۰ نفر

آغاز روزهای سخت بایدن

۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۴۸
کد خبر: 430326
آغاز روزهای سخت بایدن

با کنارکشیدن برنی سندرز، سناتور آمریکایی از رقابت‌ برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات 2020 آمریکا، حالا جو بایدن نامزد احتمالی این حزب و رقیب اصلی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی این کشور خواهد بود که باید برنامه‌هایش را برای جلب آرای هواداران جوان و متفاوت سندرز تغییر دهد تا بتواند این حزب را برای پیروزی متحد کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، بایدن که بزرگ‌ترین نقش سیاسی‌اش معاونت رئیس‌جمهوری در دوران باراک اوباما بود، اکنون به چشم همه رقیب اصلی ترامپ است اما او هنوز با چالش‌های بزرگی برای متحد‌کردن حزب دموکرات و دعوت از رأی‌دهندگان بیشتر برای حضور در انتخابات پیش‌رو مواجه است. بایدن خلاف سندرز هواداران اندکی در میان جوانان دارد؛ او خودش هم می‌داند اگر اینجاست نه به دلیل تأیید سیاست‌های اعلامی‌اش بلکه به خاطر رد سیاست‌های سندرز است؛ سیاست‌هایی که به نظر بسیاری از رأی‌دهندگان، چپ‌گرایانه و هزینه‌بر است. دلیل دیگر پیشتازی بایدن بر سندرز این است که از نظر رأی‌دهندگان او شانس بیشتری برای شکست ترامپ دارد. اکنون بایدن برای اینکه بتواند جوانان حامی سندرز را هم پشت خود بکشاند، باید سیاست‌های مفصلی درباره مسائلی کلیدی چون خدمات درمانی و تغییرات آب‌وهوایی ارائه دهد. این دو مسئله، محورهای اصلی کمپین‌های انتخاباتی سندرز بودند.

کرونا علیه سندرز

جوزف بایدن، با خروج قابل‌ پیش‌بینی سندرز از رقابت‌های انتخاباتی در روز چهارشنبه، جایگاهش را در رتبه اول نامزدهای دموکرات تثبیت کرد. او که این رقابت سیاسی را با شکست سهمگین در مقابل سندرز آغاز کرده بود، سوم مارس و در سه‌شنبه بزرگ، در 10 ایالت به پیروزی رسید و بازی را عوض کرد و بازی باخته را به برد تبدیل کرد. البته در این میان نمی‌توان تأثیر ویروس کرونا در پیروزی او بر سندرز را نادیده گرفت. حمله‌ای که ویروس کرونا به جامعه آمریکا کرد باعث شد تا تمامی مناظره‌ها و کمپین‌ها و تجمعات انتخاباتی به حالت تعلیق درآیند و سندرز و مشاورانش به خوبی دریافتند که در چنین شرایطی که بهترین راه‌ها برای حفظ ارتباط با رأی‌دهندگان و احتمالا تغییر رأی آنها به نفع سناتور ورمونتی تقریبا غیرممکن است. حالا بایدن و متحدانش که تعدادی از نامزدهای پیشین دموکرات‌ها و بسیاری از اعضای اصلی این حزب را تشکیل می‌دهند، باید این حزب چندشقه را یکپارچه کنند. البته سندرز اعلام کرده در این مسیر به رقیب پیشین و متحد فعلی‌اش کمک خواهد کرد تا با یافتن زمینه‌های مشترک در برنامه‌های دو نامزد دموکرات بتوانند نظر همه گروه‌ها را جلب کنند. به‌این‌ترتیب انتظار می‌رود کمپین بایدن در اولین اقدامش پس از این کناره‌گیری، مجموعه‌ای از سیاست‌ها و برنامه‌ها را اعلام کند که موضع نزدیک‌تری به برنامه‌های سندرز دارند؛ درحالی‌که هم‌زمان به مذاکرات خود با کمپین سندرز برای ارائه سیاست‌های مشترک ادامه خواهند داد. در این میان این احتمال هم وجود دارد که سندرز کاملا از بایدن حمایت کند و حتی دو رقیب به‌عنوان دو شریک در قاب‌های تبلیغاتی و تلویزیونی حاضر شوند. بایدن سریع‌تر از آنچه همه انتظار داشتند، انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌‌ها را به نتیجه رساند و به نگرانی‌ها درباره اختلاف عمیق این حزب در تابستان پیش‌رو خاتمه داد. اکنون او فرصت کافی را برای متحد‌کردن حزب دارد؛ درحالی‌که رقیب‌ اصلی‌اش،‌ ترامپ، درگیر مبارزه با ویروس کروناست و احتمال دارد از بازی عقب بماند.

