۰ نفر

تب سوزان کرونا در پیکر جهان

۱۷ فروردین ۱۳۹۹، ۵:۰۰
کد خبر: 428817
تب سوزان کرونا در پیکر جهان

در چین، منشأ همه گیری ویروس کرونا، دیروز شنبه درحالی دولت مراسم ملی یادبود هزاران جانباخته کووید 19 را برگزار، سه دقیقه سکوت سراسری اعلام و پرچم ها را در سراسر این کشور نیمه افراشته کرد که در دیگر نقاط جهان شامل ایالات متحده امریکا، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، اندونزی و ... دولتمردان همچنان با ناامیدی رشد صعودی ابتلاها و مرگ و میرها را نظاره می کنند و نمی دانند این همه گیری چه زمانی پایان خواهد یافت یا دست کم سیر نزولی پیدا خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در اروپا آمار مرگ و میر مبتلایان به ویروس کرونا به حدود 40 هزار نفر رسیده و در ایالات متحده امریکا شمار جانباختگان از رقم 7 هزار نفر گذشته است. در سطح جهان هم بنا بر گزارش دانشگاه جان هاپکینز، 1.1 میلیون نفر مبتلا هستند و بیش از 58 هزار مبتلا جان باخته اند.

به گزارش الجزیره، در نیویورک سیتی، بحرانی ترین شهر ایالات متحده امریکا، پس از آنکه شمار مبتلایان به ویروس کرونا از مرز 100 هزار نفر گذشت و حدود 3 هزار نفر جان باختند، اندرو کوئومو، فرماندار این شهر یک فرمان اجرایی امضا کرد که به موجب آن ایالت نیویورک اختیار استفاده از تجهیزات بیمارستان های خصوصی  و دیگر ملزومات اولیه بهداشتی را بدون هیچ محدودیتی دارد. علاوه بر نیویورک در نیوجرسی، نیواورلئان و دیگر مناطق ایالات متحده امریکا هم شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا روز جمعه صادرات هرگونه ماسک و دستکش از این کشور را ممنوع اعلام کرد. بنا بر گزارش دانشگاه جان هاپکینز، تا روز جمعه در ایالات متحده بیش از 275 هزار نفر به ویروس کرونا آلوده شده بودند.

در اروپا هم علاوه بر ایتالیا و اسپانیا که در شرایط بحرانی حاد قرار دارند، آلمان و فرانسه هم شاهد صعودی شدن نمودار ابتلاها هستند به طوری که روز جمعه، مرگبارترین روز برای فرانسوی ها بود و مقامات بیمارستانی این کشور از مرگ 588 فرانسوی مبتلا به کووید 19 در این روز خبر دادند. فرانسه تا روز جمعه 64 هزار و 338 ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده بود. در انگلیس هم تعداد کل قربانیان مبتلا به ویروس کرونا با افزایش حدود ۲۵ درصدی تنها در یک روز، به ۳ هزار و ۶۰۵ نفر رسید. در آلمان هم روز جمعه شمار قربانیان ویروس کرونا از مرز 1000 نفر گذشت. بر اساس آمارهای روز جمعه، در آلمان 83 هزارو 459 نفر مبتلا به کرونا شده و 1048 نفر جان خود را از دست داده‌اند. بنا بر آمار اندیشکده جان هاپکینز تنها در سه کشور اروپایی ایتالیا، اسپانیا و آلمان تا روز جمعه در مجموع بیش از 300 هزار نفر مبتلا به بیماری کووید 19 بودند.

در آسیا هم نگرانی های جدی از گسترش همه گیری در ژاپن وجود دارد. بنا بر گزارش سی ان ان، در آخرین روزهای ماه مارس در ژاپن آمار روزانه مبتلایان به ویروس کرونا 40 نفر بود اما در روز پنجشنبه این رقم به روزانه 97 مبتلا و در روز جمعه به روزانه 89 مبتلا رسید. اگر این روند ادامه یابد، چشم انداز همه گیری کرونا در ژاپن تیره خواهد بود. تا روز جمعه در ژاپن 3 هزارو 329 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و 74 نفر جان باخته بودند. البته در حال حاضر اندونزی از نظر آمار تلفات در بدترین و بحرانی ترین وضعیت قرار دارد زیرا نرخ تلفات این کشور تا روز جمعه ۹.۱ درصد بود درحالی که نرخ تلفات جهانی کرونا ۵.۲ درصد است. این کشور شرق آسیا اگرچه با داشتن حدود دو هزار مبتلا، نسبتاً مبتلایان کمی دارد اما بالا بودن نرخ تلفات در اندونزی نگران کننده است. وزارت بهداشت هند دیروز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به ۲ هزار و ۹۰۲ نفر رسیده و ۶۸ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

این در حالی است که به نظر می رسد در روزهای آتی باید منتظر بود امریکای لاتین تبدیل به کانون جدید کرونا در جهان شود. در حالی که در اکوادور جنازه قربانیان کرونا روی دست خانواده‌ها مانده است و نمی توانند اجساد عزیزان خود را که در خانه جان سپرده اند، به دلیل شرایط خاص منع عبور و مرور به خارج از خانه منتقل کنند، ناظران هشدار داده اند، برزیل و ونزوئلا می توانند بسرعت تبدیل به اسپانیا و ایتالیای امریکای لاتین شوند. در بین این دو کشور وضعیت ونزوئلا با توجه به تحریم هایی که بر آن اعمال می شود، دشوارتر است.

