۰ نفر

چالش هیدروکسی‌کلروکین با ادعاهای ترامپ

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۱۲
کد خبر: 431562
چالش هیدروکسی‌کلروکین با ادعاهای ترامپ

ترامپ معتقد است هیدروکسی کلروکین داروی نجات‌دهنده بیماران کرونایی است اما دانشمندان حرف‌های او را به چالش کشیده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ روش‌های مختلفی برای درمان  یا پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در حال بررسی است اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اصرار دارد که یکی از این داروها تأثیر زیادی در درمان COVID-19 دارد؛ هیدروکسی‌کلروکین، دارویی که هم‌اکنون برای درمان بیماری‌هایی مانند مالاریا، لوپوس و آرتروز به‌کار می‌رود. در طول‌ماه گذشته، ترامپ اظهارات خوش‌بینانه و بی‌پایه و اساسی درباره این دارو ارائه کرد. سی‌ان‌ان در گزارشی ادعاهای رئیس‌جمهور آمریکا را بررسی کرده و متوجه شده که به چندین دلیل اشتیاق او به این دارو واقع‌گرایانه نیست. پزشکان از جمله دکتر آنتونی فائوسی که مشاور ترامپ هم به‌حساب می‌آید تأکید دارند که برای چگونگی عملکرد دارو و بی‌خطر بودن آن باید تأثیرات آن در مراحل آزمایش‌های بالینی مورد بررسی قرار بگیرد؛ چرا که ممکن است در کنار مزایا، معایبی هم داشته باشد و در برخی موارد عوارض جانبی آن مرگبار باشد.

آزمایش‌های بالینی، استاندارد طلایی پزشکی است. با توجه به ملزومات، آزمایش‌های بالینی روی یک گروه بزرگ انجام می‌شود، به عده‌ای دارو داده می‌شود و به عده دیگر دارونما تا در انتهای تحقیق، بررسی شود هر گروه چگونه به دارو پاسخ داده است. در نهایت اگر گروه دارونما و گروه دارو پاسخ مثبتی به دارو بدهند، نتیجه گرفته می‌شود که این دارو روی آن بیماری خاص تأثیری نداشته است. در آمریکا 15مرکز تحقیقاتی در حال بررسی هیدروکسی‌کلروکین برای درمان یا پیشگیری از بیماری ناشی از ویروس کرونا هستند. در طول هفته‌های گذشته، ترامپ اظهارات غلطی در رابطه با مطالعات این دارو بیان کرد. در اینجا سؤالات اساسی درباره این مطالعات با پاسخ رئیس‌جمهور و سپس پاسخ پزشکان ارائه شده است.

سؤال اول: چه زمانی به این نتیجه می‌رسیم که هیدروکسی‌کلروکین می‌تواند بیماری COVID-19 را درمان کند؟

ترامپ: به‌زودی

پزشکان: چندین هفته یا حتی‌ماه‌ها

ترامپ در تاریخ 19مارس در شبکه Fox News ادعا کرد: تا 3روز آینده با یک خبر خوب بر‌می‌گردیم. خبر درباره این بود که آیا هیدروکسی‌کلروکین و آزیترومایسین می‌توانند ویروس کرونا را از بین ببرند یا نه. ترامپ ادامه داد: فکر می‌کنم تحقیقات نتیجه‌بخش خواهد بود و ما این را طی چند روز آینده متوجه خواهیم شد.

آزیترومایسین یک نوع آنتی‌بیوتیک است که بیشتر آن را با نام زیتروماکس و زی‌پک می‌شناسند. در 15مرکز تحقیقاتی آمریکا، فقط تعداد کمی ترکیب هیدروکسی‌کلروکین و آزیترومایسین را بررسی کردند، اکثر آنها فقط روی هیدروکسی‌کلروکین تمرکز کرده بودند.

 7مرکز از بین 15مرکز تحقیقاتی، نظری درباره زمان پایان تحقیقات و پاسخ قطعی درباره عملکرد این دارو نداشتند.

 6مرکز نیز اعلام کردند که ارائه نتیجه مطالعات ماه‌ها زمان می‌برد. به‌عنوان مثال پزشکان در مؤسسه تحقیقاتی

 Henry Ford درنظر دارند 3هزار داوطلب را تحت‌مطالعه قرار دهند و می‌گویند ماه‌ها زمان می‌برد تا برنامه مطالعاتی خود را پیش ببرند.

 محققان دانشگاه واشنگتن نیز می‌گویند آنها 2هزار سوژه مطالعاتی دارند که نتیجه آن احتمالا جولای یا ژوئن مشخص می‌شود.

سؤال دوم: محققان فرانسوی به تازگی مطالعه بالینی‌ای انجام داده‌اند که نشان می‌دهد هیدروکسی‌کلروکین می‌تواند درمانی برای ویروس کرونا باشد، آیا باید حرف آنها را باور کنیم؟

ترامپ: بله

پزشکان: این مطالعه یک فاجعه تمام‌عیار بود، بنابراین خیر.

