۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ضربه بازارهای سهامی جهان از کاهش دوباره نرخ بهره فدرال رزرو/ نرخ بهره فدرال رزرو به اقل ممکن رسید

۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۲۲:۱۰
کد خبر: 425250
ضربه بازارهای سهامی جهان از کاهش دوباره نرخ بهره فدرال رزرو/ نرخ بهره فدرال رزرو به اقل ممکن رسید

بازارهای جهانی سهام در پی کاهش دوباره نرخ بهره از سوی فدرال رزرو (به منظور پشتیبانی اقتصاد در شرایط وقوع ویروس کرونا) بار دیگر ریزش کردند، این در حالی است که داده‌های موجود بیانگر آن است که شیوع این بیماری باعث سقوط اقتصادی بی سابقه‌ای در چین شده است.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ به گزارش سی ان ان، بازارهای سهام سراسر آسیا امروز دوشنبه با سقوط شاخص‌ها روز خود را به پایان رساندند. شاخص سهام بورس استرالیا امروز نزدیک به 10 درصد سقوط کرد، در اروپا فوتزی لندن در معاملات اولیه کاهش 7 درصدی داشت، شاخص بورس‌های CAC 40 فرانسه و DAX آلمان نیز در ساعات نخستین معاملات نزدیک به 9  درصد کاهش داشت.

بازارهای سهام در ایالات متحده نیز آمادگی پذیرش یک خسارت سنگین را داشتند. معاملات آتی داو (INDU) در پایان با کاهش 1041 واحدی نزدیک به 4.5 درصدی بسته شد؛ معاملات آتی اس اند پی 500 (SPX) نیز کاهش 4.8 درصدی داشت، همچنین معاملات آتی نزدک (COMP) نزدیک به 4.5 درصد ریزش را تجربه کرد. بر اساس اعلام آژانس‌های دولتی و CDC در حال حاضر بیش از 3 هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده وجود دارد. 

علیرغم مداخلات گسترده بانک فدرال رزرو در وضعیت کنونی اقتصاد آمریکا اما سرمایه‌گذاران بیشتر تمایل به خروج سرمایه‌های خود از بازارهای سهام دارند. در شرایطی که بانک فدرال رزرو برای دومین بار در ماه مارس پس از برگزاری یک جلسه اضطراری، نرخ بهره را تا نزدیکی صفر درصد کاهش و توضیح داد که این اقدام می‌تواند 700 میلیارد دلار اوراق قرضه و اوراق بهادار تحت حمایت وام را خریداری کند. 

شوک ناشی از کاهش دوباره نرخ بهره منجر به ایجاد نوعی از بحران اعتباری و اختلال در بازار مالی شده که تا پیش از این تنها در طول دوران جنگ جهانی دوم به وقوع پیوسته بود، زمانی که بانک فدرال رزرو در اقدامی اینچنین ناچار به کاهش یکباره نرخ بهره تا نزدیکی اقل ممکن شده بود.

مارک زندی تحلیل‌گر ارشد شرکت تحلیلی مودی در این راستا به سی ان ان بیزنس گفت: فکر نمی‌کنم بانک فدرال رزرو در شرایط عادی دست به چنین اقدامی بزند مگر آنکه به میزان قابل توجهی از رشد بازارهای آتی ناامید باشد. اقتصاددانان نگران هستند که بازارهای مالی پاسخگوی فشار وارد شده نباشند و در این راستا واقعا نمی‌دانم که بازارهای مالی چگونه قرار است به ثبات و آرامش برسند.

همچنین امروز دوشنبه، سهام شرکت‌های هواپیمایی به دلیل درگیر شدن در موج‌های لغو پرواز در پاسخ به محدودیت‌های سفر در سراسر جهان به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند. سهام ایرفرانس و کی ال ام با سقوط 12 درصدی و بریتیش ایرویز با سقوط 16 درصدی سهام معاملات روز دوشنبه را آغاز کردند.

