۰ نفر

بازگشت به زندگی عادی با قرنطینه هوشمند در چک

۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۳۲
کد خبر: 429222
بازگشت به زندگی عادی با قرنطینه هوشمند در چک

دولت چک امیدوار است با اجرای سراسری قرنطینه هوشمند، محدودیت‌های سخت اعمال شده بر تمامی شهروندان این کشو را بردارد و زندگی و اقتصاد را در این کشور به حال عادی برگرداند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، قرنطینه هوشمند در چک که تا‌کنون در بخش‌هایی از این کشور به‌صورت آزمایشی انجام شده بود، قرار است در روزهای آینده در مناطق بیشتری اعمال شود و در ادامه، تمامی کشور تحت پوشش این سامانه نظارت و بازرسی قرار خواهد گرفت. موفقیت این طرح، ‌می‌تواند زمینه را برای برداشتن قرنطینه سفت و سخت در این کشور فراهم کند.

دولت چک، با استفاده از طرح قرنطینه هوشمند، افرادی که پتانسیل آلوده شدن به ویروس کرونا دارند را از طریق ابرازهایی مانند موبایل، شناسایی و ردیابی می‌کند. دولت برای این کار، با استفاده از اطلاعات موبایل و کارت بانکی افراد مبتلا، نقشه‌ای از فعالیت‌ها و تماس‌های 5روز گذشته آنها تهیه و افرادی که احتمال دارد آلوده شده باشند را شناسایی می‌کند. استفاده از این اطلاعات با رضایت بیماران ممکن می‌شود.

رومن پریمولا، معاون وزیر بهداشت چک که فعالیت‌هایش را روی این پروژه متمرکز کرده گفته است که بخشی از این طرح در منطقه موروویای جنوبی بهره‌برداری شده است اما بخش‌های الکترونیک آن فعلا چندان مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. هنوز اطلاعات بانکی شهروندان در این پروژه به‌کار گرفته نشده اما پریمولا گفته است که در آینده، از این اطلاعات هم در پروژه قرنطینه هوشمند استفاده خواهد شد. بانک‌های چک از بانک مرکزی و سازمان حمایت از اطلاعات شخصی این کشور خواسته‌اند تا موضع خود را درباره این طرح اعلام کنند. قرار است ارتش چک هم در پروژه قرنطینه هوشمند مشارکت داشته باشد.

در صورت موفقیت این طرح، محدودیت‌های سختگیرانه در چک که تقریبا شامل تمامی شهروندان این کشور می‌شود برداشته خواهد شد. این محدودیت‌ها زندگی مردم عادی را بسیار سخت کرده و تأثیر مخرب زیادی بر اقتصاد این کشور داشته است.

انتهای هفته پیش، آندریاس بابیس نخست‌وزیر چک پیش‌بینی کرده بود کشورش احتمالا در انتهای‌ ماه می‌ (ابتدای خرداد) یا ابتدای ژوئن به زندگی عادی بازخواهد گشت. او گفته است که محدودیت‌های فعلی پله پله لغو خواهند شد. بابیس برای نمونه گفته است احتمالا بعد از عید پاک (یکشنبه آینده)، ابتدا به مغازه‌های کوچک اجازه بازگشایی داده خواهد شد اما برخی قوانین فعلی مانند حفظ فاصله افراد با یکدیگر در این مکان‌ها همچنان برقرار خواهد بود. در ادامه احتمالا مدارس هم بازگشایی خواهند شد و اجازه فعالیت به کافه‌ها و در پی آنها برخی رستوران‌ها داده خواهد شد.

چک در مقایسه با روند کلی در کشورهای غربی اروپا، شرایط کاملا بهتری دارد. تا دیروز، نزدیک به 4500مورد ابتلا به کرونا در این کشور گزارش شده بود. آمار مرگ و میر ناشی از این ویروس هم 62نفر گزارش شده بود.

چک همچنین یکی از نخستین کشورهای دنیا و نخستین کشور اروپایی است که استفاده از ماسک در فضاهای عمومی را اجباری کرده است. کارل هاولیچک معاون وزیر بهداشت این کشور گفته است که این اقدام کشورش الهام‌بخش دیگر کشورهای دنیا بوده است.

مقامات بهداشتی در چک گفته‌اند برای مهار ویروس کرونا از هنگ‌کنگ و سنگاپور الگوبرداری کرده‌اند.