۰ نفر

نامه ۸کشور به سازمان ملل برای رفع تحریم‌های ایران

۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۴۵
کد خبر: 427103
نامه ۸کشور به سازمان ملل برای رفع تحریم‌های ایران

نمایندگان هشت کشور جهان در نامه‌ای به « آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد بر اثرات منفی تحریم‌ها در مبارزه با کووید‌ــ‌۱۹ تأکید کردند و نسبت به پیامدهای ادامه تحریم‌ها هشدار دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، این نامه روز چهارشنبه به امضای نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، کوبا، کره شمالی، عراق، ونزوئلا و نیکاراگوئه در سازمان ملل متحد رسیده است.

در این نامه آمده خطاب به آنتونیو گوترش با توجه به بحران ناشی از کووید‌ــ‌19 که سازمان جهانی بهداشت هم آن را تأیید کرده، آمده است: بدون شک این شرایط بزرگترین اورژانس بهداشت عمومی زمان ما است. اگرچه در زمانی اتفاق می‌افتد که چندجانبه‌گرایی مورد حمله قرار می‌گیرد اما فرصتی بی‌نظیر برای موفقیت در چندجانبه‌گرایی و تقویت آن است.

این نامه به تأکید دبیرکل به همبستگی و اراده سیاسی برای عبور از این بحران اشاره کرده و افزوده است: ما باید به تلاش‌ها بپیوندیم و به‌عنوان اعضای مسئول جامعه بین‌المللی به‌صورت جمعی، هماهنگ و قاطع عمل کنیم. این وظیفه مشترک ماست که نه‌تنها نسل‌های آینده را از معضل جنگ نجات دهیم، بلکه اتخاذ بموقع سیاست‌ها و راهبردها را نیز برای نجات خود و زمان حال خود حفظ کنیم.

نمایندگان هشت کشور در سازمان ملل متحد با یادآوری اینکه دولت‌های ملی آنها با اتخاذ تدابیر احتیاطی در مبارزه با شیوع و خود ویروس کرونا با مسئولیت عمل کرده‌اند، تصریح کردند: ما همچنین در طراحی برنامه‌های اضطراری پیشرفت کرده‌ایم تا عملکرد سرویس‌های اساسی و سیستم‌های واکنش اضطراری را تضمین کنیم.

نامه یادآور می‌شود: ما با سیستم سازمان ملل متحد برای تقویت برنامه‌های همکاری خود و همچنین با سایر شرکای خود کار کرده‌ایم تا از تجربیات آنها استفاده کنیم و بهترین شیوه‌ها را به اشتراک بگذاریم. با وجود همه اینها، ما می‌دانیم که هنوز باید کارهای زیادی انجام شود تا در این نبرد موفق باشیم.

هشت کشور عضو سازمان ملل متحد با تأکید بر اینکه کووید‌ــ19 دشمن مشترک همه است، تصریح کردند: همه ما می‌دانیم که این زمان تاریخی، خواستار بزرگترین سطح همبستگی، همکاری و همیاری با یکدیگر است، با وجود این، باید بدانیم که این کار برای کشورهایی که در حال حاضر با اعمال اقدامات قهریه یکجانبه که غیرقانونی و آشکارا نقض قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است، روبه‌رو هستند، اگرچه غیرممکن نیست اما سخت است.

در این نامه به تأثیر مخرب اقدامات مذکور در سطح ملی و فرازمینی آنها، همراه با پدیده‌های ترس بیش از حد از "تحریم‌های ثانویه"، مانع از توانایی دولت‌های ملی به دسترسی منظم به سیستم مالی بین‌المللی و یا تجارت آزاد می‌شود، به این ترتیب، تلاش‌های مداوم دولت‌های ملی برای مبارزه با کووید‌ــ19، به‌ویژه در رابطه با تهیه اثربخش و بموقع تجهیزات و لوازم پزشکی از جمله کیت‌های آزمایش و داروهایی که برای معالجه بیماران ضروری است، تضعیف می‌شود همان‌طور که اخیراً توسط مدیرکل سازمان بهداشت جهانی به‌رسمیت شناخته شده است.

نمایندگان این هشت کشور تصریح کرده‌اند این تحریم‌ها همچنین تأثیر منفی مستقیمی بر حقوق بشر در زندگی، سلامتی و غذای افرادی دارد که در معرض آنها قرار گرفته‌اند. این اقدامات همچنین بر همکاری و همبستگی بنیادین که باید بین کشورها حاکم باشد، اثر می‌گذارد.

این نامه با تأکید بر اینکه تاثیر منفی این تحریم‌ها بر زندگی افراد و کشورها در بحبوحه همه‌گیری جهانی این ویروس، بیشتر می‌شود، می‌افزاید: از این رو، جامعه بین‌الملل، از جمله سازمان ملل متحد برای تأکید مجدد در تعهد خود با مفهوم "ما، ملل متحد" نیاز فوری برای یادآوری دارد.

در نامه نمایندگان ایران، روسیه، چین، کوبا، کره شمالی، ونزوئلا، نیکاراگوئه و عراق با اشاره به گزارش کارشناسان مستقل سازمان ملل که استفاده از اقدامات قهریه یکجانبه بر بیش از یک‌سوم بشر تأثیر می‌گذارد، آمده است: با توجه به مطالب فوق، ما با احترام از شما می‌خواهیم که خواستار برداشته شدن کامل و فوری چنین اقدامات غیرقانونی، اجباری و خودسرانه فشار اقتصادی شوید تا از پاسخ کامل، مؤثر و کارآمد اعضای جامعه بین‌الملل نسبت به ویروس کرونا و نیز رد سیاسی کردن چنین بیماری همه‌گیر اطمینان حاصل شود.

این نمایندگان با تأکید بر اینکه مفاد نامه با تعداد قابل توجهی از قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد تطابق دارد، یادآور شده‌اند: ما در دنیایی به‌هم‌پیوسته زندگی می‌کنیم، از این رو، در زمینه یک بیماری همه‌گیر جهانی، "ممانعت از تلاش‌های پزشکی در یک کشور، خطر را برای همه افزایش می‌دهد".

نامه مخالفت با تحریم هشت عضو سازمان ملل متحد با یادآوری اظهارات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر اینکه در نتیجه اعمال مجازات‌های غیرقانونی، سیستم پزشکی و بهداشت و درمان هر کشور سقوط می‌کند، خاطرنشان کردند: نمی‌توانیم اجازه دهیم که محاسبات سیاسی، سد راهی برای نجات جان انسان‌ها شود.

در این نامه با اشاره به آثار منفی کرونا بر اقتصاد جهانی و کشورها آمده است: کاهش بار بدهی و تأمین تسهیلات مالی کافی برای حمایت از پیشگامان این مشکل ضرورت دارد. این مهم به‌ویژه برای کشورهایی که علاوه بر مقابله با ویروس کرونا، مجبورند با سایر شرایط غیرمستقیم همچون تأثیر منفی اقدامات قهریه یکجانبه نیز مقابله کنند، اهمیت بیشتری دارد.

نمایندگان این هشت کشور از دبیرکل خواسته‌اند تا این نامه به‌عنوان سند رسمی سازمان ملل متحد هم ثبت شود.