۰ نفر

انتخابات زیرسایه کرونا

۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳
کد خبر: 425391
انتخابات زیرسایه کرونا

یکشنبه شب به وقت ایالات متحده یازدهمین مناظره دموکرات‌ها این ‌بار نه با تعداد بالای نامزدها بلکه تنها میان جو بایدن، معاون سابق رییس‌جمهور و برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق؛ مناظره‌ای که کاملا زیرسایه شیوع ویروس کرونا قرار داشت. زیرا پیش از برگزاری مناظره مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها دستورالعمل‌هایی را برای توقف تجمع‌های بالای 50 نفر طی 8 هفته آینده ارایه دادند. طی این مدت ورزش‌های حرفه‌ای و دانشگاه‌ها نیز فعالیت‌شان متوقف می‌شود و بسیاری از مدارس ایالتی نیز فعالیت خود را متوقف کردند. اما هنوز فرآیند انتخابات درون حزبی امریکا ادامه دارد. هر چند به احتمال زیاد طی روزها و هفته‌های آینده اختلالاتی در مسیر انتخابات درون حزبی به خصوص برای دموکرات‌ها ایجاد خواهد شد.

با تمام این شرایط مناظره میان بایدن و سندرز در داخل استودیوی سی‌ان‌ان واقع در واشنگتن ‌دی‌سی بدون حضور تماشاگران برگزار شد. مناظره‌ها معمولا در امریکا به مانند مسابقه فوتبال می‌ماند، چرا که حضور تماشاگران می‌تواند بر جو گفت‌وگوها اثرگذار باشد. با این وجود انتخاباتی حساس روز سه‌شنبه در ایالت‌های آریزونا، فلوریدا، اوهایو و ایلینویز برگزار خواهد شد که طبق نظرسنجی‌ها بایدن این ظرفیت را دارد که در هر 4 ایالت پیروز انتخابات شود.

با این وجود بخش عمده مناظره بایدن - سندرز هم به ‌شدت زیر سایه ویروس کرونا قرار داشت. چرا که نامزدها سعی کردند در بحث مبارزه با کرونا خود را متمایز از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده نشان دهند. آنها حتی آغاز مناظره را به جای دست دادن به شیوه مرسوم مربوط به کرونا خوش و بش کردند که البته در این زمینه بایدن پیش قدم شد.

به گزارش NPR، در طول بحث بایدن سعی کرد تا نشان دهد روی اهرم‌های اداره دولت در شرایط خاص تسلط و مهارت دارد. به ‌طور مثال او گفت که از تمام ظرفیت‌های ارتش برای مهار بحران کرونا استفاده خواهد کرد.

در طرف مقابل اما سندرز سعی کرد از این فرصت برای ارایه سیستم مراقبت بهداشتی که در نظر دارد، استفاده کند. زیرا اکنون بسیاری از مردم با مشکل بیمه در دوران کرونا مواجه هستند و سندرز نشان داد که می‌توان  چگونه بیمه همگانی برای همه را توسعه داد و برای چنین شرایطی کاملا کارآمد خواهد بود.

از سوی دیگر هر دو نامزد دموکرات‌ سعی کردند نشان دهند که اطلاعات کافی در بحث کرونا را دارند و می‌دانند چگونه با آن برخورد کنند و حتی به مردم نیز در این زمینه توصیه‌های لازم را انجام دادند. در دو هفته گذشته نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم به بایدن بیش از سندرز در بحث حل بحران‌ها اعتماد دارند چرا که می‌دانند او تسلط خوبی بر اداره حکومت دارد.

هرچند کرونا ویروس خیلی موضوع مهم و اساسی در این مناظره بود و همه انتظار آن را نیز داشتند، اما بایدن در بین همه این مباحث رسما اعلام کرد که معاون او یک زن خواهد بود. او گفت: تعدادی از خانم‌ها هستند که صلاحیت رییس‌جمهور شدن را دارند و من یک زن را برای معاونت خودم انتخاب خواهم کرد.