نامه جوانان به بایدن

با‌این‌حال تأثیری که خروج سندرز بر وضعیت بایدن گذاشته است، تماما مثبت نیست. چند ساعت پس از اعلام خبر کناره‌گیری سندرز، تعدادی از سازمان‌های فعال در حوزه جوانان که پیش‌تر به حمایت از سندرز پرداخته بودند، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به بایدن نسبت به «ناتوانی او در جلب اعتماد رأی‌دهندگان زیر 45 سال» ابراز نگرانی کردند. این نامه در دو نقطه فشار مضاعفی بر تیم بایدن وارد خواهد کرد: سیاست‌گذاری و نیروی انسانی. در مسئله سیاست‌گذاری، در این نامه از بایدن خواسته شده تا پیشنهادهایی مشابه «توافق جدید سبز» سندرز، حذف اطاله دادرسی (filibuster) الیزابت وارن و تحصیلات رایگان ارائه دهد؛ سیاست‌هایی که از منظر بسیاری هم از جنبه اقتصادی و هم از جنبه سیاسی طرح‌هایی پرهزینه‌ هستند. در بخش دیگری از این نامه سرگشاده اشاره شده است که این سازمان‌ها آمادگی دارند تا «بیش از صد میلیون دلار برای این انتخابات هزینه کنند» و هم‌چنین می‌توانند از شبکه‌های خود متشکل از «بیش از صد میلیون رأی‌دهنده جوان» برای پیروزی نامزد مذکور استفاده کنند اما فقط در صورتی که «اطمینان داشته باشیم که تلاش‌هایمان مورد حمایت کمپینی قرار خواهد گرفت که برای این نسل تلاش می‌کند». با وجود اینکه تا پیش از این بایدن و مشاورانش تمرکز آن‌چنانی برای جلب آرای جوانان نداشتند، اکنون دریافته‌اند که باید مواضع خود را در مقابل رأی‌دهندگان جوان و ترقی‌خواه بهبود ببخشند. جدای از تلاش تیم بایدن برای جلب این طبقه از جامعه آمریکا، در جبهه دیگری آنها تلاش دارند ‌با تماس با رهبران و سازمان‌های لیبرال از آنها خواسته‌اند به حمایت از بایدن بپردازند و علیه ترامپ با او متحد شوند.

