۰ نفر

۱۱سناتور آمریکایی خواستار معافیت ۹۰روزه ایران از تحریم‌ها شدند

۸ فروردین ۱۳۹۹، ۲۲:۵۷
کد خبر: 427332
۱۱سناتور آمریکایی خواستار معافیت ۹۰روزه ایران از تحریم‌ها شدند

11 سناتور آمریکایی از دولت این کشور خواستند تا در بحبوبه شیوع ویروس کرونا، آمریکا برای مدت 90 روز تحریم‌های خود را علیه دو کشور ایران و ونزوئلا بردارد تا این کشورها بتوانند با شیوع گسترده ویروس کرونا مقابله کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، 11 سناتور آمریکایی طی نامه‌های به «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه و «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا از وی خواستند با توجه به شیوع ویروس کرونا دست کم به طور موقت تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا برداشته شوند.

در این نامه آمده است: «ما (این نامه را) می‌نویسیم تا نگرانی خود را درباره وخیمتر شدن اوضاع انسانی در کشورهایی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند ابراز کنیم این در حالی است که همه گیری ویروس کووید-19 همچنان در حال گسترش است. ما به خصوص نگران تاثیر این تحریم‌ها در مقابله با کووید-19 در ایران و نزوئلا هستیم. در حالی که این کشورها در تلاش برای مقابله با بحران‌های بهداشتی داخلی خود هستند، تحریم‌ةای آمریکا جریان آزاد تجهیزات انشانی و درمانی مورد نیاز را با تضعیف می‌کند حتی زمانی که معافیت‌های فنی نیز وجود داشته باشد.

سناتورهایی که این نامه را امضا کرده‌اند عبارتند از: «کریس مورفی»، «تام کارپر»،‌«بنیامین کاردین»، «پاتریک لیهی»، «بریان ساتز»، «ریچارد بلومنتال»، «کریس ون هولن»، «تیم کین»، «تام یودال»، «شرود براون» و «جفری مرکلی».

این سناتورها در ادامه نامه خود اعلام کردکن که ما درک می‌:نیم که دولت آمریکا اعلام کرده که نیازهای دارویی و انسانی از تحریم‌های آمریکا معاف هستند اما رژیم تحریم‌های ما بسیار گسترده بوده به گونه‌ای که تامین کنندگان دارویی از ترس گرفتار شدن در شبکه تحریم‌های آمریکا از انجام معامله با ایران و ونزوئلا هراس دارند. به علاوه تصمیم دولت برای اعمال تحریم‌ةای بیشتر در بحبوحه شیوع ویروس کرونا تنها در انتشار این حس میان شرکت‌ها تاثیر دارن دکه باید از انجام هرگونه معامله با این کشورها خودداری کنند اگر چه ماهین کار آنها بشردوستانه است.

این سناتورها خواستار معافیت 90 روزه برای ایران و نزوئلا دربخش‌هایی شدند که توانایی این دو کشور برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را تضعیف می‌کند. 

سه روز پیش نیز  تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا طی نامه‌های به پامپئو و منوشین خواستار کاهش تحریم‌ها علیه تهران شده بودند.

در ابتدای این نامه با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان تهدیدی جدی برای آمریکا حساب می‌شود، آمده است: «اعتقاد داریم تلاش بسیار بیشتری برای مهار و درمان کروناویروس در ایران نیاز است».

این نامه توسط سناتورها «برنی سندرز»، «الیزابت وارن»، «اِد مارکی» و شش نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از جمله «الکساندریا اُکاسیو-کورتز»، «باربارا لی» و «ایلهان عمر» امضا شده، برای وزیر خارجه و وزیر خزانه‌داری این کشور ارسال شده است.

پیشتر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا، افراد بی‌گناه را در ایران به کام مرگ می‌کشاند، از کشورهای مختلف خواست به پویش نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بپیوندند. 

بر اساس آخرین آمار، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به 32 هزار و 332 نفر رسیده‌اند که از این تعداد 2 هزار و 378 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان با شتاب بیشتری در حال افزایش بوده و روز جمعه تعداد مبتلایان در سرتاسر جهان به 577495 نفر رسیدند که از این تعداد 26447 نفر جان خود را از دست داده‌اند.