۰ نفر

جنگ دیپلماتیک چین و آمریکا بر سر کرونا

۲۸ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۳۵
کد خبر: 425632
جنگ دیپلماتیک چین و آمریکا بر سر کرونا

رویارویی چین و آمریکا که پیشتر به عرصه های سیاسی، اقتصادی و نظامی مربوط می شد حالا به کرونا هم کشیده شده است به طوری که دیپلمات های دو کشور یکدیگر را مسئول شیوع کرونا می دانند و از الفاظ تند علیه یکدیگر در بحران کرونا استفاده کرده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، به دنبال کشمکش دیپلمات های دو کشور بر سر شیوع ویروس کرونا، حالا دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هم از کووید ۱۹ با عبارت «ویروس چین» استفاده کرده و دامنه منازعات گسترده تر شده است.

ترامپ در تازه ترین توئیت خود خواستار همراهی و همکاری مردم شد و افزود: ما از صنایع و از جمله صنعت هواپیمایی در برابر «ویروس چین» حمایت می کنیم و قوی تر از قبل بازخواهیم گشت.

این توییت جنجالی رییس جمهور آمریکا با برخورد دیپلمات های ارشد و مسئولان سیاست خارجی دو کشور همزمان شده است.

یانگ جیه چی عضو ارشد شورای دولتی چین و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا تلفنی درباره ویروس کرونا و اینکه دو کشور یکدیگر را مورد اتهام قرار داده اند، رایزنی کرده و کشمکش هایی داشته اند.

وزیر خارجه آمریکا پس از آنکه چین آن کشور را مسئول شیوع ویروس کرونا دانست به عضو ارشد شورای دولتی چین گفت که الان وقت شایعه پراکنی و مسوول دانستن دیگران نیست اکنون وقت این است که همه کشورها با یکدیگر همکاری کرده و کرونا را از بین ببرند نباید آدرس غلط داد و شایعه پراکنی کرد.

این گفت و گوی تلفنی پس از آن صورت می گیرد که چین اعلام کرد ارتش آمریکا مسئول شیوع کرونا است و این ویروس از طریق ارتش آمریکا وارد ووهان شده است.

پس از آنکه چین موفق شد در یک مبارزه طولانی این ویروس را در کشور کنترل کند و نسبتا به شکست قطعی آن نزدیک شود، رویارویی دیپلماسی دو کشور شدت بیشتری گرفته است.

یانگ جیه چی سیاستمدار برجسته چین هم در این تماس تلفنی اظهارات برخی از مسئولان و سیاستمداران آمریکایی را در انتقاد از نحوه برخورد پکن با این ویروس و سهل انگاری در کنترل آن را محکوم کرد و گفت: این درست نیست که اقدامات شایسته کنترلی چین در برابر کرونا نادیده گرفته شده و یا مورد انتقاد قرار گیرد و تلاش شود تا مردم چین دچار گسستگی شوند.

وی افزود: تلاش های آمریکا برای بی اعتبار کردن چین هرگز موفق نخواهد شد و چین برای حفظ اعتبار و حراست از منافع خود با چنین تلاش ها و مزاحمت هایی مقابله خواهد کرد.

رویارویی دیپلماتیک این دو کشور بشدت برجسته شده است تا جایی که خود وزیر خارجه آمریکا از نام ویروس ووهان برای کرونا استفاده می کند و کوین مک کارتی نماینده مجلس نمایندگان آمریکا هم یک هفته قبل از آن با نام ویروس چین یاد کرد و ترامپ هم ووهان را منشا بیماری می داند.

«جائو لی جیان» سخنگوی جدید وزارت خارجه چین هم نظریه توطئه را در خصوص شیوع کرونا در چین مطرح و آن را با تلاش های ارتش آمریکا در این زمینه مرتبط دانسته است.  

او این احتمال را مطرح کرد که در جریان بازی های ارتش های جهان در ماه اکتبر در شهر ووهان در مرکز چین، شاید چنین اقدامی صورت گرفته باشد ارتش آمریکا در این بازی ها شرکت کرده بود.

سفرای چین در قزاقستان و نیجریه هم به این نبرد دیپلماتیک آلوده به کرونا ملحق شده اند و در توئیت ها و اظهارات خود از راهبردهای آمریکا در برخورد با چین پس از شیوع کرونا انتقاد کرده اند.

«گنگ شوانگ»  سخنگوی وزارت خارجه چین هم روز گذشته در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی گفت که برخی از سیاستبازان آمریکایی ویروس کرونای جدید را به چین ربط داده‌اند این کار مصداق «انگ زدن به چین» است و ما خشم و مخالفت شدید خود را با این موضوع اعلام می‌کنیم.

او افزود: سازمان جهانی بهداشت و جامعه جهانی به روشنی با «مرتبط کردن یک ویروس به یک کشور یا منطقه خاص و انگ زدن از طریق این کار» مخالفت کرده‌اند.

این مقام چین تصریح کرد: آمریکا باید ابتدا وظایف خود را به خوبی انجام دهد و در عین حال در همکاری بین المللی برای مقابله با کرونا و حفظ امنیت بهداشت عمومی جهانی نقش سازنده داشته باشد.