۰ نفر

نرخ تورم سوئد در کمترین سطح سه سال اخیر

۲۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۹:۳۸
کد خبر: 424345
نرخ تورم سوئد در کمترین سطح سه سال اخیر

نرخ تورم در سوئد کاهش پیدا کرده است؛ به گونه ای که تورم سالانه این کشور تا پایان ماه فوریه با ۰.۳درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به یک درصد رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این نرخ تورم که پایین ترین نرخ تورمی سوئد از سپتامبر سال ۲۰۱۶ تاکنون محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تأثیر تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته است که تورم آن از پنج درصد به ۳.۷ درصد کاهش یافته است. تورم بخش رستوران و هتلداری نیز از ۳.۳ درصد به ۲.۸ درصد کاهش یافته است.  در بین دیگر بخش ها، نرخ تورم در بخش بهداشت و درمان از ۲.۷ درصد به ۲.۴ درصد رسیده و تورم مواد غذایی و نوشیدنی به ۲.۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

نرخ تورم ماهانه در سوئد با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۰.۲ درصد رسیده است. متوسط نرخ تورم سوئد در بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۴۷درصد بوده که بالاترین تورم ثبت شده، مربوط به ماه اکتبر ۱۹۸۰ با ۱۵.۵ درصد و کمترین تورم نیز مربوط به ماه سپتامبر ۲۰۰۹ با منفی ۱.۶ درصد بوده است.

از سوی دیگر نرخ تورم در دیگر کشور شمالی اروپا یعنی فنلاند  نسبت به ماه قبل خود ۰.۲ درصد کمتر شده است؛ به گونه ای که نرخ تورم این کشور در ۱۲ ماه منتهی به فوریه به ۰.۸ درصد کاهش پیدا کرده است که این نرخ تورم، کمترین تورم ثبت شده در فنلاند طی سه ماه اخیر محسوب می شود.  

در این بین، بیشترین کاهش تورم مربوط به تورم بخش مواد غذایی و نوشیدنی بوده است که تورم آن از ۱.۸ درصد ماه ژانویه به ۱.۳ درصد در ماه فوریه رسیده است. تورم در بخش حمل و نقل یک درصد اندازه گیری شده که ۰.۶ درصد کمتر از تورم ماه قبل بوده  و قیمت در بخش رستوران و هتل‌داری نیز نسبت به ماه قبل ۰.۱ درصد کمتر شده است.

بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم فنلاند منفی ۰.۳ درصد اندازه گیری شده که ۰.۶ درصد بیشتر از تورم ماهانه ثبت شده در ماه ژانویه محسوب می‌شود.