۰ نفر

اقتصادآنلاین از توافق کاخ سفید و سنا گزارش می‌دهد؛

بزرگترین بسته نجات تاریخ اقتصاد آمریکا در آستانه تصویب/ پرداخت مستقیم ۲۵۰ میلیارد دلار به خانواده‌های آمریکایی

۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۲۸
کد خبر: 426899
بزرگترین بسته نجات تاریخ اقتصاد آمریکا در آستانه تصویب/ پرداخت مستقیم ۲۵۰ میلیارد دلار به خانواده‌های آمریکایی

سران کاخ سفید و مجلس سنا پس از روزها مذاکره سخت و نفس‌گیر در ساعات آغازین صبح امروز (چهارشنبه) بر سر بسته محرک ۲ تریلیون دلاری برای مقابله با تکانه‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا که یکی از گران‌ترین و دور از دسترس‌ترین تصمیم‌های تاریخ کنگره تاکنون بوده است، توافق کردند.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش سی ان ان، اریک اودلند مدیر امور قانون گذاری کاخ سفید در ساعات آغازین صبح چهارشنبه پس از ترک دفتر رهبر اکثریت سنا (میچ مک کانل) با پایان یافتن مذاکرات، به خبرنگاران گفت: خانم‌ها و آقایان، مذاکرات به پایان رسید و ما به توافق دست یافتیم.

مک کانل هم به صورت رسمی توافق را در مجلس سنا اعلام کرد و گفت: سرانجام به یک توافق رسیدیم. پس از روزها بحث و گفت‌وگوی سخت، سنا به توافق دو طرفه در رابطه با این بسته حمایتی تاریخی در شرایط بحرانی کنونی دست یافت.

رهبر اکثریت سنا این بسته حمایتی را «هم سطح با سرمایه‌گذاری در زمان جنگ» عنوان کرد و گفت: سنا برای تصویب این بسته در روز چهارشنبه اقدام می‌کند. ما ظهر چهارشنبه مجددا تشکیل جلسه خواهیم داد.

این در حالی است که همچنان زمان دقیقی برای رای گیری در این خصوص در سنا تعیین نشده است.

جزییات کامل این گفت‌وگوها هنوز منتشر نشده اما طی ۲۴ساعت گذشته زوایای مختلف این طرح مورد توجه و بررسی قرار گرفته، شنیده‌ها حاکی از آن است که از این بسته حمایتی ۲۵۰میلیارد دلار برای پرداخت مستقیم به اشخاص و خانواده‌ها، ۳۵۰میلیارد دلار وام مشاغل کوچک، ۲۵۰میلیارد دلار مزایای بیمه بیکاری و ۵۰۰میلیارد دلار بودجه برای تخصیص وام به شرکت‌های متضرر از کرونا در نظر گرفته شده است.

بنا به گفته دفتر چاک شومر رهبر اقلیت مجلس سنا، این لایحه محرک همچنین مقرراتی دارد که دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده و خانواده وی و سایر مقامات عالی دولت و اعضای کنگره را از دریافت وام و یا سرمایه‌گذاری در برنامه‌های خزانه‌داری در این شرایط منع می‌کند.

این بسته در صورت تصویب کنگره مهمترین اقدام قانونی است که برای رسیدگی به بحران سریع تشدید ویروس کرونا انجام می‌گیرد، بحرانی که بیمارستان‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده و بخش بزرگی از اقتصاد کشورها را متوقف می‌کند.

شومر در اظهاراتی در ساعات اولیه صبح چهارشنبه این بسته حمایتی را «بزرگترین بسته نجات تاریخ آمریکا» عنوان کرد که در صحن سنا در مورد آن توافق شده است. ضرورتی که به هر حال باید موردنظر قرار می‌گرفت.

این طرح با استفاده از مفاد کمک به کارگران و خانواده‌های آمریکایی و همچنین در نظر گرفتن مشاغل کوچک و صنایع عمده از جمله خطوط هوایی، در واقع یک کمک گسترده اقتصادی است تا به اقتصادهای در حال آسیب از شرایط پیش آمده کمک کند.

لری کودلو مشاور اقتصادی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در یک جلسه توجیهی در کاخ سفید به صورت مختصر در توضیح این بسته را «بزرگترین برنامه اصلی کمکی در تاریخ ایالات متحده» عنوان کرد.

کودلو تصریح کرد: این قانون برای تقویت اقتصاد، تامین نقدینگی لازم برای تزریق به بدنه اقتصاد و تثبیت بازارهای مالی در نظر گرفته شده تا با یک دوره دشوار و چالش برانگیز در اقتصاد رو در رو شویم.

بر اساس این برنامه همانطور که مذاکرات صورت گرفته، افرادی که درآمد ناخالص تعدیل شده آنها کمتر از یا معادل ۷۵ هزار دلار در سال است، هر کدام ۱۲۰۰ دلار دریافت خواهند کرد و افراد متاهل که حداکثر ۱۵۰ هزار دلار در سال درآمد دارند ۲ هزار و ۴۰۰ دلار دریافت خواهند کرد و به ازای هر کودک ۵۰۰ دلار به این مبلغ افزوده خواهد شد. این میزان پرداخت با افزایش میزان درآمد کاهش می‌یابد و به طور کلی ۹۹ هزار دلار برای مجردها و ۱۹۸ هزار دلار برای زوج‌های بدون فرزند در نظر گرفته شده است.