مجری سی‌ان‌ان نیز با تاکید بر این موضوع تایید آن را از بایدن گرفت و رسما خود را متعهد کرد که یک زن را در این سمت قرار دهد. اما سندرز با قطعیت در این خصوص سخن نگفت و تاکید کرد که این احتمال وجود دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این یک اقدام استراتژیک و هوشمندانه توسط تیم بایدن بود، که می‌تواند بخشی از آرا را به سمت خود جلب کند و حتی مناظره را به ‌شدت تحت‌الشعاع خود قرار داد. از طرفی دیگر بایدن یک خیز برای جذب آرای طرفداران الیزابت وارن و حتی دیدگاه‌های چپ برداشته است. تیم او به ‌شدت قصد دارد یک اجماع در داخل حزب دموکرات ایجاد کند و تنها نمی‌خواهد متمرکز بر بخش خاصی از حزب دموکرات باشد بلکه به دنبال جذب حداکثری طرفداران است.

او حتی وعده الیزابت وارن مبنی بر رایگان شدن تحصیل در کالج‌های دولتی را تایید کرد. بایدن می داند اگر از این انتخابات برنده خارج شود، نیاز دارد طرفداران سندرز را به خود جذب کند، زیرا تضمینی نیست با شکست سندرز تمام هواداران او جذب بایدن شوند، اتفاقی که در خصوص هیلاری کلینتون رخ داد و  به‌رغم حمایت سندرز همه هواداران او پشت سر هیلاری کلینتون قرار نگرفتند چرا که کمپین او هیچ برنامه‌ای برای جذب آنها نداشت. اما به نظر می‌رسد تیم بایدن هرچه از کمپین می‌گذرد بر اوضاع مسلط‌تر می‌شود و می‌تواند شرایط را بهبود ببخشد و اکنون قدم به قدم برنامه‌های خود را برای حمایت همه طیف‌ها از بایدن پیش می‌برد.

بایدن همچنین متعهد شده است که یک زن سیاهپوست حتما در دیوان عالی منصوب کند. از طرفی او وعده داده تنها مهاجران غیرقانونی را از کشور خارج می‌کند که جنایتکار هستند و اتهام آشکار دارند. این وعده را می‌توان نشان از شاخه زیتون بایدن به لاتین تبارهایی دانست که بسیاری سندرز را به او ترجیح می‌دهند.

از طرفی دیگر بایدن سعی کرد هوشمندانه از مسائل مربوط به بیمه درمانی فرار کند و چندان به صورت شفاف و در این زمینه سخن نگوید و دیدگاه‌های سندرز در بحث بیمه همگانی را نه تایید و نه رد کرد. از سوی دیگر هر دو نامزد سعی کردند چندان رودرروی هم قرار نگیرند و نخواستند به یکدیگر آسیب وارد کنند. این یک واقعیت در بحث میان دو طرف بود. هر دو نیز در پایان تاکید کردند که هدف آنها شکست دونالد ترامپ است و در صورت شکست از دیگری حمایت خواهند کرد. ولی نکته‌ای که در مناظره یکشنبه شب مشهود بود بایدن مسط‌تر از قبل در مناظره ظاهر شد. به نظر می‌رسید او با اعتماد به نفس بالاتر و مسلط‌تر در بحث ظاهر شد. سندرز هم بسیار آرام‌تر از قبل بود. شاید سندرز در میان جمعیت بهتر ظاهر می‌شود. او هر چه بیشتر تشویق می‌شود راحت‌تر فعالیت می‌کند و در جمع می‌تواند به خوبی صحبت کند. اما این ‌بار او از این اهرم برخوردار نبود و نتوانست آن‌گونه که باید ظاهر شود. در نظرسنجی که نیویورک‌تایمز در بین کارشناسان انجام داده بایدن را پیروز مناظره یکشنبه دانستند ولی اختلاف هر دو بسیار اندک است چرا که هم سندرز و هم بایدن عملکرد معقولی را در مناظره‌ برجا گذاشتند. حال باید دید در شرایط کرونا زده چگونه بناست ادامه رقابت‌های انتخاباتی در امریکا ادامه پیدا کند. چرا که کمپین‌های انتخاباتی خود می‌تواند عاملی برای شیوع کرونا باشد.