نفت خام برنت که معیار سنجش نفت جهانی است، کاهش 6 درصدی داشت و به قیمت 31.83 دلار در هر بشکه معامله شد.

روز سخت آسیا

انتشار داده‌هایی از اقتصاد چین نشان دهنده آن است که اقتصاد این کشور بیش از آنچه به نظر می‌رسید از شیوع ویروس کرونا ضربه خورده است، در این راستا بازارهای آسیایی هم امروز دوشنبه از اثرات این ضربه اقتصادی بی نصیب نماندند.

بر اساس اعلام دفتر مالی آمار، بخش پایانی زنجیره تامین در چین در دوره ژانویه و فوریه 2020، نزدیک به 20.5 درصد کاهش یافت که روندی بسیار کاهشی‌تر از پیش بینی 0.8 درصدی پیش بینی تحلیل‌گران رویترز بوده است. بازده صنعتی نیز در همین مدت 13.5 درصد کاهش یافت، سرمایه گذاری دارایی‌های ثابت هم در همین مدت 24.5 درصد سقوط کرد، میزان سقوط شاخص در هر دو این گزینه‌ها بسیار بیشتر از میزان پیش بینی شده بوده است.

مائو شینیونگ سخنگوی دفتر آمار ملی در این راستا در یک کنفرانس مطبوعاتی عنوان کرد: چین سیاست‌های حمایتی را برای مقابله با ویروس کرونا در نظر گرفت که از جمله این سیاست‌ها، اقدامات فعال مالی و اقدامات پولی محتاطانه برای حمایت از مشاغل و همچنین سیاست‌های ویژه برای حمایت از مشاغل بوده است.

اما این سیاست‌های حمایتی هم موجب آرامش سرمایه گذاران نشد، شاخص هنگ سنگ (HSI) در هنگ کنگ هم امروز 4درصد کاهش یافت، در حالی که نیکی 225 (N225) ژاپن کاهش 2.5درصدی داشت. کامپوزیت شانگهای چین (SHCOMP) نیز با کاهش 3.4درصدی روز خود را به پایان برد. 

بانک خلق چین روز دوشنبه با پیشنهاد ارائه وام به بانک‌ها، 100میلیارد یوان (معادل 14.3میلیارد دلار) به سیستم اقتصادی تزریق کرد. در همین راستا روز جمعه بانک مرکزی اعلام کرد مبلغ پول نقد مورد نیاز برای صندوق‌های ذخیره را کاهش می‌دهد و حدود 550میلیارد یوان (78.6میلیارد دلار) به بدنه اقتصادی کشور تزریق می‌کند. بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که برای حمایت از اقتصاد آسیب دیده چین بر اثر شیوع ویروس کرونا، اقدامات دیگری برای کاهش هزینه‌های وام در نظر خواهد گرفت.

در دیگر نقاط این قاره، بانک ژاپن هم روز دوشنبه اعلام کرد که به زودی یک جلسه سیاسی یک روزه برگزار می‌کند تا جایگزین جلسه برنامه ریزی شده روزهای سه شنبه و چهارشنبه باشد. بانک مرکزی استرالیا هم روز دوشنبه اعلام کرد که برای حمایت از بازار، اوراق قرضه دولتی استرالیا را خریداری می‌کند. این بانک همچنین اعلام کرد که سیاست‌های حمایتی بیشتر روز پنجشنبه آغاز می‌شود.

استفان اینز، رییس استراتژی جهانی شرکت آکسی کورپ AxiCorp در این باره عنوان کرد: سیاست‌های حمایتی پولی در جهان در حال حاضر «انبوه و سنگین» است. بزرگترین نگرانی ما این است که بانک‌های مرکزی برتر جهان از مجموعه ابزار سیاست گذاری خود، به ویژه صندوق فدرال رزرو ناامید شده‌اند. اکنون گام بعدی مالی برای جلوگیری از خسارات احتمالی آتی از اهمیت زیادی برخوردار است.