ترامپ در جلسه توجیهی روز 5آوریل در کاخ سفید در مورد این مطالعه کوچک فرانسوی‌های صحبت کرد. او گفت: آنها در فرانسه آزمایش بسیار خوبی را پیش بردند. او همچنین در توییتی به مطالعه‌ای که 21مارس انجام شده بود اشاره کرد و نوشت: هیدروکسی‌کلروکین به اضافه آزیترومایسین شانس زیادی ندارند که تبدیل به بزرگ‌ترین داروی نجات‌بخش تاریخ پزشکی شوند. اما این تحقیق فرانسوی چنان از سوی کارشناسان زیر سؤال رفته است که مجله‌ای که آن را منتشر کرده بود با بررسی مجدد آن نوشت: ممکن است تصحیح سوابق علمی این مطالعه را در دستور کار قرار دهیم. چندین نگرانی درباره این تحقیق وجود دارد که یکی از آنها بی‌توجهی به بیمارانی است که دارو را دریافت کرده‌اند.

 کارشناسان، مطالعه فرانسوی‌ها را یک شکست کامل توصیف می‌کنند.

سؤال سوم: آیا هیدروکسی‌کلروکین برای بیماران کرونایی بی‌خطر است؟

ترامپ: بله

پزشکان: این دارو می‌تواند عوارض جانبی جدی‌ای داشته باشد.

ترامپ درباره این دارو طوری صحبت می‌کند که انگار کاملا بی‌خطر است: شما را نمی‌کشد، فکر می‌کنید چه چیزی را از دست می‌دهید، می‌توانید آن را استفاده کنید.

در بروشور این دارو نوشته شده است: در برخی بیمارانی که این دارو را مصرف کرده‌اند، مشکلات قلبی عروقی کشنده و مشکلات بینایی برگشت‌ناپذیر گزارش شده است.

دکتر خاویر دلامبالری و فرانک تورت در مجله

 Antiviral Research نوشته‌اند که هیدروکسی‌کلروکین به‌نظر داروی بی‌خطری می‌رسد و عوارض جانبی آن معمولا خفیف و زودگذر است اما بین دوز درمانی و دوز سمی این دارو فقط یک خط باریک وجود دارد.

سؤال چهارم: آیا افرادی در تلاش هستند تا در روند آزمایش‌های بالینی هیدروکسی‌کلروکین تأخیر ایجاد کنند؟

ترامپ: بله و من می‌خواهم جلوی این کار را بگیرم.

پزشکان: اصلا نمی‌دانیم ترامپ درباره چه چیزی صحبت می‌کند.

ترامپ چندی پیش گفته بود برخی نیروهای ناشناس در تلاش هستند تا تحقیقات درباره تأثیر این دارو روی بیماران ویروس کرونا در مرحله آزمایشگاهی باقی بماند و به همین دلیل او تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا با آنها مقابله کند و تحقیقات را به مرحله تست بالینی برساند.

البته او برای این حرف‌های بی‌اساس خود نتوانست سندی ارائه و آن را ثابت کند. کارشناسان بیماری‌های عفونی درباره این داستان‌سرایی ترامپ به سی‌ان‌ان می‌گویند که حتی نمی‌دانند ترامپ درباره چه چیزی صحبت می‌کند، چرا که آنها پیش از اینکه ترامپ درباره هیدورکسی‌کلروکین صحبت کند، روند بررسی آزمایشگاهی این دارو را آغاز کرده بودند.

ترامپ نخستین بار در تاریخ 19مارس در یک جلسه توجیهی در کاخ سفید درباره هیدورکسی‌کلروکین صحبت کرد درحالی‌که دکتر دیوید بلوار که مدیر دانشگاه مینه‌سوتاست می‌گوید که برنامه‌ریزی آنها برای مطالعه روی این دارو از 9مارس آغاز شده است.

 بر اساس مستندات وب‌سایت تحقیقاتی آنها، روز 18مارس یعنی یک روز پیش از آنکه ترامپ برای نخستین بار کلمه هیدروکسی‌کلروکین را از دهانش خارج کند، بلوار این دارو را روی 61سوژه مطالعاتی تست کرده بود.

 بلوار می‌گوید کاری که او در این بازه زمانی کم انجام داد، در حالت عادی یک سال به طول می‌انجامید: نخستین بار در طول حرفه‌ام بود که با چنین سرعتی کار را به مرحله آزمایش بالینی رساندم. فکر می‌کنم یک رکورد جهانی را شکستم.

اظهار نظرهای جنجالی

ترامپ نخستین بار در تاریخ 19مارس در یک جلسه توجیهی در کاخ سفید درباره هیدورکسی ‌کلروکین صحبت کرد درحالی‌که دکتر دیوید بلوار که مدیر دانشگاه مینه‌سوتاست می‌گوید که برنامه‌ریزی آنها برای مطالعه روی این دارو از 9مارس آغاز شده

نیاز به زمان بیشتر

در 15مرکز تحقیقاتی آمریکا، فقط تعداد کمی ترکیب هیدروکسی ‌کلروکین و آزیترومایسین را بررسی کردند. اکثر آنها فقط روی هیدروکسی ‌کلروکین تمرکز کرده بودند. 7مرکز از بین 15مرکز تحقیقاتی، نظری درباره زمان پایان تحقیقات و پاسخ قطعی درباره عملکرد این دارو نداشتند