۰ نفر

جنگ ماسک!

۱۶ فروردین ۱۳۹۹، ۵:۰۵
کد خبر: 428531
جنگ ماسک!

فیلم های علمی تخیلی ترسناک سینمای امریکا و چین با سرعت هراس آوری در حال نمود یافتن در زندگی واقعی مردم جهان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، بسان همان فیلم‌ها، دستاوردهای اخلاقی بشر که در طول هزاران سال ذره ذره به نسل کنونی رسیده بود، با بروز بحرانی که سلامت بشریت را به خطر انداخته، در حال از دست رفتن در کشورهایی است که داعیه اخلاقیات دارند. با رسیدن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به بیش از یک میلیون نفر، «نبرد ماسک­ ها» که فعلا فرانسه و امریکا وارد آن شده اند، نمادی از آن چیزی است که پیشتر تنها در این فیلم‌ها دیده بودیم. نبرد ماسک ها که از ابتدای بحران کرونا در جهان بین مردمی دیده می‌شد که در فروشگاه ها این کالا را از دست هم می قاپیدند، اندک اندک به عرصه کلان کشورها کشیده شد. نیاز به ماسک از زمانی بیشتر در کشورها احساس شد که  برخی پزشکان توصیه کردند همه باید از ماسک استفاده کنند. این توصیه طولی نکشید تا تبدیل شد به چیزی به اسم «بحران ماسک» که کشور غنی و فقیرنمی‌شناسد و همه رادر بر می گیرد. اولین نشانه های این بحران بعد از اینکه جمهوری چک اقدام به مصادره ماسک های اهدایی چین برای ایتالیا کرد، خود رانشان داد. پس از آن فرانسه نیز در اقدامی مشابه ماسک‌های تولیدی یک کمپانی سوئدی را که در حال ارسال آنها به ایتالیا و اسپانیا بود، مصادره کرد. اما قضیه از روز پنجشنبه جدی تر شد.

به گزارش «فرانس­‌پرس»، دو روز پیش «ژان روتنه»، یک مقام دولت فرانسه در یکی از استان های شرقی این کشور خبر داد، این استان به چین که یکی از تولیدکنندگان اصلی ماسک در جهان است، سفارش خرید ماسک داده بود. اما درست زمانی که آنها انتظار بارگیری سفارش خود را داشتند، امریکا با دادن پول نقد پای هواپیما بسته‌های سفارشی آنها را خریده است. این مقام دولتی فرانسه مدعی شد، امریکا برای اینکه بتواند سفارش آنها را از چین بخرد، سه تا چهار برابر مبلغی که فرانسه با چین توافق کرده بود را به فروشنده پیشنهاد کرد و به طور نقدی آن را پرداخت که در نهایت ماسک‌ها به جای پاریس راهی واشنگتن شدند. به گفته او این محموله به جز ماسک شامل سایر تجهیزات لازم برای پیشگیری از کرونا می شد. این استان با شرایط به وجود آمده تنها 2 میلیون ماسک دریافت کرده است. پس از «روتنه»، «رنو موزلیه»، یکی از مقامات دولتی در یک استان جنوب شرقی فرانسه نیز که پیشتر سفارش 60 میلیون ماسک به چین را داده بود، ادعایی مشابه را مطرح کرد و گفت سفارش آنها نیز از امریکا سر در آورده است.

پیشتر مشابه این اتهام از سوی مقامات برزیل هم مطرح شده بود. به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، « لوئیز هنریکه ماندنتا»، وزیر بهداشت برزیل روز چهارشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی گفته بود: «برازیلیا برای تهیه ماسک، دستکش و سایر اقلام محافظتی پزشکی وارد مذاکره شده بود. اما با ورود 23 هواپیمای بزرگ  ترابری امریکا به چین دیگر مشخص نیست کالاهای درخواستی آنها کی به دست مردم برزیل برسد.» او به همین علت از مردم کشورش خواسته بود، از تکه پارچه ها ماسک های خانگی درست کنند تا ماسک های تولیدی کارخانه ها به دست متخصصان بهداشت برسد و با تجهیزات حرفه ای به یاری بیماران بروند.

