۰ نفر

تاخت و تاز کرونا در جهان

۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۱۵
کد خبر: 425307
تاخت و تاز کرونا در جهان

در شرایطی که هر روز یک گوشه از کره خاکی شاهد همه‌گیری جهانی ویروس کرونا است و در کشورهای مبتلا به این آلودگی هم هر روز بر شمار مبتلایان و جانباختگان افزوده می‌شود، تمام دغدغه دولت‌ها و کشورها در شش قاره جهان رسیدن به راهی برای مقابله مؤثر با این ویروس سرسخت است. در اروپا تمرکز بر قرنطینه سراسری و تعطیلی مکان‌های تفریحی، فرهنگی و... است و در امریکای جنوبی و امریکای لاتین تمرکز بر کنترل مرزی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در امریکای جنوبی و امریکای لاتین برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تمهیدات مرزی شدید اجرا می‌شود مثلاً پاناما ورود خارجی‌ها به کشورش را ممنوع کرده است. هندوراس هم مرزهای خود را به روی مسافران به مدت یک هفته بسته است. رهبران آرژانتین و پرو هم روز یکشنبه اعلام کردند مرزهای خود را می‌بندند و آلبرتو فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین در یک کنفرانس خبری تلویزیونی اعلام کرد ورود خارجی‌ها به آرژانتین به مدت 15 روز ممنوع است. فرناندز همچنین گفت مدارس دولتی و خصوصی تا 31 مارس تعطیل است و پارک‌های ملی نیز تعطیل است. یک روز قبل از این کنفرانس خبری، دولت آرژانتین با انتشار فرمان رئیس جمهوری برای خارجی‌هایی که در 14 روز اخیر به کشورهای بشدت آلوده به کرونا سفر داشته‌اند، ممنوعیت ورود 30 روزه به آرژانتین اعلام کرده بود. آرژانتین همچنین به طور موقت صدور ویزا برای اتباع ایالات متحده امریکا، چین، کره جنوبی، ژاپن، ایران، بریتانیا و بسیاری از کشورهای اروپایی را متوقف کرده است.

مارتین ویزکارا، رئیس جمهوری پرو هم یکشنبه شب به وقت محلی از بستن مرزهای این کشور به روی خارجی‌ها سخن گفت و افزود، تمام حمل و نقل‌های هوایی و دریایی به حالت تعلیق درمی‌آید. او از مردم کشورش خواست به مدت 15 روز خود را قرنطینه کنند تا شیوع ویروس کرونا کند شود. در گواتمالا هم که یک مرد 85 ساله پس از بازگشت از مادرید بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته، تدابیر مرزی سختگیرانه‌ای اتخاذ شده است. در پاناما هم که تاکنون با داشتن بیش از 55 مورد ابتلا به ویروس کرونا، بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا را در امریکای لاتین داشته و یک نفر در این کشور بر اثر کرونا جان باخته، از بامداد امروز سه شنبه هیچ تبعه خارجی اجازه ورود به این کشور را ندارد. روز یکشنبه در هندوراس، پلیس مردم را از سواحل دریاها، مغازه‌ها و کافه‌ها بیرون و به خانه‌هایشان هدایت کرد. دولت هندوراس روز شنبه دستور داده بود، هیچ تجمع بیش از 50 نفری در این کشور شکل نگیرد. رئیس جمهوری هندوراس هم در یک کنفرانس خبری تلویزیونی اعلام کرد، مرزهای هندوراس برای تمام ترددها بجز تردد خودروهای حامل کالا به مدت یک هفته بسته است.

کرونا در قاره سبز

بحران کرونا در اروپا نیز همچنان ادامه دارد و باعث شده دولت‎ها قوانین سختگیرانه‎ای را وضع کنند و البته در مواردی هم دولت‎ها زیر فشار انتقادها بودند. از جمله بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا با اعلام خبر تداوم فعالیت مدرسه‌ها در این کشور با واکنش شدید مردم روبه‌رو شد. بریتانیایی‌ها معتقدند با توجه به سرعت گسترش این ویروس در کشورها، ضروری است مراکز آموزشی تعطیل شوند. اسپانیا هم که پس‌از ایتالیا بدترین وضعیت شیوع کرونا در اروپا را دارد، از روز یکشنبه و در چارچوب اجرای یک وضعیت اضطراری ۱۵ روزه، محدودیت‌های اجتماعی بیشتری را برای جمعیت ۴۷ میلیون نفری خود وضع کرده است. دولت اوکراین نیز فرمان تعطیلی همه رستوران‌ها و مراکز خرید را صادر کرد تا به این ترتیب از گسترش ویروس کرونا جلوگیری شود. کی‌یف همچنین اعلام کرد که رفت و آمد مردم به دیگر شهرها نیز باید تا جای امکان محدود شود. سوئیس نیز با اعلام «وضعیت ویژه» در این کشور، قدرت بیشتری را به دولت فدرال واگذار کرد تا تدابیر مناسبی را برای حمایت از ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت این کشور به اجرا بگذارد. در همین حال بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت فنلاند با انتقاد شدید از دولت خواستار تعطیلی مدارس و دیگر مراکز آموزشی شد. دولت فرانسه هم در حال تهیه فرمانی است تا با اعمال برخی فعالیت‌های نظارتی بر زندگی ساکنان و اعمال محدودیت برای فعالیت‌ در عرصه عمومی، قدرت گسترش این ویروس را کم کند.