این اخبار نگران کننده درباره سیر صعودی همه گیری کووید 19 در جهان در حالی است که روز جمعه بانک جهانی نیز نسبت به «فروپاشی های اقتصادی هولناک» در جهان هشدار داد. به گزارش الجزیره، «دیوید مالپس»، رئیس بانک جهانی روز جمعه  درباره اثرات همه گیری ویروس کرونا بر اقتصاد جهان گفت، وضعیت فوق العاده بهداشتی حاکم در جهان انتظار می رود منجر به بروز یک «رکود اقتصادی جهانی جدی» شود که این رکود بر کشورهای فقیر و آسیب پذیر شدیدترین صدمات را وارد خواهد کرد. روزنامه امریکایی نیویورک تایمز هم در گزارشی نوشت، جهان حالا دیگر تقریباً مطمئن است که در یک رکود اقتصادی هولناک گیر افتاده؛ رکودی که از آنچه تصور می شد طولانی تر خواهد بود و حتی از سال آینده میلادی هم فراتر خواهد رفت. کنت اس روگوف، اقتصاددان دانشگاه هاروارد و یکی از نویسندگان تاریخ بحران های اقتصادی درباره این رکود اقتصادی به نیویورک تایمز گفت: این رکود خیلی متفاوت تر از رکود اقتصادی 2008 است. این رکود اقتصادی جهانی در 100 سال اخیر بی سابقه است. همه چیز بستگی به این دارد که همه گیری ویروس کرونا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. بی تردید این رکود تبدیل به مادر تمام رکودهای اقتصادی خواهد شد.

شرایط در کشورهای در حال توسعه به مراتب هولناک تر خواهد بود زیرا ارزش پول آنها سقوط خواهد کرد و افراد مجبور خواهند شد برای خرید اقلام خوراکی و سوختی وارداتی پول بیشتری بپردازند و و دولت ها دچار عجز و درماندگی خواهند شد. حتی اگر همه گیری ویروس کرونا تمام هم شد که البته هنوز هیچ کس نمی داند دقیقاً چه زمانی تمام خواهد شد، جهان با پیامدهای آن و چالش های احیای خود دچار مشکل خواهد بود. حجم گسترده افرادی که بیکار شده اند و ورشکستگی های گسترده به خودی خود هزینه های اجتماعی و صنعتی برای کشورها دارد.

در حال حاضر، امریکا بزرگترین اقتصاد جهان دچار رکود شده، اروپا هم همین طور، اقتصادهای مطرح جهان از جمله کانادا، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، برزیل، آرژانتین و مکزیک هم همین طور. بنا بر گزارش اندیشکده اقتصادی تی اس لومبارد، چین، دومین اقتصاد برتر جهان انتظار می رود در سال جاری میلادی تنها دو درصد رشد اقتصادی را تجربه کند.    

با این حال وخامت شرایط زمانی که به مسأله تغذیه مردم می رسیم از این نیز خطیرتر  به نظر می رسد و انتظار می رود تهیه غذای مردم برای تمامی کشورها دشوارتر از همیشه شود. هفته پیش نیز سازمان غذا و داروی سازمان ملل (فائو) هم هشدار داده بود که همه گیری ویروس کرونا ممکن است به بحران غذایی فزاینده در جهان منجر شود. این سازمان می گوید، اگرچه در حال حاضر بحران غذایی «حداقلی» است و «جایی برای نگرانی جهانی نیست» اما در هفته های آینده احتمال تحت تأثیر قرار گرفتن سیستم غذایی جهان به خاطر ادامه دار شدن همه گیری کرونا وجود دارد. در وب سایت فائو آمده است: ما با خطر بحران غذایی روبه رو هستیم مگر آنکه اقدامات مقتضی فوری انجام شود و زنجیره های تولید مواد غذایی حفظ شود. در گزارش فائو آمده است، همین حالا بسته شدن مرزها و فروپاشی تجارت جهانی منجر به مشکلاتی برای کشاورزان و شرکت های فرآوری محصولات کشاورزی بویژه بخش میوه و سبزیجات شده است. کمبود کودها و آفت کش های وارداتی در روزهای آینده می تواند تولید مواد غذایی را تحت تأثیر قرار دهد و تمام این عوامل می تواند به فروپاشی زنجیره های تولید غذا در ماه های آوریل و مه  شود.