۰ نفر

استفاده از اسم «ویروس کرونا» در ترکمنستان ممنوع شد

۱۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۲۸
کد خبر: 428147
استفاده از اسم «ویروس کرونا» در ترکمنستان ممنوع شد

ترکمنستان واژهٔ «ویروس کرونا» را از قاموس خود کنار گذاشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، گزارشگران بدون مرز اعلام کردند که ترکمنستان با ممنوع کردن استفاده از واژهٔ «ویروس کرونا» گامی خطرناک در راستای سرکوب اطلاع‌رسانی دربارهٔ بیماری همه‌گیر کوید-۱۹ برداشته و جان شهروندان خود را به‌خطر انداخته است.

بنابر اعلام نشریهٔ «وقایع ترکمنستان» (Turkmenistan Chronicle) که یکی از معدود منابع خبری ترکمن‌ زبان در خارج از این کشور است، رسانه‌های این کشور دیگر مجاز نیستند اسمی از ویروس کرونا ببرند و این کلمه حتی از روی دفترچه‌های سلامت مدارس، بیمارستان‌ها و امکان عمومی نیز حذف شده است.

براساس گزارش بخش ترکمن‌زبانِ «رادیوی اروپای آزاد»، مأموران لباس‌شخصی در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، می‌توانند کسانی را که ماسک بر صورت داشته، یا در اماکن عمومی از ویروس کرونا حرف بزنند بازداشت کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

از سوی دیگر سفارت این کشور در مسکو به شهروندانی که در روسیه گرفتار شده‌اند و قصد بازگشت به ترکمنستان را دارند پاسخ نمی‌دهد. مقامات ترکمنستان می‌گویند هیچگونه مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور یافت نشده است.

گزارشگران بدون مرز از جامعهٔ بین‌الملل خواسته‌اند به رفتار دولت «قربان‌قُلی بِردی‌محمداُف» واکنش نشان دهد، رفتاری که با نقض سازمان‌یافتهٔ حقوق بشر، جان شهروندان این کشور را به‌خطر می‌اندازد.

قربان‌قُلی بِردی‌محمداُف، رئیس جمهوری ترکمنستان که با لقب «پدر حافظ» ملت نیز شناخته می‌شود در تنها اقدام خود تنها روز ۱۳ مارس دستور داد با دود گیاهی سنتی، شبیه به اسفند، برخی فضاهای عمومی را ضدعفونی کنند.

ترکمنستان در انتهای سیاههٔ آزادی مطبوعاتِ «گزارشگران بدون مرز» در سال ۲۰۱۹ قرار دارد و دسترسی به اینترنتِ بدون محدودیت در این کشور بسیار دشوار است.

پاکستان