 نگرانی «جاستین»

در پی انتشار گسترده اتهامات مقامات فرانسوی به امریکا، «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا، بابت چنین رویدادی ابراز تاسف و نگرانی کرد. به گزارش «فرانس 24»، «ترودو» که به مسئولان کشورش دستور داده، وضعیت سفارش‌های خود را بررسی کنند، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «قابل درک است که وضعیت امریکا در کرونا اصلا خوب نیست و نیازمند ماسک وتجهیزات است. اما سایر کشورها هم به تناسب خود دچار مشکل هستند.» بنا بر این گزارش کانادا 2 میلیارد دلارکانادا (1.4 میلیارد دلار) به خرید تجهیزات پزشکی اختصاص داده است و همزمان از شرکت های داخلی هم خواسته است خطوط مونتاژ را برای ساخت ماسک  راه اندازی کنند.

 سکوت امریکا در برابر اتهامات

امریکا که این روزها در تب کرونا می‌سوزد و بیش از 245 هزار شهروند آن مبتلا به کووید 19 هستند و بیش از 6 هزار نفر از آنان به دلیل کرونا جان باخته‌ اند، ترجیح داد در قبال این اتهامات سکوت کند. تنها «فرانس پرس» در گزارشی نوشت،  یک مقام ارشد امریکا که نخواسته نامش فاش شود، اتهامات مقام های فرانسوی را رد کرده و مدعی شده دولت کشورش هیچ ماسکی را که باید از چین به فرانسه ارسال می شده، نخریده است. در این میان «دونالد ترامپ» که از ابتدای شیوع کرونا در کشورش گاف های زیادی داده، بدون اینکه به چنین اتهاماتی جواب دهد، با توجه به کمبود ماسک در کشورش در توصیه ای عجیب به امریکایی ها گفت به جای استفاده از ماسک، صورت خود را با شال بپوشانند.

واکنش کشورها به کمبود ماسک

با وخیم تر شدن شیوع کرونا در جهان و کمبود ماسک، نه تنها مردم که دولت‌ها نیز در نگرانی به سر می برند و همین باعث شده، به روش های مختلفی از مسدود کردن صادرات تجهیزات پزشکی گرفته تا اعزام جاسوس برای دست یافتن به تجارب سایر کشورها در درمان کرونا، روی آورند. به گزارش «گاردین»، تعدادی از کشورها همچون فرانسه ، آلمان و روسیه که نگران تداوم شیوع کرونا و پیدا نشدن واکسن هستند، اقدام به انبار کردن ماسک و دستکش کرده اند و صادرات تجهیزات پزشکی خود را نیز محدود کرده اند.  ترکیه یک گام فراتر رفت و نه تنها صادرات تجهیزات مانند ماسک و دستکش را ممنوع کرد که حتی از تحویل این کالاها که پیشتر وعده آنها را به مشتریان خارجی همانند بلژیک و ایتالیا داده بود، سرباز زد. ترکیه همچنین اعلام کرده، تولیدکنندگان ماسک های داخلی زیر نظر خواهند بود تا ماسک های خود را فقط در اختیار دولت قرار دهند. طوری که روزنامه «حریت» نوشت، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه تهدید کرده است، هر کارخانه ای که ماسک تولیدی خود را به وزارت بهداشت کشور نفروشد، توسط دولت مصادره می شود. این در حالی است که بازار مصادره ماسک و سرقت آن در سراسر جهان داغ است. در همین ارتباط «آبراهام نیومن»، استاد دانشگاه جرج تاون، و «هنری فارل»، استاد علوم سیاسی و امور بین‌الملل دانشگاه جورج واشنگتن، معتقدند جهان در معرض خطر «بی‌اعتمادی و خودخواهی» است. آنها در مقاله مشترکی در مجله «هاروارد بیزینس ریویو»  نوشته‌اند: «سوءظن در همه جای جهان دیده می شود و همین پاسخگویی مناسب را دشوار می کند. دولت ها نگران هستند اگر واقعیت‌ها را به مردم خود بگویند، باعث ترس آنها شوند. اما همین می تواند تبدیل به احساس ترس و انتقام بیشتر در آنها شود.» این حس نه فقط به دولت‌های هر کشور خواهد بود که باعث حس نفرت مردم نسبت به کشورهای غنی می شود. برای مثال چند هفته پیش رسانه‌های آلمانی گزارش دادند دولت ترامپ مبلغ زیادی پول برای دسترسی انحصاری به واکسن کووید 19 به یک شرکت پزشکی آلمانی پیشنهاد داده است.  هرچند این شرکت گزارش منتشر شده را تکذیب کرد، اما همین خبر لرزه بر اندام سایر کشورها انداخت که آیا با آپارتاید نوینی روبه رو هستیم؟