۰ نفر

کرونا در کمپ‌های آوارگان و فاجعه ای جهانی

۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۹:۲۴
کد خبر: 427488
کرونا در کمپ‌های آوارگان و فاجعه ای جهانی

شمار بالایی از پزشکان اروپایی با امضای طوماری از رهبران اتحادیه اروپا درخواست کردند از شیوع ویروس کرونا در کمپ‌های پناهجویان و وقوع فاجعه پزشکی جلوگیری کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ۵۰۰۰ پزشک اروپایی روز شنبه با امضای طوماری، از رهبران اتحادیه اروپا درخواست کردند هرچه زودتر درخصوص جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کمپ‌های پناهجویان سوری در یونان اقدام کنند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، در این نامه آمده است، شیوع کرونا در کمپ‌های پناهجویان «عواقب فاجعه‌باری برای پناهجویان، مردم یونان و باقی جامعه اروپایی خواهد داشت».

در متن این نامه نوشته شده است: «این تفکر که شیوع کووید-۱۹ در این کمپ‌ها قابل کنترل خواهد بود توهمی بیش نیست. ۴۰ هزار نفر در حال زندگی در چند کیلومتر مربع هستند و تعداد پزشکان حاضر در این کمپ‌ها انگشت‌شمار است. بسیاری از کودکان و افراد بالغ در حال حاضر از آسیب‌های روحی و جسمی رنج می برد».

در ادامه این نامه آمده است: «اگر اکنون اروپا به این مسئله توجه نکند، شرایط می تواند بدتر شده و به فاجعه پزشکی تبدیل شود که در تناقض با ارزش‌ها و هنجارهای خدمات درمانی اروپا خواهد بود. وظیفه ما این است که از وقوع چنین فاجعه‌ای جلوگیری کنیم».

در این طومار از دولت‌های کشورهای اروپایی درخواست شده از توافق ۲۰۱۶ درخصوص پذیرش شمار معینی از پناهجویان پیروی کرده و از وقوع «فاجعه پزشکی در منطقه اروپا» جلوگیری کنند.

پارلمان اروپا هفته گذشته خواستار تخلیه ۴۲ هزار پناهجو از کمپ‌های واقع در جزایر یونان شد و آن را یک «اقدام پیشگیرانه ضروری» در راستای جلوگیری از «مرگ بسیاری» از پناهجویان دانست.

کمپ‌های پناهجویان که در ۵ جزیره در دریای اژه قرار دارند و در حال حاضر میزبان جمعیتی معادل 6 برابر ظرفیت خود هستند و محیطی خطرناک را برای شیوع ویروس کرونا فراهم کرده‌اند.

در اولین مورد شیوع کرونا در این جزایر، ماه گذشته نتیجه تست کرونای یک زن پناهجو در «لسبوس» مثبت اعلام شد.