۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش 4درصدی تولید ناخالص داخلی چین، کابوس ترامپ/ ضعف اقتصادی چین چقدر بر آمریکا تاثیر خواهد داشت؟

۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۲۳:۳۹
کد خبر: 427708
کاهش 4درصدی تولید ناخالص داخلی چین، کابوس ترامپ/ ضعف اقتصادی چین چقدر بر آمریکا تاثیر خواهد داشت؟

ماه‌ها بود که جنگ تجاری میان چین و آمریکا ادامه داشت و ترامپ مصرانه رویای تضعیف بزرگترین اقتصاد آسیا را در سر می‌پروراند، اما در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا و تاثیر قابل توجه آن بر اقتصاد چین، مشاهده می‌شود که دود این ضعف به چشم دولت ترامپ نیز خواهد رفت و به نظر می‌رسد که با سیاست‌های نادرست، شرایط این کشور بدتر نیز شود.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش فوربس، مشکلات بزرگ چین در سال 2020، به عنوان تذکری برای ترامپ است که باید مراقب امیال خود باشد.

مسلما، رئیس‌جمهور آمریکا، در تلاش منحرف کردن بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا از مسیر سلطه جهانی بوده است. ترامپ، به یاری قابل توجه شیوع ویروس کرونا، می‌تواند این ماموریت خود را به سرانجام برساند. جنگ تجاری دو ساله وی باعث تضعیف سیستم ایمنی اقتصاد چین شده و توانایی مقاومت این کشور را در برابر مقابله با این بیماری را کمتر کرده است.

در حال حاضر، بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط Fitch، پیش‌بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه فعلی سال جاری، 4درصد کاهش یابد. تحلیلگران فیچ می‌گویند: "ضربه به فعالیت اقتصادی بسیار حاد بوده است." هنوز ممکن است که این طرح دست کم گرفته شود ولی باید گفت که این واقعا بزرگترین پسرفت تولید ناخالص داخلی چین از زمان انقلاب فرهنگی و حتی می‌تواند بیشتر از ترس کنونی شود.

گفتنی است که سقوط 13.5 درصدی در تولید صنعتی چین در دوماه نخست سال حاکی از بروز تحولاتی بزرگتر در زیرساخت این کشور است. همچنین، سقوط آزاد 24.5درصدی در سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت و کاهش 21 درصدی خرده‌فروشی در مدت مشابه، مشکلات بیشتری را برای آمریکا ایجاد خواهد کرد که شاید دولت ترامپ هنوز متوجه آن نباشد.

گفته می‌شود که مقصر شیوع ویروس کرونا در چین، آمریکا نیست، اما بر روی ضعف چین در بدو ورود به سال 2020، اثرانگشت ترامپ به چشم می‌خورد. تعرفه‌های اعمال شده بر روی صدها میلیارد کالاهای چینی در اوایل سال 2018، ممکن است برای آمریکا ایده‌ای بسیار عالی به نظر برسد. ایالات متحده سبب رسیدن سرعت تولید ناخالص داخلی چین به 6.1 درصد در سال 2019 شد که پایین‌ترین میزان آن در نزدیک به 30 سال اخیر بود.

آنچه که این مالیات‌ها انجام ندادند، تغییر در ساز و کار الگوی اقتصادی چین بود. تغییر ساختاری در ارتباط تجاری میان این دو کشور که پیتر ناوارو، مشاور ترامپ از چین خواسته بود، با شکست مواجه شد.

تمام آنچه که ترامپ از رئیس‌جمهور شی جین پینگ دریافت کرد، "معامله فاز یک" مبهم بود که در آن پکن متعهد شد خرید برخی از کالاهای آمریکایی را افزایش دهد. اساسا این پیمان ضعیف در حال حاضر همانند عواقب ویروس کرونا، قابل بحث است و مشخص نیست که معامله فاز دوم چگونه پیش رود.

در حال حاضر برای چین و ایالات متحده بهتر است که برای کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا، یافتن ماهیت واقعی این بیماری و کشف واکسن آن در کنار هم کار کنند.

در عوض، سیاست‌های اعمال شده در آمریکا، پیش‌بینی می‌شود که فرصت بهبود وضعیت اقتصادی و بازارها را از بین خواهد برد. اگر دولت ترامپ به درستی چاره‌ای می‌اندیشید، باید تعلیق فوری کلیه تعرفه‌های اعمال شده بر روی کالاهای چینی را باید اعمال می‌کرد؛ حتی به صورت موقتی. آنها می‌توانستند 25درصد از وضع مالیات‌‌ها بر روی واردات خودرو و قطعات آن را متوقف کنند و همچنین می‌توانستند به طور خاص متعهد شوند که دلار را برای افزایش صادرات تضعیف نکنند یا دیگر شرکت‌های چینی را به سبک هواوی مورد هدف قرار ندهند.

باید اشاره کرد که دشمنی بین این دو کشور به نفع هیچ کس نیست. اکنون مشاهده می‌شود که بسیاری از آمریکایی‌ها، در حال دیدن فروپاشی اقتصاد کشور خود هستند. تنها در هفته گذشته، 3.3 میلیون آمریکایی درخواست بیمه بیکاری داده‌اند که این تعداد تا کنون بی‌سابقه بوده است. این مسئله، تا به حال بزرگترین آسیب ویروس کرونا به اقتصاد کشور است.

کند شدن ناگهانی اقتصاد چین، دومین کابوس بزرگ ترامپ پیش از انتخابات ماه نوامبر به شمار می‌رود. مورد اول، بیماری کووید-19 است که سبب متلاشی شدن اقتصاد آمریکا، که ترامپ هر روز از زمان تصدی مقام خود در ژانویه 2017 در مورد آن لاف زده بود، می‌شود. این مسئله، سبب از دست رفتن 14.1تریلیون دلار از بازار کالاهای آمریکایی خواهد شد. به نظر نمی‌رسد که چینی‌ها خرید خودروهای جنرال موتورز، جت‌های بوئینگ یا سویاها را از سر بگیرند، همچنین بسیاری از خانوارها به احتمال زیاد آیفون‌ها، نرم‌افزارها و فریم‌های عینک خود را ارتقا نخواهند داد.

ترامپ در مبارزات انتخاباتی سال 2016 وعده رشد 4درصدی در اقتصاد آمریکا را داد. اما او با سقوط چشمگیر تولید ناخالص داخلی چین در طول تنها سه ماه، قادر به تحقق آن نخواهد شد.