۰ نفر

‌واکنش به کاهش نرخ بهره در آمریکا

۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۳۲
کد خبر: 425309
‌واکنش به کاهش نرخ بهره در آمریکا

بانک مرکزی امریکا یکشنبه در اقدامی غیرمنتظره درحالی مجدداً نرخ بهره بانکی را در این کشور دوباره کاهش داد و آن را از 1.25 به نزدیک به صفر درصد رساند، که تحلیلگران داخلی و خارجی این تصمیم نهاد سیاستگذاری پولی امریکا را شرط بندی، قمار، دفاع تمام قد و برخی هم گام اولیه برای مقابله با ویروس کرونا در این کشور خواندند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، افزون براین، این نهادهای سیاستگذار برای تسهیل و روان‌سازی بازارهای مالی این کشور 200 میلیارد دلار اوراق قرضه و 500 میلیارد دلار دیگر به اشکال دیگر به بازار این کشور تزریق می‌کند.

امریکا انتظار دارد که سایر کشورهای اروپایی و اقتصادهای مؤثر در دنیا، تصمیمات انبساطی مشابهی اتخاذ کنند.

در همین حال، رسانه‌های مختلف تحلیل‌های متفاوتی از این تصمیم ایالات متحده ارائه کردند.

روزنامه گاردین با بیان اینکه علاوه بر کاهش نرخ بهره، دولت امریکا قصد دارد 700 میلیارد دلار به شکل‌های مختلف از جمله خرید اوراق قرضه به بازارهای مالی امریکا تزریق کند، آن را یک تصمیم دراماتیک از زمان بحران اقتصادی سال 2008 خواند.

مهم‌ترین دلیل این اقدام فدرال رزرو، اتخاذ تدابیری برای مقابله با تأثیر منفی اپیدمی کرونا بر بازارهای مالی وتجاری امریکا است که طی یکی دو هفته گذشته بسیار پرنوسان بوده‌اند.

با‌وجود این گاردین گزارش داد که سرمایه‌گذاران امریکایی چندان تحت تأثیر این تصمیم قرار نگرفته‌اند و بازارهای آتی بورس‌های امریکا بعد از انتشار این خبر کاهشی شدند.

گاردین در این زمینه نوشت: تصمیم فدرال رزرو همچنان سؤالاتی را باقی می‌گذارد. اگر روند تضعیف اقتصاد امریکا ادامه پیدا کند چه اهرم‌های سیاسی دیگری وجود خواهد داشت؟

جمیل احمد محقق و تحلیلگر ارشد شرکت تجاری FXTM می‌گوید، کاهش نرخ بهره به تنهایی برای رونق بازارهای بورس که دو هفته روند سنگین فروشی به خود گرفتند کافی نیست.

وی افزود: من فکر می‌کنم آنچه فدرال رزرو اعلام کرد برای اقناع سرمایه‌گذاران به خرید در بازارهای بورس کافی نباشد.

گاردین در ادامه می‌گوید، نوسانات با توجه به سرعت بالای اخبار منفی کرونا آنقدر زیاد است که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند انتظار داشته باشند که تصمیمات بانک مرکزی تا پایان همان روز باقی بماند چه برسد به میان مدت یا دراز مدت.

هفته نامه تایم امریکا نیز نوشت: با تعلیق وتعطیلی گسترده فعالیت‌های اقتصادی، فدرال رزرو با شرایط دشواری مواجه شده است. ابزارهای آن از جمله کاهش نرخ بهره، تسهیل پرداخت وام و ایجاد اعتماد به‌نفس در بازار به‌دلیل شرایط ترس محور حاکم مناسب نیستند.

با‌وجود این تحلیلگران معتقدند که فدرال رزرو باید تلاش خود را بکند. بانک مرکزی امریکا روز چهارشنبه نیز قرار است جلسه هفتگی خود را برگزار کند و انتظار می‌رود تدابیر دیگری را نیز اتخاذ کند.

مارک کابانا، استراتژیست بازارهای مالی امریکا می‌گوید، درآمد بسیاری از شرکت‌ها کاهش یافته است و آنها به‌دنبال فروش اوراق تجاری برای افزایش نقدینگی خود هستند. اگر آنها این کار را نتوانند انجام دهند مجبور به اخراج کارکنان خود یا حتی اعلام ورشکستگی می‌شوند.‌