۰ نفر

اقتصاد جهان به سرفه افتاد

۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 424405
اقتصاد جهان به سرفه افتاد

داستان این گونه پیش می‌رود، تا مقامات ارشد کشورهای غربی از نزدیک کرونا را لمس نکنند، به قرنطینه نروند، موضوع را جدی نمی‌گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، حالامخفی‌کاری و پنهانکاری ارائه آمار و ارقام مربوط به گسترش آثار بیماری کرونا در اقتصاد کشورهای صنعتی محدود به اروپا نیست وکسب و کار اولین و بزرگترین اقتصاد جهانی یعنی ایالات متحده به طرز شگفت آور و خزنده‌ای وارد رکود ناشی از ظهور بیماری کرونا شده است، رکودی که به گفته برخی از تحلیلگران می‌توان آن را با رکود سال 2008 مقایسه کرد.

شاخص‌های بورس‌های جهانی دائماً در حال نمایش یک چیز است:«اقتصاد بشدت با بحران کاهش مصرف و در نهایت تولید مواجه شده و رکودی دامنه گیر اقتصاد جهانی را فعلاً زمینگیر می‌کند.» در چنین مواقعی انتخاب راهکار دولت‌ها محدود و معدود است بویژه آنکه نگرانی و ترس ناشی از آینده اقتصاد جهان تمامی سرمایه‌گذاران تقویت شده است. تجربه وقوع بحران 2008 نمایشگر آن است که دولت‌ها با بسته‌های حمایتی باید از دو سوی اقتصاد یعنی بخش عرضه و تقاضا حمایت کنند.»

سقوط   بازارهای مالی و تصمیم ترامپ

دونالد ترامپ در توئیتی بسته شدن مرزهای امریکا برای مقابله با کرونا را «بهترین پاسخ برای مقابله با رکود »دانست و از عملکرد خود دفاع کرد اما آنچه در بازارهای مالی امریکا و بازارهای جهانی به‌دنبال این تصمیم جنجالی رخ داده بر خلاف اظهارات ترامپ است. حتی گزارش‌های مثبت از چین در خصوص روند نزولی شیوع کرونا نیز نتوانست بازارهای جهانی را از مهلکه سقوط نجات دهد.

سقوط   تاریخی

پس از اینکه دولت امریکا نتوانست نگرانی‌های بازار در مورد تأثیرات اقتصادی شیوع کرونا را تسکین دهد، شاخص‌های سهام به میزان سقوط اولیه خود افزودند و سقوطی تاریخی را به ثبت رساندند.

در امریکا یک روز پس از تصمیم ترامپ برای ممنوعیت مسافرت از امریکا و اروپا، بدترین عملکرد بورس وال استریت در طول 33 سال اخیر به ثبت رسید و آن طوری که آسوشیتد پرس گزارش داد، وال استریت 10 درصد افت را به ثبت رساند. ارزش سهام در بازار بورس نیویورک نیز برای دومین روز در یک هفته اخیر سقوط کرد. شاخص داو جونز نیز با کاهش شدید 7.3 درصدی مواجه شد.

پس از این تصمیم بازارهای اروپایی هم حدود 10 درصد از ارزش خود را از دست دادند و بورس ژاپن و کره جنوبی هم حدود ۴درصد افت کرد.

حالا هر 3شاخص سهام امریکا در محدوده مقاومت فنی قرار گرفتند. شاخص داوجونز پس از 11سال وارد این محدوده شد و به روند رشد متوالی تاریخی خود پایان داد.

 بورس کانادا بدترین سقوط از سال 1940

بورس کانادا پس از بورس امریکا، روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد.

