۰ نفر

سازمان ملل خواستار شناسایی آثار تحریم در مبارزه با کرونا شد

۹ فروردین ۱۳۹۹، ۲۲:۴۰
کد خبر: 427514
سازمان ملل خواستار شناسایی آثار تحریم در مبارزه با کرونا شد

دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به نامه هشت کشور جهان علیه تحریم‌های یکجانبه که مانع استفاده از تمام ظرفیت‌ها در مبارزه با کرونا شده است، خواستار شناسایی ممانعت تحریم‌ها از هرگونه دستیابی به موفقیت در این زمینه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش روز شنبه طی نامه‌ای به جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، نیکاراگوئه، عراق، کوبا و کره شمالی افزود: من دولت های مربوطه شما را تشویق می کنم تا مشکلات خاص و مشخصی را که کشورهای شما در زمینه دستیابی به تجهیزات و لوازم پزشکی با آن روبرو هستند ، شناسایی کنند.

وی از این کشورها خواست تا این اطلاعات نشان دهند که اقدامات اجباری یکجانبه مانع هرگونه دستیابی به موفقیت‌ها می شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: بگذارید من از همه کشورهای عضو درخواست کنم تا با یکدیگر همکاری کنند تا در مقابل همه گیرهای ویرانگر پیش رو و برای حفظ امنیت و رفاه همه بشریت، مبارزه کنند.

هشت کشور عضو سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه کووید-۱۹ دشمن مشترک همه است، تصریح کردند: همه ما می دانیم که این زمان تاریخی، خواستار بزرگترین سطح همبستگی، همکاری و همیاری با یکدیگر است. با این وجود ، باید بدانیم که این کار برای کشورهایی که در حال حاضر با اعمال اقدامات قهریه یکجانبه که غیرقانونی و آشکارا نقض قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است، روبرو هستند، اگرچه غیرممکن نیست اما سخت است.

در این نامه به تاثیر مخرب اقدامات مذکور در سطح ملی و فرازمینی آنها، همراه با پدیده‌های ترس بیش از حد از "تحریم های ثانویه"، مانع از توانایی دولت های ملی دسترسی منظم به سیستم مالی بین المللی و یا تجارت آزاد می شود. به این ترتیب ، تلاش‌های مداوم دولت‌های ملی برای مبارزه با کووید-۱۹، به ویژه در رابطه با تهیه اثربخش و به موقع تجهیزات و لوازم پزشکی از جمله کیت های آزمایش و داروهایی که برای معالجه بیماران ضروری است، تضعیف می شود همانطور که اخیراً توسط مدیرکل سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته شده است.

نمایندگان این هشت کشور تصریح کرده اند این تحریم ها همچنین تاثیر منفی مستقیمی بر حقوق بشر در زندگی ، سلامتی و غذای افرادی دارد که در معرض آنها قرار گرفته اند. این اقدامات همچنین بر همکاری و همبستگی بنیادین که باید بین کشورها حاکم باشد، اثر می گذارد.

در نامه نمایندگان ایران، روسیه، چین، کوبا، کره شمالی، ونزوئلا، نیکاراگوئه و عراق با اشاره به گزارش کارشناسان مستقل سازمان ملل که استفاده از اقدامات قهریه یکجانبه بر بیش از یک سوم بشر تاثیر می‌گذارد، آمده است:  با توجه به مطالب فوق، ما با احترام از شما می خواهیم که خواستار برداشته شدن کامل و فوری چنین اقدامات غیرقانونی، اجباری و خودسرانه فشار اقتصادی شوید تا از پاسخ کامل، موثر و کارآمد اعضای جامعه بین الملل نسبت به ویروس کرونا و نیز رد سیاسی کردن چنین بیماری همه‌گیر اطمینان حاصل شود. 

این نمایندگان با تاکید بر اینکه مفاد نامه با تعداد قابل توجهی از قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد تطابق دارد، یادآور شده‌اند: ما در دنیایی بهم پیوسته زندگی می کنیم.  از این رو، در زمینه یک بیماری همه‌گیر جهانی، "ممانعت از تلاش‌های پزشکی در یک کشور، خطر را برای همه افزایش می دهد".

نامه مخالفت با تحریم هشت عضو سازمان ملل متحد با یادآوری اظهارات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر اینکه در نتیجه اعمال مجازات‌های غیرقانونی،  سیستم پزشکی و بهداشت و درمان هر کشور سقوط می‌کند، خاطرنشان کردند: نمی توانیم اجازه دهیم که محاسبات سیاسی، سد راهی برای نجات جان انسان‌ها شود.

در این نامه با اشاره به آثار منفی کرونا بر اقتصاد جهانی و کشورها آمده است: کاهش بار بدهی و تامین تسهیلات مالی کافی برای حمایت از پیشگامان این مشکل ضرورت دارد. این مهم به ویژه برای کشورهایی که علاوه بر مقابله با ویروس کرونا، مجبورند با سایر شرایط غیرمستقیم همچون تاثیر منفی اقدامات قهریه یکجانبه نیز مقابله کنند، اهمیت بیشتری دارد.