۰ نفر

جهان چگونه از قرنطینه خارج می‌شود؟

۲۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۰۵
کد خبر: 431296
جهان چگونه از قرنطینه خارج می‌شود؟

رفع محدودیت برخی مشاغل بی‌خطر در اسپانیا و شروع فعالیت‌های مشابه در ایتالیا از امروز، کشورهای دیگر را با این پرسش اساسی روبه‌رو کرده که چطور می‌توان قرنطینه و محدودیت‌های سنگین اعمال شده به‌منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا را لغو و یا کم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اسپانیا و ایتالیا، بدترین شرایط را در میان کشورهای سراسر جهان داشته‌اند و عملا همچنان در قرنطینه هستند اما ضروریات اقتصادی، دولت‌های این 2 کشور را وادار کرده است که ضمن حفظ سفت و سخت مقررات بهداشتی، برخی فعالیت‌ها را آزاد کنند.

میلیاردها انسان در سراسر دنیا با این پرسش‌ اساسی مواجه هستند که چه زمانی می‌توانند به زندگی عادی بازگردند. دولت‌ها، با یک تصمیم‌گیری بزرگ مواجه هستند و احتمالا روش‌های متفاوتی از سوی کشورهای مختلف در پیش گرفته خواهد شد. اما چیزی که قطعی است این است که برداشتن شرایط قرنطینه و بازگشت به زندگی عادی، روندی طولانی و چند مرحله‌ای خواهد داشت.

آدام کوچارسکی، پزشک و استاد دانشگاه در لندن در این‌باره گفته است: «ما گزینه‌های زیادی داریم که البته هیچ کدام خیلی خوب نیستند اما چیزی که می‌دانیم این است که قرار نیست شرایط به یکباره در یک روز مشخص عادی شود. با این حال می‌توانیم شاهد برخی گشایش‌ها باشیم.»

در اسپانیا، از 2 هفته پیش اعلام شده بود که فعالیت‌های عمرانی و تولیدی بعد از عید پاک (یکشنبه) از سر گرفته خواهد شد. دیروز هم دولت اعلام کرد مشاغلی که دورکاری در آنها ممکن نیست می‌توانند از سر گرفته شوند. همزمان با این تصمیم‌ها، دولت تصمیم گرفته است که 10میلیون ماسک در سیستم حمل‌ونقل عمومی بین شهروندان توزیع کند.

اسپانیا بعد از آمریکا، بدترین شرایط را دارد و 17هزار و 500 نفر در این کشور جان خود را به‌خاطر آلودگی به کرونا از دست داده‌اند. رویکرد اسپانیا برای لغو مرحله‌ای محدودیت‌ها، روشی است که دانشمندان برای عبور از قرنطینه توصیه کرده‌اند. با وجود کاهش آمار مبتلایان جدید در بسیاری از کشورها، مسئله مهم تعداد افراد آسیب‌پذیر در جامعه است. برای نمونه، در انگلیس تعداد افراد مبتلا شده (که احتمالا در برابر ویروس کرونا ایمن شده‌اند) تنها 4درصد جمعیت است. این یعنی 63میلیون نفر همچنان در برابر آلودگی آسیب‌پذیر هستند.

مسئله دیگر این است که با وجود دستاوردها در کشورهای مختلف دنیا برای مهار کرونا، رفتارهای بنیادی این ویروس تغییر نکرده و همچنان اگر یک نفر آلوده باشد و آزادانه در جامعه فعالیت و تردد کند، می‌تواند به‌صورت میانگین 3 نفر دیگر را هم آلوده کند.

به همین‌خاطر است که برداشتن یکباره قرنطینه، می‌تواند آنطور که کارشناسان هشدار داده‌اند، به یک یک شیوع انفجاری دیگر ختم شود.

دکتر کوچارسکی معتقد است که می‌توان فعالیت‌ها و مشاغل را از منظر احتمال خطرآفرین بودن آنها دسته‌بندی کرد و بر این اساس، به‌صورت مرحله‌ای هر کدام از آنها را بازگشایی کرد. از نظر او، می‌توان این موارد را در 3 دسته کم‌خطر، متوسط و پرخطر قرار داد و با توجه به شرایط، برای رفع محدودیت آنها تصمیم گرفت.

این دقیقا کاری است که اسپانیا و ایتالیا انجام داده‌اند. ایتالیا هم که  چون اسپانیا یکی از کانون‌های بحران انتشار کرونا در اروپا به شمار می‌رود، از امروز و همزمان با بهبود نسبی شرایط، برخی محدودیت‌ها را لغو می‌کند. ایتالیا یکشنبه 431مرگ به‌خاطر ابتلا به کرونا را گزارش کرد که کمترین میزان در 3 هفته گذشته بوده است. با این حال دیروز تعداد کشته‌شدگان کرونا در این کشور همچون آمریکا از 20هزار مورد عبور کرد.

جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا هفته گذشته اعلام کرده است که قرنطینه کامل در این کشور تا سوم‌می (14اردیبهشت) ادامه خواهد داشت اما برخی مشاغل کم‌خطر، از امروز فعالیت‌شان را از سر خواهند گرفت. برخی از این کسب و کارها کتاب‌فروشی‌ها، نوشت‌افزارفروشی‌ها و فروشگاه‌های لباس کودکان هستند. کونته گفته است که فعلا کارخانه‌ها بازگشایی نخواهند شد اما همه‌‌چیز به شرایط بستگی دارد و تصمیم‌ها، با توجه به میزان موفقیت در مهار کرونا گرفته خواهد شد.

در آلمان، یکی دیگر از کانون‌های بحران در اروپا و جایی که بیش از 3هزار نفر به‌خاطر آلودگی با ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، دولت فعلا تصمیمی برای کاهش محدودیت‌ها ندارد اما کسب و کارها فشار زیادی به دولت وارد کرده‌اند تا برنامه خروج از قرنطینه را به‌صورت رسمی ارائه دهد. قرار است آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور فردا با رهبران منطقه‌ای آلمان ملاقات کند و درباره استراتژی خروج رایزنی کنند.

کاهش محدودیت‌ها، در آمریکا هم به یک چالش اساسی تبدیل شده است و موافقان و مخالفان جدی زیای دارد. بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا، بدترین بحران کرونا در سراسر دنیا را هم تجربه می‌کند و بیشترین مبتلایان و قربانیان را داشته است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش زیادی می‌کرد تا شرایط بعد از همین عید پاک (دو روز پیش) عادی اعلام شود اما پیشنهاد او با مخالفت‌های زیادی مواجه شد. حالا اما به‌نظر می‌رسد دولت برای کاهش تدریجی محدودیت‌ها از‌ماه می‌(دو هفته دیگر) آماده می‌شود.

آنتونی فاوچی ازکارشناسان ارشد بیماری‌های عفونی دولت ترامپ و رئیس مؤسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی که مورد احترام زیادی در آمریکا قرار دارد، در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفته است که برخی فعالیت‌ها، احتمالا از2 هفته دیگر در بخش‌هایی از آمریکا از سر گرفته خواهد شد؛ «فکر می‌کنم احتمالا می‌توانیم‌ ماه بعد در بخش‌هایی شروع به‌کار کنیم. امیدواریم که در انتهای ماه، وقتی به شرایط نگاه می‌کنیم عناصری را ببینیم که به ما می‌گویند می‌توان محتاطانه و ایمن (فعالیت‌ها را دوباره) شروع کرد. اگر شرایط مناسب باشد، همین کار را می‌کنیم اما اگر اینطور نباشد، باید صبر کنیم.»