۰ نفر

اقتصاد امارات فلج شد

۸ فروردین ۱۳۹۹، ۲۳:۰۴
کد خبر: 427333
اقتصاد امارات فلج شد

سواحل و هتل های دبی از گردشگران خالی شده و تابلوها و پرچم های قرمز رنگ به گردشگران هشدار می دهد که به ساحل و مناطق پرتردد برای جلوگیری از گسترش کرونا مراجعه نکنند.

به گزارش رویترز، شیوع ویروس کرونا در حال وارد کردن ضربه دردناکی به دبی، یکی از پربازدیدترین شهرهای گردشگری در سطح جهان است. در حالی که برخی از هتل‌ها کاملا تعطیل شده‌اند و در سایر هتل‌ها حدود تنها ۱۰ درصد از اتاق‌ها توسط مشتریان اشغال شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، هتل‌های دبی در تلاش هستند تا از کارکنان و میهمانان باقیمانده محافظت کنند ، دمای بدن آن‌ها را کنترل می‌کنند و به افراد مواد ضدعفونی می‌دهند. رستوران‌ها هم میزهای ‌غذاخوری خود را در فضای باز و با فاصله از یکدیگر قرار داده‌اند. کارگران هتل‌های دبی نگران هستند کسادی وضعیت شروع وضعیتی بدتر باشد. مقامات دولتی گفته‌اند سواحل و استخرهای روباز به مدت دو هفته بسته خواهند بود،البته آن‌ها اعلام کرده‌اند که این محدودیت‌ها قابل تمدید هستند.

شیوع کرونا نگرانی‌ها را درباره سرریز بدهی خزانه مناطق امیرنشین این کشور افزایش داده است. تحلیل‌گران مالی عنوان کرده‌اند که این امر می تواند دولت را وادار کند تا همچون کمک‌های بحران مالی سال ۲۰۰۹ امارات، بسته کمک‌های نجات مالی تصویب کند.

مدیر یکی از مشهورترین هتل های دبی به رویترز گفته است: "ما انتظار دارریم که این روزهای سخت ماه طول بکشئ و شاید تا پایان سال ۲۰۲۰ این وضعیت ادامه یابد." در هتل ۵۰۰ اتاقی وی تنها تعداد معدودی از میهمانان باقی مانده‌اند.

این هتل ۳۰۰ کارمند خود را پس به مرخصی بدون حقوق فرستاده و هتل و استخر خود را تعطیل کرده است. پس از اپیدمیک‌شدن کرونا در جهان و آسیب جدی به صنعت توریسم در جهان امارات متحده عربی اکثر مکانهای عمومی را تعطیل کرد.

توقف پروازها

هتلی که ۲۰ درصد کارمندان خود را کاهش داده است نمونه‌ای از صدها موسسه‌ای در دبی است که چنین رویکردی را در پیش گرفته‌اند. صنعت گردشگری بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی امارات را شامل می‌شود و بخش‌های خرد اقتصاد، حمل و نقل و ساخت و ساز این کشور را هم پشتیبانی می‌کند.

طبق اعلام شورای جهانی مسافرت و جهانگردی، دبی سومین شهر بزرگ جهان در جذب مستقیم سرمایه در حوزه گردشگری بین‌المللی است و در سال ۲۰۱۹ میزان جذب سرمایه دبی ۲۸ میلیارد دلار بوده است. دولت امارات ادعا می‌کند که سال گذشته بیش از ۱۶ میلیون توریست از این شهر بازدید کرده‌اند.

شرکت هواپیمایی دولتی امارات که در نیمه اول سال ۲۰۱۹ سودآوری برابر با ۸۶۲ میلیون درهم (۲۳۴.۷۰ میلیون دلار) داشته است، پروازهای مسافرتی خود را حتی قبل از تعلیق پروازها در کشور متوقف کرد و همه پروازهای مسافری خود را به غیر از پروازهای خروجی به حالت تعلیق درآورد.

بحران مالی در دبی

جیمز سوانستون ، اقتصاددان حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا در موسسه کاپیتال اکونومیکز می‌گوید: "طبق سناریویی که تعیین شده است اگر اقدامات برای مقابله با ویروس حدود سه تا چهار ماه طول بکشد، ۵ تا ۶٪ تولید ناخالص داخلی دبی را کاهش می‌دهد."

وی اضافه می‌کند که دبی آسیب‌پذیرترین اقتصاد خاورمیانه از نظر اعمال محدودیت‌های سفر ناشی از ویروس کرونا است و بخش دولتی دبی مجبور به بازپرداخت بدهی ها خواهد بود یا باید از ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی برای نجات اقتصاد خود درخواست کمک کنند.

برآورد موسسه کاپیتال اکونومیکز از میزان بدهی‌های دبی چیزی در حدود ۱۳۵ میلیارد دلار است که برابر با ۱۲۵٪ تولید ناخالص داخلی آن محسوب می‌شود و تقریبا نیمی از آن باید تا پایان سال ۲۰۲۴ بازپرداخت شود.

سال گذشته ابوظبی برای دومین‌بار یک وام ۱۰ میلیارد دلاری را در خلال بحران مالی جهانی به دبی که شاهد سقوط بازار املاک و مستغلات بود اعطا کرد.

تعطیلی هتل ها

پیش از شیوع کرونا نیز رشد اقتصادی در دبی به دلیل پایین آمدن قیمت نفت و رکود بازار کاملا روندی کند را در پیش گرفته بود.

گروه الهبتور سیتی، گروهی متشکل از سه هتل بزرگ در دبی اعلام کرده است که تمام مهمانان را به بهترین هتل خود یعنی هبتور پالاس منتقل کرده و دو هتل دیگر در حال حاضر خالی از مهمان هستند اما به طور کامل تعطیل نشده اند.

میزان اشغال اتاق در هتل‌های هفت امیرنشین امارات، نسبت به زمان مشابه در ماه مارس سال گذشته ۲۸.۲ درصد کاهش داشته است و این اتفاق در حالی رخ داده است که قیمت هر اتاق نیز به طور میانگین ۴۳ درصد کاهش یافته است.

فردریک رینیش، مدیر اجرایی الهبتورسیتی با اشاره به بسته های محرک اقتصادی اعلام شده توسط دولت محلی دبی و بانک مرکزی امارات متحده عربی اذعان می‌کند: ما مطمئن هستیم که کمک های بیشتری برای صنعت هتل‌داری در راه است. این کمک‌ها به یاری ما می‌آید تا کسب و کار خود را حفظ کنیم.

شیوع این بیماری برگزاری نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۰ که قرار است از ماه اکتبر در دبی برگزار شود و می‌تواند حدود ۲۰ میلیون توریست به دبی بیاورد را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

شرکت هتل‌داری آمریکایی ماریوت طی بیانیه‌ای اعلام کرد که برخی از املاک و هتل‌های ماریوت در خاورمیانه به طور موقت تعطیل شده است.