۰ نفر

گردشگری جهان در قرنطینه کرونا

۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۱۵
کد خبر: 425008
گردشگری جهان در قرنطینه کرونا

«با اینکه قیمت هایمان را به نصف رسانده‌ایم هیچ فایده‌ای ندارد. حتی اگر قیمت اتاق‌های خود را به یک یورو هم برسانیم شک دارم کسی اینجا بیاید. دوره سختی را می‌گذرانیم اما باید قوی باشیم، کار دیگری از دست‌مان برنمی آید.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اینها درد دل‌های صاحب یکی از هتل‌های 4 ستاره شهر «مارسی» فرانسه است. تمام هتل‌ها و رستوران‌های این شهر و شهرهای دیگر فرانسه از جمله پاریس، همین وضع را دارند زیرا شیوع سریع ویروس کرونا در فرانسه و دیگر کشورهای جهان تمام این شهرهای گردشگری را که زمانی شلوغ و پربازدید بودند، به شهر ارواح تبدیل کرده و تیشه بر ریشه صنعت گردشگری جهان زده است. طوری که شورای سفر و گردشگری جهان هشدار داده پنجاه میلیون شغل مرتبط با گردشگری در جهان در معرض خطر نابودی قرار دارد.

به‌گزارش فرانس 24، بنا بر گزارش «کمیته منطقه‌ای توریسم سی‌آر‌تی»، پاریس، پایتخت فرانسه و حومه آن سال گذشته میلادی میزبان 50 میلیون گردشگر بود که این میزان گردشگر 22 میلیارد یورو پول در فرانسه خرج کردند. این در حالی بود که فرانسه در سال 2019 شاهد اعتصاب‌ها و تجمعات سراسری جلیقه زردها بود. اما در 2020 که تنها دو ماه و نیم از آن گذشته فاجعه‌ای رقم خورده که از هر اعتصاب و تجمعی برای صنعت گردشگری هولناک‌تر است. یک فروشنده سوغاتی در نزدیکی برج ایفل در حالی که دفتر حساب و کتابش را مقابل خبرنگار فرانس 24 باز کرده، می‌گوید: «اینجا را نگاه کن در 9 مارس 2019 ما 911 یورو فروش داشتیم اما در 9 مارس امسال به زور 177 یورو جنس فروخته‌ایم. هر روز از تعداد آدم‌هایی که به اطراف برج ایفل می‌آیند کم می‌شود.»

آسیب کرونا؛ شدیدتر از 11 سپتامبر

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی و بنا بر داده‌های مؤسسه امریکایی «اقتصاد گردشگری»، صنعت گردشگری امریکا هم در سال‌جاری میلادی دست‌کم 24 میلیارد دلار به‌خاطر شیوع سریع ویروس کرونا متضرر خواهد شد. این میزان 7 برابر بیشتر از ضرر صنعت گردشگری در زمان شیوع سارس در سال 2003 است. این ارقام همچنین نشان می‌دهد امریکا در سال‌جاری میلادی 8.2 میلیون گردشگر را از دست خواهد داد؛ رقمی که حتی از سال‌های 2001 و 2002 که به‌خاطر حادثه تروریستی 11 سپتامبر شمار گردشگران امریکا کاهش یافت هم بیشتر است؛ در آن زمان، امریکا 7.7 میلیون گردشگر را از دست داده بود. مؤسسه امریکایی اقتصاد گردشگری بر این باور است که تأثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری امریکا دست کم تا 6 ماه آینده ادامه دارد، این بدین معناست که در سال‌جاری میلادی که بیش از دو ماه و نیم از آن می‌گذرد دیگر فرصتی باقی نخواهد ماند که صنعت گردشگری احیا شود. این برای امریکا که سالانه 256 میلیارد دلار درآمد از صنعت گردشگری دارد، فقدان مالی بزرگی خواهد بود. همچنین این مؤسسه پیش‌بینی کرده است، 825 هزار شغل از جمله مشاغل خرد در صنعت گردشگری از بین خواهد رفت. روزنامه ایندیا تایمز هم در گزارشی به‌نقل از مؤسسه آژانس‌های مسافرتی هند نوشت، صنعت گردشگری هند تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا شاهد لغو حدود 70 تا 80 درصدی رزروها بوده است. چهارشنبه گذشته بود که دولت هند اعلام کرد، تمام ویزاها بجز ویزاهای دیپلماتیک را تا 15 آوریل (یک ماه آینده) به حالت تعلیق درمی آورد. اتفاقی که اگرچه به خاطر جلوگیری از شیوع کرونا در هند با استقبال مقامات و مردم هند مواجه شد اما صنعت گردشگری هند بویژه بخش هتلداری حدود 60 تا 65 درصد متضرر خواهد شد.

نابودی 50 میلیون شغل در جهان

به‌گزارش بی‌بی‌سی، «شورای جهانی گردشگری و سفر» در گزارشی اعلام کرده است، بیش از 50 میلیون شغل ممکن است به‌خاطر شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان از بین برود.

در ماه فوریه همچنین تعداد پروازهای مسافربری چین 84.5 درصد کاهش یافت که یک ضرر اقتصادی عظیم برای این کشور بود و بنا بر اعلام مقامات چینی این ضرر حدود 2.35 میلیارد یورو بود. البته دیگر کشورهای جهان از جمله انگلیس هم از سفر نکردن چینی‌ها به کشورشان متضرر شدند. به‌عنوان مثال انگلیس در 12 ماه سال 2019 میزبان 415 هزار گردشگر چینی بود و از آنجا که این چینی‌ها سه برابر بیشتر از میانگین دیگر گردشگران خارجی در انگلیس پول خرج کرده بودند، رقم قابل توجهی نصیب انگلیس شده بود.

کشور «بی کرونا»؛ قربانی کرونا

جالب آنکه شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری حتی آلاسکا هم که درگیر این بیماری نیست اثر گذاشته است. به گزارش سایت «سالون»، در آلاسکا تا روز شنبه 14 مارس تنها یک مورد مبتلا به کروناویروس گزارش شده بود اما این موضوع باعث نشد صنعت گردشگری آلاسکا از سال فاجعه بار 2020 مستثنا شود. این در حالی است که گردشگری فصلی نقش بسیار پررنگی در اقتصاد آلاسکا دارد و از هر 10 شغل موجود در این کشور یک شغل وابسته به صنعت گردشگری فصلی است. بنا بر آمار و ارقام‌ها اگر همه چیز خوب پیش می‌رفت و شیوع ویروس کرونا رخ نمی‌داد، قرار بود 1.44 میلیون نفر در تابستان 2020 از آلاسکا دیدن کنند و 90 درصد این جمعیت با کشتی‌های کروز این سفر را انجام دهند و 800 میلیون دلار در این کشور خرج کنند.