۰ نفر

تلاش ضد ایرانی جدید آمریکا در صندوق بین‌المللی پول

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۲۰:۴۴
کد خبر: 431679
تلاش ضد ایرانی جدید آمریکا در صندوق بین‌المللی پول

منابع خبری از تلاش آمریکا برای مانع‌تراشی در راه‌اندازی مکانیسمی در صندوق بین‌المللی پول که می‌تواند به افزایش نقدیندگی این نهاد بین‌المللی منجر شود خبر داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، منابع خبری می‌گویند ایالات متحده آمریکا ممکن است در روند استفاده صندوق بین‌المللی پول در استفاده از یکی از مهم‌ترین ابزارهایش، موسوم به «حق برداشت ویژه» (SDR) برای کمک به کشورها برای مبارزه با اثرات شیوع ویروس کرونای جدید مانع‌تراشی کند. 

«حق برداشت ویژه» نوعی پول بین‌المللی است که صندوق بین‌المللی پول برای تخصیص به کشورهای عضو ایجاد کرده است.خبرگزاری رویترز، این نوع پول را معادل «چاپ» پول جدید توسط بانک مرکزی دانسته است. 

SDR می‌تواند تا ۵۰۰ میلیارد دلار نقدینگی مورد نیاز در مواقع اضطراری را برای ۱۸۹ کشور عضو صندوق بین‌المللی پول تأمین کند. وزیران دارایی کشورها  قرار است در نشست مجازی صندوق بین‌المللی پول و نشست‌های فصلی بانک جهانی درباره این موضوع گفت‌وگو کنند.

منابع خبری به رویترز گفته‌اند آمریکا به عنوان سهام‌دار اصلی صندوق بین‌المللی پول به شدت با ایجاد این مکانیسم جدید مخالف است. دو منبع گفته‌اند دولت «دونالد ترامپ» نمی‌خواهد ایران و چین بدون هیچ شرطی به میلیاردها دلار منابع جدید دسترسی پیدا کنند.

صندوق بین‌المللی پول در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۹ امکان تخصیص ۲۵۰ میلیارد دلار در قالب SDR را فراهم کرد و از این طریق به افزایش نقدینگی کشورهای نیازمند کمک کرد.