۰ نفر

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه؛

وضعیت کرونا در ایران پیامد تحریم‌های یکجانبه آمریکاست

۸ فروردین ۱۳۹۹، ۲۳:۲۴
کد خبر: 427334
وضعیت کرونا در ایران پیامد تحریم‌های یکجانبه آمریکاست

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: وضعیت پیرامون شیوع بیماری کرونا در ایران مصنوعی است چرا که پیامد تحریم های یکجانبه آمریکا علیه این کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ماریا زاخارووا عصر جمعه در نشست هفتگی وزارت خارجه روسیه که به صورت‌ ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت" وضعیت سنگین پیرامون کرونا در ایران تا اندازه زیادی مصنوعی است زیرا که پیامد تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران است و باید هر چه زودتر لغو شود. 

 وی افزود: این مساله تا اندازه زیادی ساختگی و مصنوعی است باتوجه به اینکه فشارهای سیاسی و اقتصادی بی سابقه ای به ایران وارد می شود. 

زاخارووا با انتقاد از اظهارات ضدایرانی مقامهای آمریکایی اظهار داشت: این اظهارات نه فقط خارج از چارچوب اخلاقی و نزاکت است بلکه غیرقانونی و خارج از اصول حقوقی است.  

 مقام روس خاطرنشان کرد که روسیه از مدتها پیش خواستار لغو همه تحریم ها علیه ایران شده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: روسیه قاطعانه ازجمله از آمریکا می خواهد تا تحریم های ضدانسانی را که مانع مبارزه موثر دولت ها با کرونا می شود لغو کند. این در وهله اول مربوط به تحریم ها در مورد ایران می شود.

 وی یاداوری کرد که سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه از آمریکا خواسته است تا از بکارگیری تحریم های یکجانبه در مورد ایران که با کمبود منابع کافی برای حل مسائل ضروری خود در عرصه بهداشتی مواجه شده است، صرف نظر کند.

مقامهای روس در هفته های اخیر بارها خواستار لغو تحریم های آمریکا در مورد ایران شده اند.

رئیس جمهور روسیه در نشست گروه ۲۰ کشور صنعتی دنیا موسوم به جی ۲۰ که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد بر لزوم برداشته شدن تحریم ها و متوقف شدن جنگ اقتصادی میان کشورها در راستای مقابله با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان شد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز به تازگی ضمن انتقاد تند از آمریکا، خواستار پایان دادن به تحریم های ظالمانه این کشور علیه ایران شد.

به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، ریابکوف در واکنش به اتهام آمریکا به روسیه مبنی براقدامات خصمانه در عرصه انرژی و نیز راه انداختن کارزار انتشار اطلاعات نادرست گفت: ما بار دیگر از آمریکا درخواست کردیم تا از سیاست غیرانسانی بکارگیری تحریم های یکجانبه در مورد ایران که در وضعیت کنونی بخاطر شیوع کرونا با کمبود امکانات برای حل مسائل بهداشتی مواجه است، صرف نظر کند. 

وی افزود: اطمینان دارم در واشنگتن بخوبی تفاوت بین ارسال انفرادی محموله های کمک های انسانی به ایران و عدم امکان دریافت درآمدهای حاصل از صادرات لازم برای اجرای برنامه های بهداشتی مربوطه بخاطر تحریم ها و فشارهای شدید چندساله آمریکا را درک می کنند.

رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه نیز با اشاره به گسترش ویروس کرونا در ایران و دیگر کشورها از جمله ایتالیا اظهار داشت: روسیه کمک هایی را به ایران ارسال کرده است اما این حجم از کمک با توجه به شیوع گسترده کرونا در ایران ناچیز است بنابراین ما معتقدیم که همه کشورها امروز باید در کنار ایران باشند از این رو از دیگران نیز دعوت می کنیم که به ما بپیوندند.

«لئونید اسلوتسکی» در این پیام ویدیوئی افزود: وقتی بسیاری از سیاستمداران مشغول صحبت هستند، مقاله می نویسند یا سخن پردازی می‌کنند، ما به مردم کمک می‌کنیم تا زنده بمانند. از جمله، چند روز پیش با تحویل دستگاه‌های تنفس مصنوعی، پمپ، دیگر لوازم و وسایل طبی به جمهوری اسلامی ایران کمک جدی کردیم هر چند این حجم بزرگی در معیار کشوری که دارای تعداد زیادی بیمار مبتلا به ویروس کرونا است، نیست، توانایی ما در این اندازه است؛ از دیگران هم دعوت می‌کنیم، کمک کنند.