سی ان بی‌سی گزارش داد: در شرایطی که شیوع جهانی ویروس کرونا به برهم زدن بازارهای جهانی ادامه می‌دهد، بزرگترین بازار سهام کانادا بیش از 12 درصد سقوط کرد تا بدترین روز خود از 1940 تاکنون را به ثبت برساند.  بورس سهام تورنتو (تی‌اس‌اکس) با این سقوط 1700واحدی، حالا 30درصد از رکورد 20 فوریه خود پایین‌تر است و به اعماق محدوده مقاومت فنی سقوط کرده است. سقوط سنگین سهام کانادا مشکلات اقتصادی این کشور را که با سقوط شدید قیمت نفت تشدید شده بود عمیق‌تر کرده است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، یک بسته 730میلیون دلاری برای مقابله با ویروس کرونا در کانادا اختصاص داد.

موج کاهشی در بورس‌های آسیایی

پس‌از سقوط معاملات در بورس‌های امریکا و اروپا، در معاملات بازارهای آسیایی نیز، بورس بسیاری از کشورها ریزش داشت.

به گزارش بلومبرگ، بورس‌های آسیایی پس از ثبت بدترین روز معاملاتی در بورس امریکا، روندی نزولی را در پیش گرفتند. کارشناسان بین‌المللی دلیل قرمز بودن بازارها را این موضوع می‌دانند که «سهامداران بر این باورند که اقداماتی که از سوی دولت‌ها برای کنترل بازارها در برابر تأثیرات منفی شیوع ویروس کرونا انجام می‌شود، اصلاً کافی نیست.»

با اینکه پس از چند ساعت از شروع ریزش، بورس‌های امریکایی توانستند بخشی از سقوط ساعات اولیه را جبران کنند اما همچنان بورس‌های بین‌المللی در حال رفتن به سمت بدترین روزهای معاملاتی از سال 2008 تاکنون هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شاخص نیکی ژاپن روز جمعه با 6 درصد سقوط به کار خود پایان داد. این در حالی بود که در آغاز معاملات، این شاخص هم با سقوط سنگین 10 درصدی روبه‌رو شده بود. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای 1.23 درصد پایین آمد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ 1.49 درصد از ارزش خود را از دست داد. ‌شاخص کوسپی کره‌جنوبی 3.43درصد سقوط کرد. استریت تایمز سنگاپور، فوتسی مالزی و جاکارتا کامپوزیت اندونزی، به ترتیب، 2.24 درصد، 4.42 درصد و 2.4درصد سقوط کردند. ارزش واحدهای پولی وون کره و روپیه اندونزی، در معاملات دیروز کاهش یافت و ارزش روپیه هند در برابر دلار به کم‌ترین میزان در چند ماه گذشته رسید.

به نظر می‌رسد سهامداران همچنان نسبت به اثرگذاری سیاست‌های دولتی در امریکا و آسیا برای مقابله با اثرات منفی شیوع کرونا تردید دارند.

بانک مرکزی ژاپن دیروز به سمت تزریق نقدینگی به بازار رفت و در اقدامی برنامه‌ریزی نشده 1.9 میلیارد دلار اوراق قرضه را از بازار جمع کرد.

اندونزی برنامه خود برای اجرای دومین بسته حمایتی به ارزش 1.55 میلیارد دلار را اعلام کرد و مقامات بانک مرکزی کره اعلام کردند که به دقت در حال نظارت بر بازار هستند و در صورت نیاز اقدام خواهند کرد.

کایرن کالبر، مدیر بخش تحقیقات بازارهای مالی آسیایی در مؤسسه یونیون بانک، می‌گوید همه در حال نقد کردن دارایی خود هستند.

بورس‌های عربی

علاوه بر کاهش ارزش بازارها در شرق آسیا، بورس کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز روند کاهشی داشتند به‌طوری که بورس ریاض 4درصد افت کرد. بورس استرالیا نیز با کاهشی 8 درصدی بدترین رکورد از زمان بحران مالی سال 2008 را ثبت کرد. در استرالیا شاخص ای‌اس‌اکس که در ابتدای معاملات 8 درصد سقوط کرده بود، تمام سقوط خود را جبران کرد تا در انتها با جهشی 4.42درصدی به کار خود پایان دهد. با این حال این شاخص هنوز 20درصد پایین‌تر از رکوردهای اخیر خود و در محدوده مقاومت فنی قرار دارد.‌‌