیر مرکز تحقیقات دانشگاه دوک بریتانیا که روی تاثیر سیاست در بهداشت جهانی فعالیت می‌کند، گفت: این یک تصمیم عجیب و غریب است که به‌شدت برای سلامتی عمومی جهانی مضر است. او (ترامپ) در تلاش است تا افکار عمومی را از خطاهای خود که منجر به بدترین واکنش دولت‌ها به بحران کرونا در جهان شده است، منحرف کند. البته مقام‌های جهانی در حوزه بهداشت عمومی پاسخ سازمان بهداشت جهانی به این بیماری همه‌گیر را عالی ارزیابی نمی‌کنند اما از نظر عملکرد بسیار بهتر از دوره شیوع ابولا در سال 2014 می‌دانند و معتقدند بسیار بهتر از نحوه برخورد امریکا با این ویروس همه‌گیر دست به اقدام زد.

سازمان بهداشت جهانی برای اولین‌بار در 5 ژانویه نسبت به شیوع این بیماری در ووهان هشدار داد و از 7 ژانویه با مقام‌های بهداشت عمومی امریکا و دیگر دولت‌های ملی در تماس‌های منظم با مقام‌های بهداشتی جهانی و به‌خصوص امریکا بوده است. از روز 9 ژانویه نیز این سازمان ارزیابی‌های اولیه ریسک خود به سایر کشورها را داد.سازمان بهداشت جهانی در ارزیابی‌های اولیه خود عنوان کرده بود که هیچ مدرک مشخصی درخصوص انتقال انسان به انسان این بیماری وجود ندارد. طرفداران ترامپ همین موضوع را تبدیل به دستمایه خود در راستای نقد به عملکرد این سازمان می‌دانند. کارشناسان بر این عقیده هستند که چنین ارزیابی از نتایج اولیه تحقیقات و مدارکی که از کشور مبدا به دست آمده موضوع عجیبی نیست، چراکه سازمان موظف است برمبنای اطلاعات ارایه شده از سوی منبع شیوع گزارش خود را ارایه دهد. تنها چند روز بعد با تکمیل شدن اطلاعات سازمان بهداشت جهانی انتقال انسان به انسان این ویروس را نیز تایید کرد. حالا امریکا مدعی است که این سازمان نتوانسته نمونه‌های اولیه این بیماری را گردآوری کند تا اطلاعات آن را به سایر کشورها ارایه دهد در صورتی که به نظر می‌رسد در روزهای اولیه چین اجازه حضور کارشناسان سازمان بهداشت جهانی برای ارزیابی نداده که البته چین آن را رد می‌کند. در حال حاضر مجموعه شواهد نشان می‌دهد که این اقدام ترامپ چیزی جز یک فضا‌سازی رسانه‌ای و تبلیغاتی برای مقصر جلوه دادن این سازمان در شیوع ویروس کرونا نیست