در حالی که متن صورت جلسه نهایی منتشر نشده است، برخی از بخش‌های این توافق هنوز به تصویب نرسیده و مورد سوال قرار دارد. در رابطه با پیشنهاد ۵۰۰ میلیارد دلاری ارائه وام به شرکت‌های آسیب دیده و نیز ۵۰ میلیارد دلار وام برای شرکت‌هایی هوایی مسافربری بحث و گفت‌وگوهای شدید حزبی وجود داشته است. دموکرات‌ها در این باره معتقد بودند با این حساب نظارت کافی برای چگونگی هدررفت پول‌ها وجود نخواهد داشت اما دولت ترامپ موافقت خود را با تعیین یک هیات نظارت و ایجاد یک مقام بازرس کل برای بررسی نحوه هزینه‌کرد این مبالغ اعلام کرده است.

مذاکره کنندگان همچنین درباره ارائه چهار ماه پرداخت مزایای بیمه بیکاری که در رابطه با کارگران و مبحث خود اشتغالی در نظر گرفته بحث و مذاکرات طولانی داشته‌اند. همچنین این لایحه تضمین می‌کند که اداره کل تجارت‌های کوچک می‌تواند به عنوان ضامن وام حداکثر ۱۰ میلیارد دلار برای مشاغل کوچک بپردازد تا اطمینان حاصل شود که این مشاغل می‌توانند حقوق و دستمزدهای خود را به دست آورده و نیز مبالغ بازپرداخت وام را نیز پرداخت کنند.

افزون بر این، لایحه مورد نظر بودجه زیادی برای بیمارستان‌های آسیب دیده از این بحران -۱۳۰ میلیارد دلار- در نظر گرفته و همچنین ۱۵۰ میلیارد دلار برای دولت‌های ایالتی و محلی که در پی مبارزه با شیوع کرونا مشکلات نقدینگی داشته‌اند در نظر گرفته شده است.

پس از دو روز مداوم انجام مذاکرات و با جلوگیری از مخالفت دموکرات‌های مجلس سنا در روزهای یکشنبه و دوشنبه با لایحه‌ای که توسط جمهوری خواهان سنا تدوین شده است، صبح روز سه شنبه توافق تا حدود زیادی قابل دستیابی به نظر می‌رسید. مذاکره کنندگان ارشد اعلام کردند که بسیاری از مسائل در این جلسات حل شده و در ادامه روز می‌توان به یک بسته کامل در این راستا دست یافت.

عصر روز سه شنبه در شرایطی که هنوز هیچ متنی از این لایحه قانون گذاری منتشر نشده بود مذاکره کنندگان گفت‌وگوها و مذاکرات خود را ادامه می‌دادند. شامگاه سه شنبه در پاسخ به این سوال که چرا به نظر می‌رسد مذاکره کنندگان شرایط سختی برای دستیابی به این توافق دارند؟ استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا که به عنوان یکی از نمایندگان اصلی دولت در این مذاکرات حضور داشت، در این باره عنوان کرد:‌ دستیابی به این توافق سخت نبود این تنها یک معامله پیچیده است که زبان‌های متفاوتی برای دستیابی به آن به کار گرفته‌ایم و در نهایت به این توافق دست می‌یابیم.

دموکرات‌ها معتقد بودند که قصد دارند تضمین بیشتری برای کارگران آمریکایی در این توافق و نظارت بر چگونگی پیش بینی بودجه فراهم کنند. چاک شومر و نانسی پلوسی هر دو روز سه شنبه اعلام کردند که در این توافقنامه نوظهور برای کارگران آمریکایی امتیازاتی به دست آورده‌اند.

پلوسی در مصاحبه‌ای با سی ان ان عنوان کرد: بسیاری از مقررات در رابطه با این لایحه به دلیل انجام مذاکرات بسیار بهبود یافته است.

در این راستا مک کانل این توافقنامه نوظهور را به عنوان یک پیروزی برای جمهوریخواهان مورد تقدیر قرار داد و گفت: ما نزدیک به دستیابی به لایحه‌ای هستیم که چارچوب جسورانه جمهوریخواهانه در آن مشخص است و ایده‌های هر دو طرف دموکرات و جمهوری خواه در آن ادغام و موجب پیشرفت قابل توجهی شده است.

با انتشار اخبار اولیه در رابطه با این توافقنامه سوال بعدی که مطرح می‌شود این است که آیا چقدر زمان لازم است تا این لایحه در هر دو مجلس سنا و کنگره مورد تصویب قرار گیرد چالشی که اکنون با درگیری تعدادی از اعضای مجلس سنا با ویروس کرونا و قرنطینه خانگی تعدادی از اعضا، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

پلوسی روز سه شنبه گفت: امیدوارم که از بازگشت کامل اعضای مجلس به واشنگتن برای رای دادن به بسته خودداری صورت گیرد و در عوض به دنبال تصویب این بسته با رضایت متفق القول باشیم. گزینه دیگر ممکن است این مساله باشد که مجلس این بسته را با آرای صوتی به تصویب برساند.

در شرایطی که پلوسی خواستار تصویب این لایحه با رضایت متفق القول است، حزب جمهوری خواه عنوان کرده است که «بسیار محتمل است» اگر یکی از اعضا با این نوع از رای گیری مخالفت کرده و از وقوع آن بدین شکل جلوگیری کند. به هر حال تصمیم گیری در مورد نحوه به رای گذاری این لایحه همچنان ادامه دارد و این مساله ممکن است زمان اعلام تصویب و توافق نهایی را بیشتر به تعویق بیندازد.

WhatsApp Image 2020-03-25 at 3.22.36 PM

WhatsApp Image 2020-03-25 at 3.22.36 PM (1)