۰ نفر

بازگشت بازارها

۲۵ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۲۲
کد خبر: 424699
بازگشت بازارها

در حالی که بازارهای مالی جهان طی دو روزگذشته روند نزولی داشته‌اند، با اعلام اخبار دولت‌های غربی مبنی بر تدوین و اجرای بسته‌های انبساطی روند معکوسی از خود نشان داده و از سقف منفی خودشان به‌سمت مثبت و سبز رنگ ادامه مسیر می‌دهند، با وجود اینکه هنوز اقتصاد جهان در انتظار گزارش جدیدی از آثار شیوع کرونا هستند، اما به‌نظر می‌رسد که با اطلاع‌رسانی جدید ایالات متحده درخصوص اعلام وضعیت اضطراری همچنان بازارهای جهانی در تلاطم باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت: بازارهای بورس ایالات متحده امریکا پس ازسپری کردن یک هفته پر افت و خیز و وحشتناک که از سال 2008 تاکنون بی‌سابقه بوده است به‌دنبال اظهارات دونالد ترامپ و پیوستن امریکا به دیگر کشورهای جهان برای مقابله با ویروس کرونا، رشد کردند.

 براساس گزارش بلومبرگ، شاخص «اس‌اند پی 500» یک روز پس از اینکه بدترین نوبت خود را از سال 1987 ثبت کرد به ثبات رسید و بیش از 9 درصد نیز رشد کرد. این اتفاق چند ساعت پس از آن رخ داد که دونالد ترامپ بالاخره با پذیرش بحران کرونا در سرتاسر امریکا وضعیت اضطراری ملی و طرح‌هایی برای مهلت به بازپرداخت وام‌های دانشجویی و افزایش قیمت انرژی و همچنین کمک بخش خصوصی برای افزایش تلاش‌ها برای مقابله با ویروس کرونا اعلام کرد.

از سوی دیگر، تصمیم فدرال رزرو برای خرید 37 میلیارد دلار اوراق قرضه عمومی با هدف ایجاد خوشبینی‌ سرمایه‌گذاران برای اتخاذ یک سیاست مالی مستحکم از سوی دولت، به برنامه مالی خویش افزوده است.

این گزارش در ادامه افزود: تصمیم دونالد ترامپ برای خرید نفت از بازارهای جهانی برای افزایش ذخایر استراتژیک این کشور، قیمت نفت را نیز بالا برد و ارزش دلار در برابر ارزهای خارجی بهترین هفته خود را از سال 2008 ثبت کرد.

دولت امریکا قصد دارد ۷۷ میلیون بشکه نفت را از بازار جهانی خارج کند که باعث افزایش تقاضا در سطح جهانی خواهد شد. براین اساس، قیمت نفت پایه وست تگزاس اینترمدئیت با 4.3 درصد رشد به بشکه‌ای 32.88 دلار رسید.

این در حالی است که قیمت نفت در روزهای منتهی به جمعه بیشترین کاهش خود را از بحران مالی سال 2008 تجربه کرده بود که ناشی از شیوع ویروس کرونا و تلاش‌های عربستان و هم پیمانانش برای سرازیر کردن نفت به بازار و رساندن سطح عرضه به رکوردی جدید بود.

براساس گزارش بلومبرگ، ارزش یورو در برابر دلار 8 دهم درصد و ارزش ین نیز 3.1 درصد تضعیف شد.

این اقدامات در مقابل باعث کاهش قیمت فلزات گرانبها شد و قیمت نقره را تا 9 درصد کاهش داد و قیمت پلاتین نیز شدیداً افت کرد. در بازارهای جهانی قیمت طلا با 3 درصد کاهش به 1529.71 دلار رسید که فعل و انفعالات بازارها نشان می‌دهد که امید به بازارهای جهانی فعلاً بازگشته است.