خدمات درمانی همچنان در اولویت

در‌این‌حال بسیاری از دموکرات‌ها از‌جمله روبن گالگو معتقدند حامیان سندرز به ضرورت به دنبال خدمات درمانی برای همه نیستند؛ بلکه بسته درمانی بهتری از آنچه اکنون در حال اجراست، می‌خواهند و «اگر معاون سابق ریاست‌جمهوری در مسیری حرکت کند که چشم‌انداز چنین سیاستی را داشته باشد، می‌تواند حمایت بسیاری از ترقی‌خواهان را جلب کند». کمپین بایدن تاکنون درباره تغییرات احتمالی سیاست‌هایش در حوزه خدمات درمانی اظهارنظری نکرده؛ اما هم‌زمان از برخی طرح‌های پیشنهادی سندرز و وارن مانند تحصیلات دانشگاهی رایگان حمایت کرده است. با خروج سندرز از این رقابت سیاسی یکی از مهم‌ترین کارهایی که بایدن باید انجام دهد، کم‌کردن فاصله‌ اقتصادی‌اش با کمپین ترامپ و کمیته ملی جمهوری‌خواهان است که براساس آمارهای ماه مارس به رقم 225 میلیارد دلار رسیده‌اند. این در حالی است که باید 12 میلیون و کمیته ملی دموکرات‌ها 14 میلیون دلار تا همین تاریخ جمع‌آوری کرده‌اند. مهم‌ترین چالش بایدن 77‌ساله در این حوزه،‌ توانایی او در جلب کمک‌های کوچک آنلاین به‌ویژه در شرایط فعلی است که همه فعالیت‌های کمپین به صورت اینترنتی و مجازی در حال برگزاری است.

کناره‌گیری سندرز از رقابت با بایدن البته شباهتی به اتفاقی که در سال 2016 افتاد،‌ ندارد. آن‌طور که سندرز به نزدیکان خود گفته، خلاف سال 2016، او به‌هیچ‌وجه از سمت رقیب دموکراتش برای کناره‌گیری تحت فشار نبوده است و همین مسئله باعث شده که سندرز برای همکاری با او آماده باشد. با وجود چنین اظهار نظراتی از سوی مهم‌ترین رقیب بایدن،‌ بسیاری از رأی‌دهندگان از‌جمله وارسینی پراکاش، مدیر یکی از مهم‌ترین جنبش‌های ترقی‌خواه آمریکا، بایدن را هنوز نامزد نهایی دموکرات‌ها نمی‌دانند: «اگر بایدن نامزد نهایی دموکرات‌‌ها در انتخابات 2020 باشد، همه ما با تمام قوا به حمایت از او می‌پردازیم؛ اما مسئله این است که او هنوز رأی ما (دموکرات‌ها) را به دست نیاورده است».   

اوباما خواهان اتحاد

سندرز علاوه بر اینها در دو ماه گذشته دست‌کم دو بار با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، درباره کناره‌گیری و اقدامات بعد از آن گفت‌وگو کرده است؛ تماس‌هایی که در آنها، اوباما ضمن تحسین کمپین سندرز بر ضرورت تشکیل جبهه‌ای متحد در مقابل ترامپ تأکید کرده است. با چنین تماس‌هایی انتظار می‌رود پای اوباما که تا پیش از این کمتر درباره جبهه دموکرات‌ها اظهارنظر می‌کرد، به اقدامات برای جلب آرای همه دموکرات‌ها و یکپارچه‌کردن آنها باز شود. آخرین و جدی‌ترین مانع در ماجرای پیروزی بایدن البته کسی نیست غیر از رقیب جمهوری‌خواه او، ترامپ. برخی از دموکرات‌ها تردیدهایی درباره توانایی بایدن در تحمل شخصیت و لفاظی‌های گزنده ترامپ مطرح می‌کنند؛ اینکه آیا بایدن می‌تواند از اتهامات درست یا غلطی که قرار است ترامپ در مناظره‌ها علیه او مطرح کند، سربلند بیرون بیاید یا نه، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های دموکرات‌هاست. بایدن مدت‌ها قبل از آنکه سندرز از این جدال کنار بکشد، روند اعمال تغییرات در سیاست‌هایش را آغاز کرده بود؛ همان‌طور که ماه گذشته از طرح اصلاحاتی وارن در حوزه ورشکستگی حمایت کرده و درباره تحصیلات رایگان صحبت‌هایی کرده بود؛ بنابراین پررنگ‌ترین پیش‌بینی که می‌توان ارائه داد، این است که با نزدیک‌ترشدن به انتخابات 2020، سیاست‌های بایدن هم چپ‌گرایانه‌تر خواهد شد؛ اما برای دیدن نتیجه تلاش‌های او باید تا 17 آگوست صبر کرد.