۰ نفر

آمریکا بودجه سازمان بهداشت جهانی را قطع کرد

۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۴۴
کد خبر: 431820
آمریکا بودجه سازمان بهداشت جهانی را قطع کرد

توقف این بودجه آسیب شدیدی به آژانس بهداشت عمومی بین‌المللی در سازمان ملل خواهد زد. بودجه این سازمان در‌ سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، شش‌میلیارد دلار بود که ۴۰۰‌میلیون دلار (نزدیک به ٧درصد) آن را آمریکا تأمین کرده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، با اینکه کنفرانس‌های خبری دونالد ترامپ درباره ویروس کرونا روزبه‌روز ارزش خبری کمتری پیدا می‌کند، اما روز سه‌شنبه، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که این کشور سهم خود در تأمین بودجه سازمان بهداشت جهانی را قطع خواهد کرد. ترامپ با تأکید بر اینکه کشورش «وظیفه پافشاری بر مسئولیت‌پذیری کامل» را دارد، گفت که آمریکا کمک‌های مالی خود به سازمان بهداشت جهانی را متوقف می‌کند. این درحالی است که بررسی‌ها برای تشخیص نقش این سازمان در «سوء‌مدیریت شدید و پنهان‌کردن شیوع ویروس کرونا» ادامه دارد.

به گزارش نیویورک تایمز توقف این بودجه آسیب شدیدی به آژانس بهداشت عمومی بین‌المللی در سازمان ملل خواهد زد. بودجه این سازمان در‌ سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، شش‌میلیارد دلار بود که ۴۰۰‌میلیون دلار (نزدیک به ٧درصد)  آن را آمریکا تأمین کرده بود.

دونالد ترامپ از هفته گذشته درحال آماده‌کردن ذهن‌ها برای اعلام این موضوع بود. او هفتم آوریل در پیامی توییتری نوشت: «سازمان بهداشت جهانی واقعا خراب‌کاری کرده است. به هر دلیلی که هست، آمریکا بخش بزرگی از بودجه این سازمان را تأمین می‌کند، اما با این حال، این سازمان بسیار چین‌محور است. ما این موضوع را به خوبی بررسی خواهیم کرد.»    

وب‌سایت اکسیوس گزارش داده است که دولت ترامپ دو برنامه را در نظر دارد: «درخواست از کنگره برای قطع بودجه فدرالی سازمان بهداشت جهانی؛ همان‌طور که بودجه ۲۸۵‌میلیون دلاری سازمان ملل را در ‌سال ۲۰۱۷ قطع کرد یا انتقال این بودجه به سازمان بین‌المللی دیگری.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که الان وقت کاهش منابع مالی فعالیت‌های سازمان ملل یا هیچ سازمان بشردوستانه‌ای نیست. او گفت: «الان وقت اتحاد است و وقت آن است که جوامع بین‌المللی با همکاری یکدیگر و همبستگی جلوی این ویروس و تبعات نابود‌کننده آن را بگیرند.» رئیس انجمن پزشکی آمریکا نیز این تصمیم را اقدامی خطرناک در مسیری غلط دانست که مقابله با کووید-۱۹ را سخت‌تر می‌کند و از ترامپ خواست تجدیدنظر کند.

الیوت انگل، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان در واکنش به این اقدام گفت: «با اینکه بحران روزبه‌روز بدتر می‌شود، رئیس‌جمهوری بخشی از دفترچه استراتژی‌های سیاسی خود را نشان می‌دهد: «سازمان بهداشت جهانی را مقصر بدان، چین را مقصر بدان، مخالفان سیاسی را مقصر بدان، دولت‌های قبلی را مقصر بدان. هر کاری که می‌شود انجام داد تا همه را از  سوءمدیریت دولتش و بحرانی که جان هزاران آمریکایی را گرفته است، منحرف کند.»

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند در واکنش به این موضوع گفت: «در زمانی که باید اطلاعات را به اشتراک بگذاریم و به مشورت‌هایی نیاز داریم که بتوانیم روی آنها حساب کنیم، سازمان بهداشت جهانی این کار را انجام می‌دهد. ما همچنان از این سازمان حمایت خواهیم کرد و به همکاری‌مان با آن ادامه خواهیم داد.»

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا با وجود آنکه با انتقادهای ترامپ از سازمان بهداشت جهانی هم‌نظر است، به‌ویژه حمایت آن از بازگشایی «بازارهای خیس» در چین که در آن حیوانات را سلاخی می‌کنند و به فروش می‌رسانند، تأکید کرد: «سازمان بهداشت جهانی، سازمانی است که کارهای بسیار مهمی را ازجمله در منطقه ما در اقیانوس آرام انجام می‌دهد و ما با آنها از نزدیک همکاری خواهیم کرد.»

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز در توییتر خود با تأکید بر اینکه تقویت سازمان ملل به‌ویژه سازمان بهداشت جهانی یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هاست، نوشت: «تقصیرها را گردن دیگران انداختن کمکی نمی‌کند. این ویروس هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. ما باید برای مقابله با کووید-۱۹ همکاری نزدیک داشته باشیم.»  

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در نشست خبری خود تأکید کرد که قطع کمک‌های آمریکا به سازمان بهداشت جهانی بر همه کشورهای جهان تأثیر خواهد گذاشت.  

آمش آدالیا، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و پژوهشگر ارشد در سازمان امنیت سلامت جان‌ هاپکینز گفت: «این اقدام پیام غلطی را در میانه پاندمی می‌رساند.» به گفته آدالیا، سازمان بهداشت جهانی درباره نقاط فعال این ویروس در هر کشوری در دنیا اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند که آمریکا به آن نیاز دارد تا بتواند تصمیم بگیرد مرزهایش را کی باز کند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا  نیز درخواست کرد تا کاخ سفید توضیحات بیشتری ارایه دهد.

با شروع فراگیری ویروس کرونا ترامپ سازمان بهداشت جهانی را به طرفدار بیش‌ازحد چین، مکان شروع اپیدمی ویروس کرونا متهم کرد. ترامپ در هفته گذشته به یکی از توییت‌های این سازمان در چهاردهم ژانویه اشاره کرده بود. در پیام توییتری این سازمان ادعای پکن تکرار شده بود که همچنان «شواهد آشکاری برای انتقال انسان به انسان این بیماری وجود ندارد». خبرنگاران سی‌ان‌ان نیز در توییتر اشاره کردند که ۱۰ روز پس از توییت سازمان بهداشت جهانی، دونالد ترامپ از شفافیت حکومت چین حمایت کرده بود.

قطع بودجه سازمان بهداشت جهانی، حرکتی کلاسیک از سوی ترامپ برای انحراف از عملکرد او شناخته می‌شود، چراکه او نیز هر ماه سعی دارد تهدید ویروس کرونا را کوچک نشان دهد. ترامپ معتقد است سازمان بهداشت جهانی «نتوانسته به وظیفه اصلی خود عمل کند و باید مسئولیت آن را بپذیرد». او گفت همین موضوع باعث شد تا چین «اطلاعات غلطی» را درباره این ویروس ترویج کند که منجر به شیوع گسترده‌تر آن شده است.